Nekromanti Eldmissil eller bara Eld?

Necross

Swashbuckler
Fortsätter pula med mitt eget spel. Nu magisystemet.

Slås av en märklighet. Varför ska man någonsin skicka iväg en missil av t ex eld? Om man vill att något, t ex en fiende, ska börja brinna, varför inte bara trolla så att elden flammar upp "på plats"? Jag fattar inte det, rent logiskt, givet att du kan omforma verkligheten.

(Med reservartion för att jag är trött idag.)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Man kanske måste skicka iväg något från sin egen kropp. Magi kanske funkar så att magisk energi strömmar ut från magianvändaren och det kan ta sig olika former, eld, vatten, blixtar what have you.

Sodivra

Champion
Necross said:
Fortsätter pula med mitt eget spel. Nu magisystemet.

Slås av en märklighet. Varför ska man någonsin skicka iväg en missil av t ex eld? Om man vill att något, t ex en fiende, ska börja brinna, varför inte bara trolla så att elden flammar upp "på plats"? Jag fattar inte det, rent logiskt, givet att du kan omforma verkligheten.

(Med reservartion för att jag är trött idag.)
Varför inte bara trolla bort personens hjärnstam? Det borde ju vara det absolut enklaste sättet att ta kål på någon.

För att magi följer regler som man bara känner till om man studerat det, is why. :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
ELD i DoD fungerade på just det sättet, man höjde temperaturen där borta, utan några fyrverkerieffekter eller annat.

(Du har rätt, med andra ord, varför?)

Necross

Swashbuckler
BMOC said:
Man kanske måste skicka iväg något från sin egen kropp. Magi kanske funkar så att magisk energi strömmar ut från magianvändaren och det kan ta sig olika former, eld, vatten, blixtar what have you.
Låter rimligt. I såna fall kan man ju göra vissa spells, på högre nivå/svårare att få iväg, där man slipper missil-kastandet (slipper to hit-slag etc), men som är bara "Eld där borta nu". Lutar åt det.

Necross

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Varför inte bara trolla bort personens hjärnstam? Det borde ju vara det absolut enklaste sättet att ta kål på någon.

För att magi följer regler som man bara känner till om man studerat det, is why. :gremsmile:
Förstår inte. Vad vill du?

Sodivra

Champion
Necross said:
Arvidos MC said:

Förstår inte. Vad vill du?
Jag är lite förvirrad faktiskt. Handlar tråden om varför magiker väljer att slänga eldbollar istället för att tända eld på saker, eller varför man som spelskapare skulle vilja skriva ett rollspel där magiker slänger eldbollar istället för att tända eld på saker?

Sodivra

Champion
Jag menar, magikerna gör ju magi utifrån ju magins lagar, (t. ex kanske det är mycket svårare att skapa något på avstånd än att kasta det) så då är det svaret på frågan: Om magi funkar så i världen.

Medans spelskapare designar magins lagar utifrån vad de tycker är lämpligt och stämningsfullt, så då är det svaret på frågan: Om det är lämpligt och stämningsfullt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, jag undrar också. Vill du ha exempel på varför man i en spelvärld skulle kunna vara tvungen att kasta en eldboll istället för att framkalla elden på det ställe man vill ha den?

Eller vill du veta ifall någon föredrar att man kasta eldbollar istället att skapa eld på en avlägsen plats och varför?

God45

#PrayersForBahakan
Beror på settingen.

Är det Scarred land så är det för att ett gäng trollkarlar dödade magins fader Messos och därmed infekterade all magi med hans essens.

Är det Mage: the acension är det för att din världsbild säger att det är så det fungerar.

I Diwermount är det för att de väldigt få texter om magi som finns kvar instruerar en att göra så. Det kanske fanns andra sätt att göra det på men de har blivit bortglömda.

Necross

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Ja, jag undrar också. Vill du ha exempel på varför man i en spelvärld skulle kunna vara tvungen att kasta en eldboll istället för att framkalla elden på det ställe man vill ha den?
JA! Sådana exempel vore jättebra tack (och har redan kommit från andra, tack för det).

Trodde inte jag var otydlig, men det är ju inte lätt jämt på det här forumet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah.

När jag försöker föreställa mig hur jag tycker att magi borde fungera så handlar det om manipulation av energier och att väva ihop olika krafter till en effekt.

