Nekromanti Elden är lös... på marknaden?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så. Nu skulle jag gärna vilja ha erfarenheter från mer udda miljöer. Eller kanske de inte är så udda för er. Jag designar just nu några kampanjer i mitt spel och har tänkt att de aktuella spelarna (min tjej och brorsdotter!) skulle gilla en marknad, asså en stor marknad som ett delmoment i ett äventyr. Så vad har ni för idéer där?

Läser nu Pär Anders Fogelströms bok om STockholm. På Söder brinner det på 1700talet titt som tätt vilket gav mig en idé: Har någon rollspelat/spellett en större brand? Erfarenheter och idéer.

Dessutom uppskattas idéer på mer udda spelmiljöer än de gängse. Och har ni några favorit kampanjidéer så släng med dem också om ni vill.

För de som (mot förmodan) inte vet det så är det scifi miljö men innehåller allt möjligt så ingen idé är fel så jag tar mer än tacksamt emot DoD erfarenheter, skräckrollspel ja allt. Trevlig helg till er alla.

- Niklas

Yheela_UBBT

Veteran
Marknad:
Det borde absolut finnas diverse spåtanter (tarokort, kristallkulor, läsa i händerna...), runt marknaden borde det finnas ställen som säljer mat/dryck (grillat på pinne, soppa, öl/vin, konfekt, bakverk), detta kan ju vara tavernor eller marknadsstånd (kanske en vagn på hjul).

Låt oss inte glömma gycklarhörnan... diverse underhållare som hoppas på en slant eller två.

Tyger, färdiga kläder, skodon, smycken...
och den obligatoriska krimskrams handlaren (fjädrar, skrot (ehrm, fiiina smidda saker :gremgrin:), det där dryckeshornet av enhörningshorn som du bara måååste köpa... osv.)

Är marknaden på ett stort torg eller ligger den utspridd över en labyrint av gator... en obskyr gränd där det luktar underligt och en kvinna lovar att trolla bort alla dina vårtor...

Gatpojkar/flickor som antingen försöker sno något eller vill (för en liten slant) utföra ett ärende (anything).

Kanske en djurmarknad i ansluttning... köpa hästar, hundar, fåglar, apor, etc.

Och dofterna (lukterna?)... Ljuden... Trängseln...

*vill oxå spela på en marknad.* :gremlaugh:

neowyn

Swordsman
jag har spelat en del med eld då det är en av mina favorit saker at ta till i ett äventyr. Antagligen basserar det sig på att jag själv är ganska rädd för eld...
Det som jag tycker fungerar bäst är om man låter elden vaar en del av handlingen, man kan då använda branden som ett stress moment samtidigt som det gör det spännande och farligt. Men att ha elden som "huvud fiende" har inte fungerat speciellt bra för min del. Det blir lite som en dålig biljakt i en film då, det är helt enkelt svårt att variera sig.

Mitt förslag är att rollpersonerna söker någon/något på marknaden när elden bryter ut.
Elden i sin tur får folk att börja handla och agera, de kanske försöker släcka den, de kanske flyr från den, folk som inte vill attderas närvaro på marknaden skall uppmärksammas kanske flyr, oärliga personer kan föröska göra sig en förtjänst när det allmänna kaoset utbryter mm.