Nekromanti Elementarer.

wallahad

Swordsman
När är en magnitud nog hög för att en elementar spontant ska tycka att det är kul att manifistera sig?

Vidare, vilken nivå av händelse krävs av Normalare förlopp, ex skogsbrand, för att en elementar spontant ska tycka det är kul att manifistera sig?

Använder ordet kul då det är elementaren som väljer att manifistera sig.

Regmolar

Swashbuckler
När är en magnitud nog hög för att en elementar spontant ska tycka att det är kul att manifistera sig?
När SL tycker det ^^

Ok, på allvar; om du menar av en besvärjelse eller ritual skulle jag säga Vansinnigt Jättehög; flödestätheten måste nog störas ordentligt innan de börjar manifestera sig spontant, och normala bakgrundsflödet är ju ca 100 filament per area.

Okontrollerad dissipation är dock ett så okontrollerat fenomen, så jag kan mycket väl tänka mig att störningan upp till fem- eller tiodubblas här, och då blir väl en fem-sex filament den gräns där saker kan börja bli konstiga.... (även om det inte betyder garanterad manifestation utan snarare att vi kan börja få tvåsiffriga procentenheter).

Plats, tid och dylikt påverkar nog också chanserna (magiska influx och så).

Vidare, vilken nivå av händelse krävs av Normalare förlopp, ex skogsbrand, för att en elementar spontant ska tycka det är kul att manifistera sig?
Skulle säga att det varierar kraftigt med plats och årstid, men det ska i alla fall vara riktigt stort (svårt att ge en enhet...), så man inte får elementarer springande runt vid var och varannan olycka; det förtar liksom hela unikheten med magi... (tycker man sedan inte att det är ett problem är det ju en annan femma).

Jag kan också tänka mig att det är ganska vanligt att de tillfälligt uppstår för att sedan försvinna pga. brist på biotropisk energi att gestalta sig med eller något, varför det är mycket ovanligt att någon blir kvar när händelsen avslutats.

Sedan är ju min åsikt att vanliga elementarer (dvs. de som du hittar i det officiella materialet) är mer eller mindre spontana och fullständigt fysiska manifestationer av naturkrafter och saknar sådana saker som vilja och känslor och slutar existera då de dör (de återgår till det magiska fältet som bakgrundsflöde, helt enkelt), eftersom relativt PSY = ingen själ.

Därmed dock inte sagt att jag har rätt eller att det inte finns elementarer med någon form av själar...

Gemstone

Swordsman
Jag förslår också personligen att en magikers Quadosh också slängs på, då negativ quadosh leder till verklighetsförändringar...

jag skulle vilja säga:
1-4 filament: Ingen risk, även vid fummel
5-6 Risk vid fummel = Filament + negativ quadosh %
7-8 Risk vid fummel = Filament x2 + Negaitv quadosh
9-10 Risk vid fummel = Filament x3 + Negativ quadosh x2
11+ = tja... ett par stycken sisådor...

Så en magiker som alstar 8 filament och fumlar, med en negativ quadosh på -12 får alltså: 16+12 = 28% chans att manifestera en elementar.