Nekromanti Eldkast

Renfield

Swordsman
Besvärjelsen Eldkast i DoD6 är lite otydlig. Hur många träffområden träffar den? Det står ju iofs att den täcker 2x2 meters area, men om den tar varje träffområde så blir den lite väl övermäktig med tanke på hur lite SPI den tar. Vad säger ni? För om den bara tar ett träffområde så blir den ju helt kass om man inte är typ Mästare eller Legend. Jag har funderat på typ 1T6 eller nåt sånt i träffområden, men är osäker... Samma sak gäller också Iskast, och kanske fler formler.

Furthermore, tar Blixt endast skada på totala KP eller på ett träffområde också? Om den bara tar på totala så är den inte så värst effektiv om man inte har hand-to-hand-combat-back-up...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Renfield

Swordsman
Tackar för svaret...

Btw, är det din egen tolkning, eller?

Archer

Swashbuckler
Eldkast lär nog göra sin skada på Totala KP och inte kroppsdelar, särskilt med tanke på att det regnar knytnävsstora brinnande bollar som bör träffa hela kroppen. Det är i alla fall så jag tolkat denna besvärjelse.

Likaså gör blixt skada på Totala kp och inte kroppsdelarnas kp.
3T6 1T6/YN och det kallar du inte effektivt ?
Innebär följande:
Amatör: 3T6 i skada
Lärling: 4T6 i skada
Utövare: 5T6 i skada!
Mästare: 6T6 i skada!
Legend: 7T6 i skada!

Jag skulle nog akta mig för magiker som kastar blixtar, särskilt som den inte har så brutal kostnad och inte är alldeles för långsam att kasta heller...

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Archer

Swashbuckler
Brukar gälla att när en besvärjelse som orsakar skada och inte har det angivet att den skadar en viss kroppsdel så orsakar den skada på Totala KP. Har gällt för varenda version av DoD som använt sig av kroppsdelar.

Renfield

Swordsman
Re: Har nån frågat riotminds?

Mailat fyra gånger, inte fått något svar, inte tagits med på Frågot och Svar...

Rickard

Urverk speldesign
I de äldre versionerna så var det att ELD (=Eldkast) gjorde skada på totala KP och BLIXT gjorde skada på kroppsdelar.

ELD gjorde också en sfär av eld som Eldkast, antagligen har <B>Riotmind</B> bara bytt namn på den.

/[color:green]Han</font color=green> som är 100% säker på att det är så

Archer

Swashbuckler
Re: Har nån frågat riotminds?

Har inte frågat Riotminds, men utgick från tidigare utgåvor och all den erfarenhet av DoD jag fått genom åren. Kan ju hända att Riotminds har bestämt sig för att totalt avsett en annorlunda funktion av eldkast.
Men tills något sägs om det så tolkar jag det så som jag skrev tidigare.

Rickard

Urverk speldesign
Blixt

Jaha, då hade jag fel ändå. Det var trots allt bara en dum husregel när jag tänker efter och kontrollerar i böcker. Ledsen för det.

<EM>/Han som är 100% säker på att det är så</EM>
Det är jag inte alls!!

/[color:green]Han</font color=green> som ibland brukar prata med sig själv. I brist på intelligenta personer