Så när en magiker rablar formler och viftar med händerna så är det just ett slags "handfast" väveri det handlar om och kräver att man kan se "trådarna" man "väver". Därför måste man skapa elden framför sig för att sedan skicka iväg den till önskat mål.

Därför tänker jag mig att all magi egentligen "uppstår" vid magikern och sedan skickas iväg för att åstadkomma någonting (alla rollspel är inte särskilt konsekventa på den här punkten, dock).

För att få en effekt att uppstå på avstånd så skulle man vara tvungen att kunna följa vävningen i huvudet (ungefär som när folk spelar schack utan bräde, utan håller alla pjäsers plats i huvudet, fast ännu mer komplicerat) och hålla reda på exakt vad man har gjort och vad man ska göra. Något som kanske kan vara möjligt genom meditation och stor koncentration.

Dvs när du snabbt ska väva ihop en eldboll i strid när pilar viner, folk skriker och dör och fienden stormar så kan du inte koncentrara dig utan måste se "väven" medan du skapar den. Under lugna omständigheter skulle du kunna få elden att "poppa upp" långt bort om du är tillräckligt skicklig.

God45

#PrayersForBahakan
Den bästa flavourn måste ju vara Clerics. Det är en missil och inte bara eld döär borta eftersom en eld missil ser coolare ut och får din tros fiender att skita på sig av rädsla mer effektivt. Det syns eftersom din magi är lika mycket till för att lösa problemet som att omvända folket.

God45

#PrayersForBahakan
Det här är för mycket psuedovetenskap och "så här fungerar det" för min smak. Det tar bort magin från magin. Det är som EON där det är en hel låtsas vetenskap som är det tråkigaste möjliga sättet att göra det på.

Sodivra

Champion
Necross said:
Rymdhamster said:
JA! Sådana exempel vore jättebra tack (och har redan kommit från andra, tack för det).

Trodde inte jag var otydlig, men det är ju inte lätt jämt på det här forumet.
Jaha! Vill du ha förklaringar till varför magin manifesterar sig så som den gör, och magiker kastar eldbollar istället för att fjärrtända dem?

Man skulle kunna tänka sig att magiska fenomen existerar i vissa prototyper som en magiker sedan försöker förädla eller kontrollera. En sådan prototyp är eldbollen.

Kanske är eldbollen en eldande vars natur det är ett att rusa framåt. Kanske eldbollen är ett eldfenomen på ett magiskt plan. Kanske eldbollen är en av de magiska legobitarna Gudarna lämnade bakom sig.

Magikern tar sedan dessa prototyper och försöker göra något vettigt med dem. Ju längre bort manifestationens form är från dessa ur-typer, ju svårare. Lättast är att bara släppa lös dem med ganska liten förädling.

...

Eller så kanske magi alltid utgår från en själv, lite som Rymdhamster föreslår. Påverka sig själv är lättast. Påverka något man rör vid är lite svårare. Manifestera något som slungas eller sprutar från en är lite svårare. Att skicka en osynlig magisk antenn genom etern och sedan låta magin färdas på den och plötsligt brisera ut på en annan plats är svårast av allt.

...

Nåt sånt?

Necross

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Eller så kanske magi alltid utgår från en själv, lite som Rymdhamster föreslår. Påverka sig själv är lättast. Påverka något man rör vid är lite svårare. Manifestera något som slungas eller sprutar från en är lite svårare. Att skicka en osynlig magisk antenn genom etern och sedan låta magin färdas på den och plötsligt brisera ut på en annan plats är svårast av allt.
Nåt åt det här hållet tycker jag låter bäst.

Och ja, själv har jag alltid svårt för godtycke och brist på stringens i spelsystem kontra spelvärld. Ganska ofta läser jag spel och kan bara inte förstå varför vissa val gjorts i reglerna.

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Den bästa flavourn måste ju vara Clerics. Det är en missil och inte bara eld döär borta eftersom en eld missil ser coolare ut och får din tros fiender att skita på sig av rädsla mer effektivt. Det syns eftersom din magi är lika mycket till för att lösa problemet som att omvända folket.
Mmm, du har en bra poäng här. Och det kan ju vara lika för andra - man kan ju skrämma med visuella effekter, även om inte spellen gör så mycket skada kan det ju vara nyttigt.