Nekromanti Elementärt min käre watson....

Mr Jacquel

Veteran
Joined
25 May 2004
Messages
13
Fast riktigt så enkelt är det inte... Jag håller för tillfället på och fixar med ett äventyr av typen sherlock-deckare, tanken är väl mest att spelarna ska haja att strider är för mjukisar, och att kunna specialisera rykte mot "klurig" :gremgrin: Men nu är saken den att jag, trots mycken möda och stort besvär, ser ut att behöva en smula hjälp. Det hela blir nämligen svårt att hålla på någon högre nivå eftersom man ju gärna ser att spelarna klarar ut det också... Så jag vill ha tips, hur gör jag det hela intressantare utan att öka svårighetsgraden nämnvärt?
Och så undrar jag också lite hur mycket hjälp de kan få av SLPs, sitter o funderar på om jag ska skriva ett par subtila remarks som kan få droppas av någon SLP vid ett bra tillfälle.
Det jag skrivit hittils länkar jag till det här inlägget och förbjuder härmed alla mina spelare att läsa det, om de trots detta skulle få för sig att göra just detta ser jag fram emot att i egenskap av gud ta en smula rättmätig hämnd, om jag skulle märka att de går lite väl rakt på spåret vill säga...
Saken med texten är också att den är ämnad för mig och ingen annan och därför kan det verka en smula konstigt ibland, det är mest som uppskrivna mental notes...
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Ahh, en deckare!

Jag störtgillar såväl deckare som intriglösning och har spellett ett flertal. Några snabba tips:

1) Låt inte alla ledtrådar komma på en gång. Vissa behöver undersökas, andra kan verka väldigt suspekta. Visssa tar tid att få rätsida på. Här finns mycket att hämta. Ger du ut en hel del ledtrådar som inte kommer att kunna förklaras förrän senare ger du ändå tidigt synen av ett svårt mysterium.
2) Om man vill kan det vara intressant att låta något annat ligga bakom ridån. Något man anar men aldrig kommer att lösa helt. Ovetenskap är viktigt för mystiken så det kan man köra ganska hårt med. Jag brukar alltid köra med ett flertal "intriger" (vilket du verkar ha), vissa har kanske inte så mycket med lösningen att göra men de kan ofta förklara ett och annat. Mina spelare [Spoiler för dessa] är nu i Zhirim Mian för att delta i ett möte mellan handelshus- representanter om deltagande i Västmark-Damarien konflikten. Det är flera saker som händer och de vet inte vem som ligger bakom. Min plan är att de först ska se när en fraktion avslöjas bara för att senare se hur många av de underliga sakerna fortsätter och förstå att också några andra har nåt stort på gång... De kommer troligen aldrig avslöja den sista aktören men kanske stoppa hans planer. Jag brukar alltid låta ett och annat frågetecken vara kvar efter äventyret.
3) Använd fler saker som spelarna kan göra. De behöver inte ständigt vara uppbundna vid deckargåtan. I så fall är en ordentlig beskrivning av Hadarlon bra.
 

Mr Jacquel

Veteran
Joined
25 May 2004
Messages
13
nu tänkte jag uppdatera wannabetråden med det (nästan) färdiga äventyret, som sagt så är alla tips och kommentarer mycket välkomna.
 
Top