Nekromanti Elementaris (BIDRAG)

Petabyte

Veteran
Här är mitt bidrag förlåt att jag lämna in en dag förshent jag glömde efter som att jag har varit sjuk i över en vecka :gremfrown: hoppas ni kan förlåta mig och låta detta räknas in ändå.

Feuflux

omjonasson.se
"2005-02-26 Sista inlämningsdag (ingen nåd och inga efterjusteringar av bidrag)"

Det där var citat från nålad tråd ovan... du hade alltså 5 dagars marginal (om jag inte lyckats missförstå nåt).

Troberg

Sinister eater
Här är mitt bidrag förlåt att jag lämna in en dag förshent jag glömde efter som att jag har varit sjuk i över en vecka hoppas ni kan förlåta mig och låta detta räknas in ändå.
Jag kan förlåta dig om du låter mig låna din tidsmaskin. Sista inlämning är inte förrän på lördag, så du har gott om tid.

Petabyte

Veteran
Jo jag upptäckte det i dag jag var lite förvirrad i mitt sjukdoms tillstånf :p Men då är det väll ok. Men i alla fall, jag vet inte hur nöjd jag blev med mitt spel men det får duga efter som att det är första gången jag gör ett.

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Elementaris

Ditt språk är inte det bästa.. Du använder dig utav förkortningar och särskriver en hel del.. Sådant kan fixas med att någon annan korrekturläsning.. Utöver det så skriver du så som man talar.. Du borde sätta dig ner och fundera igenom meningarna och försöka få dem mer kärnfyllda.. Det skulle förvisso inte lätta upp texten, men det skulle göra att det blev mindre text.. Ta det här som exempel (jag tar något slumpvist från första kolumnen och testar):

från Elementaris said:
Alla metaller, stenar, träd, växter och djur har fått
ett namn av alla folk i världen men de är bara kallelse namn
för allt i världen har även ett riktigt namn, dess sanna
namn. Kan man detta namn så kan man ta kraft från
energin i omgivningen som existerar i föremålen runt
omkring och ändra egenskaperna och syftet på ett föremål.
Man kan ge det liv. Man kan t.ex. göra så att en hög sten
blir en varelse som kan röra på sig, vad för varelse avgöra
skaparen.
Kan ändras till...

till en omskrivning said:
Att kunna förändra något skapat av moder Jord krävs
att man kan tingets sanna namn. Energin i omgivningen
kan kanaliseras in i föremålet och ändra egenskaperna
och syftet ett föremål. Exempelvis kan man omforma
ett klippblock till att bli en levande varelse.
Citatet ovan innehåller också i princip vad jag pratar om.. Du har både meningsbyggnadsfel och särskrivning.. Meningen "...men de är bara kallelse namn för allt i världen har även ett riktigt namn." borde vara "...men de är bara kallelsenamn, för allt i världen har även ett riktigt namn."

Sedan borde du fokusera dig mer på texten.. Håll dig till ett område, avsluta det och rör dig sedan över till ett annat.. Det ska vara lugna övergångar och inte kraftiga hopp till ett helt annat ämne.. Exempel:

från Elementaris said:
Har man inte en
viss färdighet så kan man ej genomföra den
handlingen om inte spelledaren går med på det. Om
spelledaren går med på det så måste man slå under 8 för
att lyckas med uppgiften. Detta gäller ej strid då om man
inte har färdigheten strid alltid får slå under 8 för att lyckas
och under 6 för att parera. Spelarnas figurer måste även
äta två gånger om dagen en gång på förmiddagen och en
på eftermiddagen. Gör de inte det så får de –1 på alla sina
färdigheter tills de fått mat igen.
Du har med tre olika områden på fem meningar.. Det borde vara tre olika områden på tre stycken eller tre underrubriker.. Sedan borde du sätta dig ner och tänka igenom vilka regler som är de mest väsentliga.. I ett dogma så har du inte plats för allting, så du borde ta bort allt som kan klassas som mindre viktigt.. Jag menar, regler för att rollpersonerna ska äta ordentligt kan man hitta på i efterhand om det nu verkligen saknas i rollspelet..

"Dvärgar är inte så långa..."
Det här är en tautologi.. En tautologi är en onödig upprepning utav ett ord.. Ungefär som "omöjlig paradox" eller "finnig magic-spelare".. Det är rätt dumt att säga att en dvärg är kort, för det kan med lätthet antas från namnet på livsformen..

Jag gillar annars livsformen Tomte.. Det är charmigt.. Trollens beskrivning av att vara uråldriga är också rätt ballt.. Bra också att du har "livsformer" som namn, än det annars vanliga "ras".. Det är lite mer i tiden att ha något annat än ras..

"Halt: Har du denna egenskap så kan du klättra och gå på
is utan problem, samt utföra uppgifter utan problem.
"
Halt läste jag först som "linkande".. "Fäste" vore väl ett bättre namn? Samma sak med syrefattig.. Jag förstår att du kanske vill beskriva förhållandena med namnet, men då borde du väl ha döpt "köldtålig" till "kallt" och "mörkersyn" till mörkt?

Till hel del av färdigheterna tycker jag du gott kunde ha utelämnat en beskrivning.. Nu kanske du tycker det här är omöjligt, men jag skulle vilja se att det är ungefär lika stora beskrivningar på alla färdigheter.. Om du nu tycker det är omöjligt så tycker jag du borde ta bort (alla färdigheterna) och tänka om..

Tja, annars gillar jag väl din tanke att alla sorters rustningar skyddar lika mycket.. Det var lite utmanande nytänk.. Jag tycker också rollformulären är stilrena..

Elementaris
Första intryck: 2
Grundidé: 2
Regelsystem: 3

Ett fantasyspel.

/Han som faktiskt inte orkade läsa färdighetsbeskrivningarna