Nekromanti Elakheter

magoo

Hero
Såg Idol i går och började fundera på vilken som är den elakaste kommentar jag någonsin hört någon få vid någon form av framträdande eller prestation.

På jobbet presenterade en konsult en logga som inte föll oss i smaken. Vi försökte att berätta detta för honom på ett skonsamt sätt men han bara malde på om loggans förträfflighet tills en kollega blev tvungen att berätta den nakna sanningen.

Konsulten: Så ni menar att den bör omarbetas?
Kollegan: Nej, vi menar att den är ful och ska kastas i papperskorgen!
Konsulten: Då jobbar vi vidare och utgår från den här loggan då?
Alla: NEJ!

Han verkade helt oberörd av kritiken, men i Idol är det annorlunda... Jag har lite svårt att se det roliga i tondöva tonåringar som får höra "sanningen" av fyra vuxna människor i TV. Att sedan spela hela det plågsamt falska framträdandet känns som att dra ut på lidandet i onödan.

/Magoo, skrattar inte åt Elvis-Eilert heller

Saxifrage

Hero
Freak shows och Running Man, slightly OT

Romanen "The Running Man" av Stephen King beskriver en TV-tävling där huvudpersonen ska undvika en grupp "Hunters", och flyr över hela USA. Det är en bra story i sig, men det mest intressanta kanske är hela bakgrunden till historien: i ett framtida, depraverat USA domineras TV-underhållningen av tävlingar där det genomgående temat är att de tävlande utsätts för stor personlig risk och förnedring. Bla beskrivs "treadmill to bucks", där personer med hjärtproblem får marschera på ett löpband tills de ramlar ihop. Temat med den här typen av brutala TV-shower har förmodligen inspirerat många cyberpunk-rollspel.

Kanske börjar vi närma oss den typen av underhållning idag? Det känns som om konceptet med att skämma ut 16-åringar i TV hade passat rätt bra hos samma bolag som producerade "The Running Man". Och kanske är det så att brutaliseringen av TV-underhållningen sker på ett psykiskt plan, snarare än det fysiska våld som Stephen King förutspådde? Att knäcka sextonåringar mentalt är kanske inte så mycket snällare än att göra underhållning av hjärtinfarkter på löpband. Eller så är det bara jag som är blödig, jag vet inte riktigt. Någon slags förråande av underhållningen tycker jag mig i alla fall se.

Lindenius

Swashbuckler
alla onda ting är tre

…vad jag är kluven till detta. Har funderat mycket på konceptet och kommit fram till en del olika ståndpunkter.

Emot.
Ja det är riktigt illa att på ett så destruktivt sätt slå sönder unga människors förhoppningar och drömmar.
Och sedan visa det i tv. Jag tror de emotionella följderna för en del inte är så roliga, vilket tv-bolagen på intet sätt behöver ta följderna för (they never do).

Å andra sidan
Det är fascinerade hur naiva och totalt utan självinsikt vissa människor är. Vad förväntar de sig egentligen?
När Idol går för andra gången i rad, torde folk vara medvetna om "spelreglerna". Man riskerar att bli sågad vid fotsulorna. Då är det intressant att vissa, som uppenbarligen helt saknar förmågan att ta ton, ändå ställer sig där och sjunger.
Alltså, jag har nedsatt färgseende, vilket innebär att jag aldrig skulle få för mig att ställa upp i en ehh… färgtävling. Heck, jag undvikar att köpa kläder själv för att undvika konstiga färgkombinationer som skär sig.

Ur dessa aspekter är Idol alltså ett intressant fenomen som visar på tre saker.
1. Hur långt medierna är beredda att gå för att skapa "god" underhållning, ty
2. bevisligen finner en stor del av befolkningen det intressant att se på
3. folk utan självinsikt som gör bort sig

Problemet är alltsåp inte ensidigt. Jag tror att alla dessa akatörer spelar lika stor roll.

