Re: Sammanfattning - kan det funka?
Måste nog hålla med Cogitare.
Realism är inget för den gemene rollspelaren. Att simulera stress är svårt och stress är det som ger den största modifikationen för din träffsäkerhet.
Rekyler är mer psykiska och kan tränas till ett minimum med rätt skytteträning. Dock krävs det en hel del timmar och bulor på banan.
Man ska ha klart för sig att när stressreaktionerna kommer så blir din motorik 'grov'. Därför så krävs det ca 3000 repetioner av de enklaste saker som du skall utföra.
Ex: Du kommer inte längre att kunna ta upp saker ur en stängd ficka om du inte tränad på det, inte att kunna byta magasin och behålla ditt gamla nu tomma magasin om du inte tränat. Om magasinet finns i 'fel' ficka så kommer du att å oerhörda problem att byta inom rimlig tid (10sek). Det finns oerhört många sådana saker som kommer att påverkas av din stress
Ett exempel på vad som blivit vana och sedan påverkat folk i riktiga situationer: Om du har en revolver och tränat på skjutbanan och i slentrian lägger dina avfyrade patroner i höger byxficka så kommer du att göra det under strid. Man kommer därför att hitta ditt lik med avfyrade patroner i höger byxficka.
Därför måste man träna under realistiska moment med så maximerat stresspåslag som möjligt och med rätt utrustning i situationer som inte är en klinisk skjutbana.
Jag vill påstå att en tränad skytt under lugna förhållanden kan dra sitt vapen och bekämpa ett mål inom 3 sekunder. Detta kan dras ner till 2 sekunder men det krävs en hel del träning. Ju mer faktorer som bidrar till stress ökar tiden och gör även målkontrollen svårare.
Skytten kan avlossa ett skott i målet på 0,5-1 sekund vilket gör att en skytt (pistol med 15 skott) INTE kan avfyra samtliga skott med träffsäkerhet under 10 sekunder om det är mer än ett mål (vapnet i hölstrat läge vid tidsstart). Däremot så kan man brassa av hela magasinet på avsevärt kortare tid men då kommer inte ett endaste skott att träffa.
Är skytten själv i rörelse så ökar svårighetsgraden enormt. Att avika med korn och sikte ca 3 mm kan ge flera decimeters skillnad framme i målet beroende på avstånd och är det få i sidled så är chansen stor att man missar.
En förbered skytt kommer aldrig att förlora mot en som inte har sitt vapen redo om han inte missar. Den oförberdde kommer inte att hinna göra klart sitt vapen innan han bekämpats, det är enkel fysik och mänskliga begränsingar. Den tid det tar att lokalisera hotet och ordna sitt vapen är för lång för att kunna hinna före. (dvs ett bakhåll mot en hjälte som inte har sitt vapen i handen och är beredd på fight kommer att lyckas till 100% om man skulle vara realistisk :/ )
Angående automateld:
Ju kraftigare kaliber desto mera rekyl i vapnet. Dock inte mer än att man faktiskt kan skjuta automateld med god träffsäkerhet OM man tränat mycket. Annars kommer kroppens egna reaktion på rekylen att vara att dra vapnet uppåt. Jag vet att man på 15 meter kan sätta 30 av 30 skott i kroppen på en helfigur med en 9mm modern k-pist.
Nu har jag sagt en massa realistiskt strunt som inte hör hemma i rollspel då det är allt för komplicerat att ens försöka beskriva realistiska stridssituationer med regler. Jag tycket att man ska sätta sig ner och fundera på vad man vill ha för sorts system och hur det ska påverka själva spelandet. Att sträva efter realism går inte, antingen har man ettt dödligt system eller ett hjältesystem eller grisfarmarsystem osv, men ingen kan nog komma med ett realistiskt system. [/me tittar mot Marco B. med nyfikenhet på reaktioner
]