Nekromanti Eld strider

Imoze

Veteran
Hur ofta inträffar eld strider på ett ungefär. Spelar vanligtvis fantasy så jag har ej så bra koll på sådant. :gremblush: Kan det t.ex bli eldstrid mitt på öpen gata eller bara vid midnatt i en gränd i slummen? :gremsmirk:

swazze

Swordsman
Eldstrider som rollspelarna ställer till med eller skottlossning i allmänhet.

skottlossning i allmänhet beror väldigt mycket på vad man är någonstans. I ett fint kontorskomplex sker det nästan aldrig (bara under ett gisslandrama eller liknade) men i en sönderbombad stad under ett krig när alla har tillgång till vapen och lokala gäng slåss om makten sker det eldstider i stort sett för jämnan

Imoze

Veteran
Både i allmänhet och de som rollpersoner skapar. Och när jag ändå är igång. Om rollpersoner öppnar eld mot ett gäng t.ex. Hur reagerar polisen i olika områden. :gremcrazy:

swazze

Swordsman
Det beror helt på vad man kör för uppdrag. Om vi nån gång betämmer oss för "fan vi lirar neotech" och kör ett lösrykt uppdrag brukar det sluta med en hel del eldstrider och slagsmål många helt onödiga(ex de spöar upp en kille utklädd till känguru, som jobbar som servitör på en australiensisk restaurang, bara för att ta reda på vad han har i pungen). Men kör vi seriöst med kampanjen så har vi de senaste två spelomgångarna skutit två skott för att ta sig ut genom en glasdörr.

-Restaurangen var en restaurang a la disneyland

ripperdoc

Myrmidon
Nu låter det lite mer som du frågar hur polisen reagerar enligt N2-världen, snarare än enskilda spelledare. Eller?

I vilket fall, polisen reagerar alltid blixtsnabbt om deras egna liv står på spel. Andra prioritet är om politikerna (det vill säga de som betalar poliserna) hotas. Tredje prio företagen, fjärde kvinnor och barn, etc... :gremcrazy:

Öppnar rollpersonerna eld mot ett gäng ska de inte oroa sig för polisen. Ingen fara. Däremot borde de oroa sig ordentligt för gänget. Gänge brukar bestå av fler folk än vad man klarar av att skjuta ner första gången (kanske 10 gånger så många eller fler), så man kan förvänta sig moteld. Tar man ändå ner gänget har man gängets allierade efter sig, eller i värsta fall, om de andra gängen (även fiendegängen) får för sig att rollpersonerna försöker slå sig in, så kommer alla gäng, vänner som fiender, vända sig mot rollpersonerna... inte bra.

/RipperDoc - något förenklat dock

Imoze

Veteran
Det jag igentligen försökte fråga var hur ofta andra pers (inte rollpersonerna) öppnar eld mot varandra. Händer det ofta att folk blir rånade mitt på gatorna eller bara 4ggr om året?

Zug209_ivenhoe

Warrior
Beror helt på vilket område du menar. I slummen kan ett rånförsök lätt sluta med blodbad när "offren" är lika tungt beväpnade som rånarna.
I de finnare områderna är det kanske inte lika mycket eldstrider mellan gäng, men kanske polisen jagar någon skurk.
Det är helt upp till sl hur mycket eldstrider som ska uppstå runtomkring spelarna, tänk dock på att i länder/platser där det är accepterat att gå omkring med vapen öppet som i tex Texas, så r det antagligen vanligare med eldstrider än i länder där man har lite hårdare kontroll Skandinavien och Japan.