Nekromanti Eldhandvapen och kroppsskydd

Jarre

Swordsman
Hmm... Nu har jag funderat ett tag, men inte kommit fram till någon bra lösning på detta problem. Alltså, finns det någon som har har en bra lösning på mitt problem. Det jag behöver är ett skyddssystem, som fungerar relativt verklighetstroget utan att behöva införa ett slags penetrationsvärde på ammuntionen. Det sista kommer kanske att bli en nödvändighet, snarare än att låta t ex AP-ammunition göra mer skada om målet är skyddat och mindre om det inte är skyddat.

Så, nån som löst detta på ett bra sätt?

Befuzin

Veteran
Jag föreslår att du tar en titt på "Millenniums End" som har ett väldigt trevligt system för att kroppspansar och ammo.
Alt CORPS, som finns som en light version att ladda hem gratis =)
www.btrc.net

entomophobiac

Low Prep High Play
Du kan ju alltid ta en titt pa systemet Phoenix Command, som gavs ut av Leading Edge (om jag inte minns fel). Iofs skulle du tvingas fa tag i det, vilket inte er det lettaste, men vadda... var det nagon som sa att detta skulle vara ett bra forslag? :gremsmile:

Annars har du alltid den enkla metoden, som du sjelv nosar pa, som anvends i b la Mutant Chronicles och faktiskt Unisystem. Nemligen att du dubblar skadan innan avdrag for rustning, och sedan halverar den skada som faktiskt gar igenom. Inte realistiskt, men ej heller helt verklighetsfremmande.

Det krever iofs att du har en ganska traditionell skademall. Nagot som jag brukar forsoka undvika i mina spel... hehe. Att vara innovativ for innovationens skull - visst er det fantastiskt.

PAX

Jordisk Äventyrare
Gratis kostar inget

Skapa skyddsutrustning med klasser i en skala på 20 enheter där 20 är mycket bra.

Därefter skapar du projektiler på samma sätt med penetrationsvärden där 20 är ett mycket bra värde.

Om PV är högre än Klass så har du ett normalt ABS-värde som används för den skada som slås fram.

Om PV är mindre än eller lika med Klass så använder du ett ABS-värde som är mindre än ordinarie ABS-värdet.

Hur du skalar upp skador, Klasser, PV och ABS-värden bestämmer du själv efter det system du kör. Enkelt men fungerar mycket bra.

Exempel från vårt eget system:

.38 Super auto ( FMJ PV=1, Skada 5T6+4 )
.38 Super auto ( AP PV=5, Skada 5T6+4 )
.38 Super auto ( JHP PV=0, Skada 5T6+14 )

7,62x51mm Nato (FMJ PV=7, Skada 7T6+5)

7,5x54mm Caseless (FMJ PV=10, Skada 9T6+1)

.357 Magnum Plasma (STD PV=2, Skada 6T6 (efter ABS dubblas skadan)

Jarre

Swordsman
Du har så rätt så, man vill ju hitta på eget för att det just ska vara eget. Och nej, jag kan väl inte påstå att mitt skadesystem för vapen är SÅ traditionellt - träligt med skador som har 2T6+2, då det handlar om skjutvapen.

Ska kolla på Phoenix Command. Tack!

Angående Mutant Chronicles skyddssystem - är det den uppgraderade versionen, den som enligt vissa skulle ha funnits i Frilansarens Handbok, men vad jag vet inte stod där i (iaf inte i den svenska versionen)?

Jarre

Swordsman
Re: Gratis kostar inget

Hmm.. Det ni använder er av verkar vara bra. Vet ännu inte hur det skulle fungera i mitt system. Skadan för vapen varierar från 4-6 (7,65 mm helmantlad) till 9-16 (.50 BMG), alltså en lite mindre skala en ert. Men det utesluter ju inte att man bara minskar på skalan, till säg 1-10 för skydd och penetrationsvärde. I övrigt verkar systemet vara rätt så likt Neotechs, och även kräva att man har ett PV för alla olika ammunitionstyper och kalibrar, men det kanske krävs att man inför ett sådant för att få ett realistiskt system.

Tack i alla fall!

