hmm.. jag vet inte om dethär är särskillt intresant för er att läsa.. hursomhellst, beskrivningen på hur artificiella intelligenser skapas och beter sig verkar lite.. underlig.
om man tittar på utvecklingen av persondatorer ser man snabbt hur datorerna dubblar sin hastighet varje 12 till 18 månad. dvs, om mellan tolv till arton månader från nu är datorerna dubbelt så snabba som de är idag, 2GHz. om ett par år kommer det inte att gå att göra särskillt mycket snabbare datorer pga brist på platts. för tillfället är det väll bara 100 atomer mellan mojarna innuti datorns microchip. armen som läser på eran hårddisk just nu svävar bara 100 atomer över disken i ett i stort sett lufttomt utrymme. det går snart inte att göra det mycket mindre, inte med den teknologi vi använder oss av. för tillfället håller folk på att utveckla kvantdatorer som arbetar med enskilda atomers rotationer. en atom som ligger roterar lodrätt ( | ) eller med 45% ( / ) betyder 1 och en atom som roterar vågrätt ( - ) eller med 270% ( \ ) betäcknar en nolla. verkar ju vara rena sciensfictiondatorn, men eftersom det redan finns datorer som kan räkna med hjälp av atomer rotationer (kan dock bara räkna till fyra och står i nått superlab dit jag inte kan få komma in) kan man nästan gissa på att de blir vår dators ersättare. det tuffa med kvantdatorer är ju att de räknar på ett helt annat sätt än våra datorer, de räknar på alla möjligheter samtidigt och svarar med rätt svar. tänk er att ni har en sådan dator, den sitter där er nuvarande dator sitter och räknar på hur alla små pixlar ska sitta för att ge er en bra tredebild. den räknar ut hur bilden ska se ut på en klockcykel. på min dator är en klockcykel 1.25 nanosekunder. om den kan räkna ut alla möjligheter samtidigt och ge rätt bild på en och en kvarts nanosekund skulle framtidens datorer vara fruktansvärt äckligt snabba och überbra. även om spelet var dåligt konstruerat och tog hela tusen beräkningar på sig skulle ändå spelet vara fruktansvärt snabbt, det skulle flyta på asskönt. 1200 nanosekunder, 1.2 millisekunder är en väldigt liten tidsrymd för att räkna ut hur en bild ska se ut. tänk er att ni har en dator som flyter runt på 128 bitar och har en kvantprocessor. den datorn skulle kunna beräkna 340000000000000000000000000000000000000 (jag räknade faktiskt ut hur många nollor det skulle vara, de är inte bara där för att vara fina) möjligheter samtidigt på en och en kvarts naonsekund, den skulle vara s-n-a-b-b som i S-N-A-B-B med stort S.
tillbaka till de små liven innuti burkarna. de beskrivningar som finns på artificiella intelligenser är dåliga ur min synvinkel. om man tänker sig att artificiella intelligenser ska kunna utvecklas och minnas måste de kunna äga rätten till att modifiera sig själva på ett sätt som från första början programmeraren inte riktigt hade tänkt sig, annars blir den bara artificiell, inte intelligent. en plastisk AI (en sådan som inte kan modifiera sig själv) är dum och går på samma sak flera gånger. det är sånna AI'er ni finner i era datorspel. en variable AI (observera att det är mina egna betäckningar på AI, de är inte facktermer) kan modifiera sig själv. de finns inte. det går inte att göra en sådan, inte idag. det skulle ta för lång tid att utveckla en sådan. som det står i boken sitter det ett hundratal programmerare och plipprar med sina datorer för att skapa ett medvetande, om än dunkelt och segt. de sitter antagligen och skriver minnesrutiner så att AIn kan komma ihåg vad som har hänt och utifrån dess erfarenhet komma på bättre lösningar. huvudmodulen som allt cirkulerar runt måste helt klart vara modulen som gör AI'n variabel, så att den kan förändra sig själv. det går inte göra så. man kan inte bara skriva en sån modul. det går inte! den skulle krasha pga att den inte klarar av att förändra sig själv, det skulle ta evigheter att förstå var felet låg i en sådan modul. ett annat fel med en konstgjord variabel AI med en muteringsmodul som förändrar dess tänkande och förbättrar den är att det inte finns någonting som kan förändra muteringsmodulen. även om det fanns det så skulle det behövas en till modul för att förändra den och så vidare. den enda lösningen skulle kanske vara att ha två stycken moduler som hela tiden förändrar varandra, men det verkar ur mitt perspektiv vara på tok för avancerat. låt mig presentera min version av AI.