//erik. symbios alltså

magoo

Hero
Re: Freak shows och Running Man, slightly OT

Helt klart ett förråande av underhållningen! Man sitter i sin soffa och skrattar åt andra människors tragiska framträdanden och röstar inte bara på den som är bäst utan även den som är sämst.

Stephen King anklagas för att vara en skräpförfattare men han har gjort mycket bra, tyvärr blir det mesta skit när det filmatiseras (tex Running Man). En annan variant på samma tema är Maratonmarschen där ett antal unga män går tills de stupar och vinnaren får miljoners miljoners.

Skillnaden mot dokusåpor av olika slag är att deltagarna stupar mentalt istället för fysiskt. Att många människor vill ställa upp på eländet fastän de sett några säsonger tycker jag inte är konstigare än att människor vill skära sig själva eller förnedra sig på andra sätt - det som är osmakligt är att det blir underhållning för andra.

Fast jag gillar Idol ändå - om de ville hålla sig till själva tävlingen om vem som är bäst.

GoblinGurra

Swordsman
Running Man,(OT)

tyvärr blir det mesta skit när det filmatiseras (tex Running Man).
Vadådå? Arnolds rollgestaltande är otroligt i denna otroliga film!!!

Detta är det första och sista OT inlägget av mig i denna tråd.

Eksem

Champion
Skit ska skit ha, åt helvete med allt!

För att låna en riktigt bra refräng, alltså.

Det jag avskyr mest är juryns försvar. Det bygger på exakt samma princip som Bert Karlsson. Så länge man är ärlig är allting okej. Det är visst helt okej att vara ett as, så länge man är ärlig. Åt helvete med det. Jag tänker ljuga och vara snäll istället.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Skit ska skit ha, åt helvete med allt!

Frågan är huruvida alla dessa personer som är så ärliga när det skadar någon annan är lika ärliga när det är deras egna tillkortakommanden som ska avslöjas? Om personerna skrupulöst erkänner varje dålig sida de har och varje elak handling de någonsin utfört kan jag acceptera att de är "ärliga". Annars är det bara ett dumt försvar.

Lindenius

Swashbuckler
Bad Bert Boy

Det bygger på exakt samma princip som Bert Karlsson. Så länge man är ärlig är allting okej. Det är visst helt okej att vara ett as, så länge man är ärlig. Åt helvete med det. Jag tänker ljuga och vara snäll istället.
Fast Bertan har jag viss förståelse för. Tänk dig själv om det varje dag skulle dyka upp folk framför dig på stan och tycka att just deras sångröst är den bästa som någonsin har hörts. Jag skulle kunna tänka mig att man efter den sjuttiofjortonde personen så orkar man inte vara artig längre, men vill bara få bort dem från sig. Sedan misstänker jag också att han ofta råkar ut för folk som tar en artig avspisning för ett "kanske", vilket nog också leder till att man vill säkerställa att det inte blir något missförståd.

//erik. tycker dock idoljuryn är plumpa

Dewil

Skrivbordsgeneral
Rösta med fötterna!

Om alla som gnäller på Idol gav fan i att titta så skulle det inte bli något gnäll. Rösta med fötterna! Det gör jag.

Förra hösten satt kärringarna på jobbet och förfasade sig över detta Idol. "Jamen", sade jag, "varför tittar ni på det om det nu är så hemskt?" Till svar fick jag någonting om att det inte fanns "nåt för oss gamla att titta på". Pyttsan. Det är väl ingen som tvingar en att titta på TV, även om man börjat närma sig pensionsåldern. Det finns så mycket man kan göra i stället för att titta på TV.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Re: Bad Bert Boy

"Fast Bertan har jag viss förståelse för. Tänk dig själv om det varje dag skulle dyka upp folk framför dig på stan och tycka att just deras sångröst är den bästa som någonsin har hörts. /.../

//erik. tycker dock idoljuryn är plumpa
"
Något jag själv ogillade var det kändes ibland som att de verkligen försökte vara vitsiga när de kritiserade någon.. Som Idolklippen som jag sett på nätet där de sade "I told one guy that he's the worst singer in America. You're the worst singer in the world."..