Erufailon

Swordsman
hmm??

:gremconfused:
undrar vad som menas med förkortningar som:
PV
ABS
STD

har alltid undrat vad dessa förkortningar står för:
FMJ (antagligen full metal jacket eller?)
AP
JHP
såg dom först i fallout tror jag, men fattade inte vad dom menade med dom.

Troberg

Sinister eater
Re: hmm??

Gissningar:

PV: Penetrationsvärde
ABS: Absorbtion
STD: Standard? Sexually transmitted disease? Short target distance?
FMJ (antagligen full metal jacket eller?): Håller med
AP: Armour piercing (eller amerikansk variant: Armor piercing)
JHP: Någonting hollow point?

Troberg

Sinister eater

Jacketed Hollow Point - mantlad hålspets.
Aha, borde jag kunnat gissa, även om jag inte riktigt förstår meningen med den. Kan man inte lika gärna köra en halvmantlad då?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Phoenix Command ...

Autentiskt dialog mellan spelledare och spelare i Phoenix Command:

– OK, du tar 2000 poäng i skada i huvudet.
– Oj, hur mycket tål jag?
– Sju.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dubbelt ont?

Halvmantlad = ont.

Hålspets = ont.

Halvmantlad hålspets = dubbelt ont?

Kul att se att det fortfarande finns någon som lyssnar på Einstürzende Neubauten (det ska för övrigt vara »Zeichnungen«): »Siehst du die Geier über dem Brand? Siehst du Hyänen auf der Straße? Komm näher Geliebte, ich steck' dich an. Geliebte. Siehst du Kadaver tanzen? Siehst du die Geier über dem brand?« *Ryser och sätter igång vinylspelaren*

Troberg

Sinister eater
Re: Dubbelt ont?

det ska för övrigt vara »Zeichnungen«
Jag tyckte också det, men litade på den site jag tittade på när jag klippte det. Kollade just skivan och visst hade du och min instinkt rätt. Fixar omgående.

»Siehst du die Geier über dem Brand? Siehst du Hyänen auf der Straße? Komm näher Geliebte, ich steck' dich an. Geliebte. Siehst du Kadaver tanzen? Siehst du die Geier über dem brand?«
Håller med om att Vanadium I Ching är bäst på skivan, men jag valde ändå att citera Zeichnungen des Patienten O.T. för att blåsa upp myten om mig som kung över sjuk OT ännu mer.

Kul att se att det fortfarande finns någon som lyssnar på Einstürzende Neubauten
Jodå, tyvärr är de ganska ojämna och mjäkar ibland ur för mycket.

Jarre

Swordsman
Re: Phoenix Command ...

Hade speltillverkarna mindervärdeskomplex?

"Hmm... hur mycket ska en revolver göra i skada? Tja, säg 1000 poäng. Japp, då dör man om man blir träffad i huvudet... - verklighetstroget och allt!"

Tror att de gav ordet gibb en ny mening...

G

Guest

Guest

AP
(snipp)
såg dom först i fallout tror jag, men fattade inte vad dom menade med dom.

I Fallouts fall står det nog för action points.

PAX

Jordisk Äventyrare
Några till att gissa på....

Ett litet Axplock.... :gremgrin:

SJHP
DMD
SJHVP
GCPC
PRS
FRGF
STDR-F
V
MEX-F
HEAPF
PAF
WSMR
IZPB
THV
HDRS

:gremconfused:

PAX

Jordisk Äventyrare

Gillar skadorna som ligger uppåt 100.000 poäng om jag inte minns helt fel.

Jarre

Swordsman

jodå, det har du rätt i - kritisk skada i hjärtat. Visst lär det vara farligt (läs dödligt) men 100 000 poäng, det känns ju bara löjligt.

Förresten, någon som provat att spela PC med alla regler? Uschaan!

Duddmannen

Hero
APFSDSDU [OSERIÖST]

Armour Piercing /Fin Stabilized /Discarding Sabot /Depleted Uranium

Standardammunitionen på mina Battlemechs.

Om man vill vara riktigt über får man väl ta till sin TNAMN (thermonukleär antimaterienapalm).

:gremlaugh:

/Duddmannen