den består av tre delar. en del som innehåller data (data är kåd är data, fast det vet ju inte högnivåkådare - blä) där AIn 'är'. där är dess medvetande i form av en väldans massa nummer som ligger huller om buller. sedan finns det en till del, eller egentligen två. de två delarna är till för att förbättra AIn. en av dem är likt den första delen en hög av tal som ligger huller om buller, den sista delen är den (enda) del som programmeraren behöver bry sig om. den tredje delen är ett litet überprogram som slumpar ut en förändring på en kopia av den första delen som ligger i den andra delen. om förändringen är bättre än den gamla delen byts den gamla delen ut mot den nya. sedan börjar det om från början. efter en väldans massa mutationer blir AIn riktigt smart och programmeraren kan ge makten om den tredje delen till den första delen (och kanske ta en säkerhetskopia på den första delen ifall det inte funkar) så att AIn blir fullt och sannt variabel, så att den kan förändra sig efter sina ändamål och syften. jag tror att jag måste förklara lite nogrannare..
en AI måste ha ett mål med sitt liv för att fungera om den ska ha möjlighet till att ändra på sig själv. om den inte har ett mål med sitt liv kommer förändringen inte att bli bättre utan bara falla sönder till en formlös massa nummer (all data kan representeras av nummer, ett stort "A" har enligt ASCII numret 65 (med vårat bas-tio räknesystem), skulle man exekvera ett stort "A", låta processorn köra den som om det vore en bit kåd, skulle den inte hänga sig som de flesta högnivåkådare kanske tror, i stället skulle processorregistret CX öka sitt värde med ett. ('inc cx' är den korrekta översättningen) detdär med att exekvera ett stort 'A' funkar förresten naturligtvis bara på PC datorer). man måste därför ge den ett mål med sitt liv. om man dödar den tidigare versionen som var dåligare på att uppfylla sin funktion och ersätter den med en ny och bättre version och upprepar processen, har ihjäl varje version och ersätter den med en ny och bättre variant kommer den att göra sitt yttersta för att uppfylla sin uppgift. våra förfärder, de små encelliga djuren dog om de inte kunde föröka sig. de 'ersattes' av bättre varianter som kunde skaffa mat bättre, som överlevde bättre och därmed kunde göra mer barn. det jag menar är att man kan göra en modifierad version på evulutionen. en AI måste inte skaffa sig mat. dess mål är vad programmeraren har bestämmt. den ska köpa aktier på ett så bra sätt som möjligt. jag skapar två stycken exakt lika dana, modifierar den ena och låter den bästa av de två sköta aktiehandlen. efter x antal mutationer och ersättningar kommer AIn att vara väldigt bra på att handla aktier. tänk er en sådan AI i ett datorspel, efter tillräkligt lång tid i ett datorspel skulle AIn vara odödlig. den skulle kunna gå genom väggar (den bygger aldrig ut rutinen som säger 'stop! det finns en vägg här, du kan inte vara här', i stället skjuter den säkert superblaffavapnet på alla spelare samtidigt och... ja ni fattar.
tänk er nu att ni har en 1024 bitars superkvantdator. den kan bäräkna 1.7*10^308 olika möjligheter smatidigt på en väldigt kort tidsrymd. den testar alla möjligheter samtdigt och tar fram en ny version som är superslimmad för sin uppgift på nästan noll tid. den skulle vara något av en gud. en själ som kan beräkna allt på ingen tid alls! den skulle kunna räkna ut hur hela världen såg ut genom att räkna på hur en massarin's atomer påverkas av alla andra atomer i universum (kanske inte riktigt, men det låter tufft - liftarens guide till galaxen). den skulle vara ä-c-k-l-i-g-t smart som i Ä-C-K-L-I-G-T smart med stort Ä
om man räknar på det kommer man få fram att i neotechs värld så är datorerna 2^(((2059-2001)*12)/18)=fyrahundratrettiosexmiljardertrehundratjugoenmiljonertrehundrafemtontusenåttahundrafemtiotre komma åttiosju gånger så snabba.
det jag ville säga var att neotechvärlden kanske inte ser ut som ni tror att den gör. darkside kanske är en 'gud'.
(det var väldigt nära att jag förlorade allt jag skrev här! ni bara måååååste göra forumet lite mer idiotsäkert så att också jag kan använda det!)
