Nekromanti Eldkastare...

Zakallamo

The Dark Lord
Jag har gjort en magiker med pyrotropi och biotropi. jag har mest healing, men jag skulle vilja ha något mer offensivt än eldklot och eldhav. jag är sugen på att försöka skaffa en eldkastar besvärjelse som sprutar eld upp till några meter från handflatan.

Jag har kollat igenom magi boken och spelarens bok. jag hittar varken effekt eller besvärjelse som motsvarar de jag vill ha ut. och jag inget relevant som jag kan tänka mig för att kunna skapa just dessa grejer. några husregler?

någon som kan hjälpa mig?

Poseur

Swashbuckler
Hej o välkommen till forumet.

Sägs som att skapa en ny effekt?

Eldkastare
Pyrotropi 1+ ,avstånd , momentan

Effekten skapar en virvel av eld ifrån magikerns hand som träffar offret och ger ob1t6 trauma och smärta per filament som används. Slå ett slag på träfftabellen för att avgöra vart elden träffar offret. Tjocka klädmaterial minskar skadan med ob1t6, är personen fuktig så minskar skadan med ytterligare ob1t6 och är offret genomblöt så minskar skadeverkan då istället med ob2t6. Eldvirveln slocknar direkt efter den träffat målet men den kan fortfarande antända lättantändligt material då den har antändningsvärde 2, vilket ökar med ett steg varannan magnitud. Om offret träffas i huvudet och får över 10 poäng trauma så sänks PER med 1 steg permanent pågrund utav den smälta bortbrända huden och ärrbildningen, om inte personen lyckas bli helad eller liknande

/Poseur

Zakallamo

The Dark Lord
tack o tack! :gremlaugh:

jooo, jag har varit sugen på att försöka skapa en ny effekt, men inte har haft en aning hur då jag är rätt ny på detta (och första karaktären är en magiker...). det jag tänkte om det skulle vara en enkel offensiv effekt med högre skada och i någon typ av lite area effekt som en kon.
Blanda effekten eldkastare med area ökning för t ex öka konens storlek med någon meter per filament, lämpligt?

Poseur

Swashbuckler
Det borde definitivt gå att blanda in areaeffekt där i en besvärjelse så man har chansen att träffa flera personer.

Gemstone

Swordsman
Poseur said:
Det borde definitivt gå att blanda in areaeffekt där i en besvärjelse så man har chansen att träffa flera personer.
Eller så kan man lägga till att för ett extra filament så träffar man ytterligare en kroppsdel, eller så man dela upp elden på flera mål och få ett träffområde på varje person för varje extra filament lagt på det.

Kanske gör den fruktansvärt dyr dock?

Poseur

Swashbuckler
Personligen kör jag med extraregeln att för ett extra filament kan man påverka ytterligare ett offer om besvärjelsen har avstånd.

Att man kan träffa samma offer igen känns dock "fel" i mina öron. Inte för att det är OP (liksom min regel ovan är ganska OP) men det känns bara konstigt.

wallahad

Swordsman
Ökad brinn tid till Temporär och det blir riktigt jobbigt.
Eller varför inte Provisorisk?

Lagt via en ritual så är det fullt genomförbart.
Lite odiskret när man kommer ridandes med en 30m lång eldlans. Däremot rätt effektfullt vid ceremonier.
(Avstånd = Räckvidd 30m.)