Jag reflekterade lite över detta när jag läste den är tråden och jag kom då på att man faktiskt få ta i beräkning att kameran ljuger.. Vi får inte se alla som ställer upp och försöker sjunga (fan, det skulle vara skittråkigt), utan bara ett urval utav deltagare.. Vi får inte se alla som åker ut och vi får inte se alla som kommer med.. Givetvis så väljer programledningen det som är mest underhållande och därav så kommer alla vitsiga elakheter med..

Håller med angående Bertan men faktiskt även Idoljuryn.. Jag kommer ihåg en intervju med juryn där personen sade något som (om första dagen, om jag minns rätt) "Vi satt där och förväntade oss talanger och så kommer det upp folk som inte inser att de inte kan sjunga"..

/Han som är dålig på att citera så ta citaten med en nypa salt

Eksem

Champion

Men det är ju inte alls vad jag pratar om.

Jag menar att Bert på något sätt har byggt en livsfilosofi kring att alltid säga precis vad han tycker, och att han är ett bra exempel på att det idag är viktigare att säga precis vad man tycker än att vara en trevlig person. Det är liksom okej att vara ett otrevligt jävla as, så länge man är ärlig med det.

Han är knappast den enda som beter sig så (utan att folk sjunger för dem på stan), men han är ett bra exempel på hur dålig den principen är, tycker jag.

Saxifrage

Hero
Re: Running Man,(OT)

Jag tycker att filmen är rätt hyfsad, även om den idag känns lite gammal. Cynismen och råheten i TV-underhållningen framgår i alla fall ganska bra även av filmversionen ("climbing for dollars", någon?).

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag ser inte Idol och skulle nog aldrig stå ut med att se det, men rent moraliskt kan jag inte se något fel med programidén. Det är frivilligt att delta, deltagarna vet vad de ger sig in på och så vitt jag vet finns det ingen lag mot att vara ärlig.

magoo

Hero
Det är frivilligt att delta, deltagarna vet vad de ger sig in på
Visst, några av "de omusikaliska" deltagarna är säkert där för att skoja med hela programidén, de kanske tom siktar på en plats på sämsta-listan för att bli kända. Men några som är riktigt dåliga som är med har inte alla flingor i paketet och då tycker jag att det är fel att låta svenska folket skratta åt dem när de själva tycker att de sjunger fint.

Jag drar parallellen till Eilert Pilarm - Elvisimitatör. Jag har hört alltför många på jobbet skratta rått åt denne man när han själv brinner för sin Elvis och tycker att det är kul att uppträda. Är man likt MA Nuuminen medveten om att man sjunger för jäkligt och gör en grej av det så är det väl OK men annars tycker jag att det blir lyteskomik och inte roligt.

Robert Aschberg hade med några personer med uppenbara psykiska problem i sina program vilket jag fann osmakligt. De berättade sin grej, de var helt seriösa, men syftet var att publiken skulle skratta åt deras tokerier.

Är nästa grej att kasta tomater på förståndshandikappade?

Det som däremot är helt frivilligt är att titta eller stänga av - jag föredrar Idol efter auditionerna, när det är en tävling om vem som är bäst.

Eksem

Champion

Nej, folk ÄR Bert Karlsson, och det är därför han är ett så bra exempel att använda, eftersom INGEN gillar Bert Karlsson*. Om nån beter sig på ett sugigt sätt och man förklarar för dem att det är precis det sugiga sätt som är karatäristiskt för Bert Karlsson bara måste de sluta bete sig sugigt eller åtminstone hålla käften. Alltså vinner både jag, och världen.

* Det är dock inte riktigt sant...

ikaros

Warrior
Re: Rösta med fötterna!

Bara för att man blundar för omoraliska handlingar försvinner dom inte...

Och nej, jag ser inte på Idol.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Rösta med fötterna!

Bara för att man blundar för omoraliska handlingar försvinner dom inte...

Jo, i det här fallet gör de det. Det är det fina med reklamfinansierad tv: om vi ger fan i att titta på skiten, så kommer ingen att ha råd att producera den.

Dewil