[color:red]kraftwerk är bäst!</font color=red>
Smaffy är jag. blä.
om man tittar på utvecklingen av persondatorer ser man snabbt hur datorerna dubblar sin hastighet varje 12 till 18 månad. dvs, om mellan tolv till arton månader från nu är datorerna dubbelt så snabba som de är idag, 2GHz. om ett par år kommer det inte att gå att göra särskillt mycket snabbare datorer pga brist på platts. för tillfället är det väll bara 100 atomer mellan mojarna innuti datorns microchip. armen som läser på eran hårddisk just nu svävar bara 100 atomer över disken i ett i stort sett lufttomt utrymme. det går snart inte att göra det mycket mindre, inte med den teknologi vi använder oss av. för tillfället håller folk på att utveckla kvantdatorer som arbetar med enskilda atomers rotationer. en atom som ligger roterar lodrätt ( | ) eller med 45% ( / ) betyder 1 och en atom som roterar vågrätt ( - ) eller med 270% ( \ ) betäcknar en nolla. verkar ju vara rena sciensfictiondatorn, men eftersom det redan finns datorer som kan räkna med hjälp av atomer rotationer (kan dock bara räkna till fyra och står i nått superlab dit jag inte kan få komma in) kan man nästan gissa på att de blir vår dators ersättare. det tuffa med kvantdatorer är ju att de räknar på ett helt annat sätt än våra datorer, de räknar på alla möjligheter samtidigt och svarar med rätt svar. tänk er att ni har en sådan dator, den sitter där er nuvarande dator sitter och räknar på hur alla små pixlar ska sitta för att ge er en bra tredebild. den räknar ut hur bilden ska se ut på en klockcykel. på min dator är en klockcykel 1.25 nanosekunder. om den kan räkna ut alla möjligheter samtidigt och ge rätt bild på en och en kvarts nanosekund skulle framtidens datorer vara fruktansvärt äckligt snabba och überbra. även om spelet var dåligt konstruerat och tog hela tusen beräkningar på sig skulle ändå spelet vara fruktansvärt snabbt, det skulle flyta på asskönt. 1200 nanosekunder, 1.2 millisekunder är en väldigt liten tidsrymd för att räkna ut hur en bild ska se ut. tänk er att ni har en dator som flyter runt på 128 bitar och har en kvantprocessor. den datorn skulle kunna beräkna 340000000000000000000000000000000000000 (jag räknade faktiskt ut hur många nollor det skulle vara, de är inte bara där för att vara fina) möjligheter samtidigt på en och en kvarts naonsekund, den skulle vara s-n-a-b-b som i S-N-A-B-B med stort S.
tillbaka till de små liven innuti burkarna. de beskrivningar som finns på artificiella intelligenser är dåliga ur min synvinkel. om man tänker sig att artificiella intelligenser ska kunna utvecklas och minnas måste de kunna äga rätten till att modifiera sig själva på ett sätt som från första början programmeraren inte riktigt hade tänkt sig, annars blir den bara artificiell, inte intelligent. en plastisk AI (en sådan som inte kan modifiera sig själv) är dum och går på samma sak flera gånger. det är sånna AI'er ni finner i era datorspel. en variable AI (observera att det är mina egna betäckningar på AI, de är inte facktermer) kan modifiera sig själv. de finns inte. det går inte att göra en sådan, inte idag. det skulle ta för lång tid att utveckla en sådan. som det står i boken sitter det ett hundratal programmerare och plipprar med sina datorer för att skapa ett medvetande, om än dunkelt och segt. de sitter antagligen och skriver minnesrutiner så att AIn kan komma ihåg vad som har hänt och utifrån dess erfarenhet komma på bättre lösningar. huvudmodulen som allt cirkulerar runt måste helt klart vara modulen som gör AI'n variabel, så att den kan förändra sig själv. det går inte göra så. man kan inte bara skriva en sån modul. det går inte! den skulle krasha pga att den inte klarar av att förändra sig själv, det skulle ta evigheter att förstå var felet låg i en sådan modul. ett annat fel med en konstgjord variabel AI med en muteringsmodul som förändrar dess tänkande och förbättrar den är att det inte finns någonting som kan förändra muteringsmodulen. även om det fanns det så skulle det behövas en till modul för att förändra den och så vidare. den enda lösningen skulle kanske vara att ha två stycken moduler som hela tiden förändrar varandra, men det verkar ur mitt perspektiv vara på tok för avancerat. låt mig presentera min version av AI.
den består av tre delar. en del som innehåller data (data är kåd är data, fast det vet ju inte högnivåkådare - blä) där AIn 'är'. där är dess medvetande i form av en väldans massa nummer som ligger huller om buller. sedan finns det en till del, eller egentligen två. de två delarna är till för att förbättra AIn. en av dem är likt den första delen en hög av tal som ligger huller om buller, den sista delen är den (enda) del som programmeraren behöver bry sig om. den tredje delen är ett litet überprogram som slumpar ut en förändring på en kopia av den första delen som ligger i den andra delen. om förändringen är bättre än den gamla delen byts den gamla delen ut mot den nya. sedan börjar det om från början. efter en väldans massa mutationer blir AIn riktigt smart och programmeraren kan ge makten om den tredje delen till den första delen (och kanske ta en säkerhetskopia på den första delen ifall det inte funkar) så att AIn blir fullt och sannt variabel, så att den kan förändra sig efter sina ändamål och syften. jag tror att jag måste förklara lite nogrannare..
en AI måste ha ett mål med sitt liv för att fungera om den ska ha möjlighet till att ändra på sig själv. om den inte har ett mål med sitt liv kommer förändringen inte att bli bättre utan bara falla sönder till en formlös massa nummer (all data kan representeras av nummer, ett stort "A" har enligt ASCII numret 65 (med vårat bas-tio räknesystem), skulle man exekvera ett stort "A", låta processorn köra den som om det vore en bit kåd, skulle den inte hänga sig som de flesta högnivåkådare kanske tror, i stället skulle processorregistret CX öka sitt värde med ett. ('inc cx' är den korrekta översättningen) detdär med att exekvera ett stort 'A' funkar förresten naturligtvis bara på PC datorer). man måste därför ge den ett mål med sitt liv. om man dödar den tidigare versionen som var dåligare på att uppfylla sin funktion och ersätter den med en ny och bättre version och upprepar processen, har ihjäl varje version och ersätter den med en ny och bättre variant kommer den att göra sitt yttersta för att uppfylla sin uppgift. våra förfärder, de små encelliga djuren dog om de inte kunde föröka sig. de 'ersattes' av bättre varianter som kunde skaffa mat bättre, som överlevde bättre och därmed kunde göra mer barn. det jag menar är att man kan göra en modifierad version på evulutionen. en AI måste inte skaffa sig mat. dess mål är vad programmeraren har bestämmt. den ska köpa aktier på ett så bra sätt som möjligt. jag skapar två stycken exakt lika dana, modifierar den ena och låter den bästa av de två sköta aktiehandlen. efter x antal mutationer och ersättningar kommer AIn att vara väldigt bra på att handla aktier. tänk er en sådan AI i ett datorspel, efter tillräkligt lång tid i ett datorspel skulle AIn vara odödlig. den skulle kunna gå genom väggar (den bygger aldrig ut rutinen som säger 'stop! det finns en vägg här, du kan inte vara här', i stället skjuter den säkert superblaffavapnet på alla spelare samtidigt och... ja ni fattar.
tänk er nu att ni har en 1024 bitars superkvantdator. den kan bäräkna 1.7*10^308 olika möjligheter smatidigt på en väldigt kort tidsrymd. den testar alla möjligheter samtdigt och tar fram en ny version som är superslimmad för sin uppgift på nästan noll tid. den skulle vara något av en gud. en själ som kan beräkna allt på ingen tid alls! den skulle kunna räkna ut hur hela världen såg ut genom att räkna på hur en massarin's atomer påverkas av alla andra atomer i universum (kanske inte riktigt, men det låter tufft - liftarens guide till galaxen). den skulle vara ä-c-k-l-i-g-t smart som i Ä-C-K-L-I-G-T smart med stort Ä
om man räknar på det kommer man få fram att i neotechs värld så är datorerna 2^(((2059-2001)*12)/18)=fyrahundratrettiosexmiljardertrehundratjugoenmiljonertrehundrafemtontusenåttahundrafemtiotre komma åttiosju gånger så snabba.
det jag ville säga var att neotechvärlden kanske inte ser ut som ni tror att den gör. darkside kanske är en 'gud'.
(det var väldigt nära att jag förlorade allt jag skrev här! ni bara måååååste göra forumet lite mer idiotsäkert så att också jag kan använda det!)
[color:red]kraftwerk är bäst!</font color=red>
Smaffy är jag. blä.