ghostbustervapen
en elpistol är en liten fyrkantig låda som till formen ser ut som en liten bandspelare som endel människor i filmer använder sig av för att anteckna personliga röstkommentarer. scully i arkiv x använder sig exempelvis av en sån när hon obducerar.
längst fram på den finns det (antagligen) två ledande pluppar. man trycker de två ledande plupparna mot sitt offer och 'trycker av'. då kopplas kondensatorn till de ledande plupparna och offret upplever en elchock. elchocken brukar vara väldigt liten, kanske bara så att man hoppar till lite och skriker som bara fan... eller nått..
det ska visst gå att skjuta på långt avstånd med elpistoler också. hur det går till vet jag inte alls, men jag kan gissa att man kanske skjuter iväg två kablar som man lett till en kraftig kondensator eller liknande. då får offret en helvetisk stöt om man träffar..
sedan finns det min personliga variant. den finns inte i verkligheten annat än i endel labratorium. kanske inte ens där. nåja.. det går ut på att man joniserar luften fram till målet med hjälp av någon sorts joniserande strålning. man kan nog använda sig av en kraftig gammalaser. sedan leder man helt enkelt iväg ström från en konduktor (statiskt uppladdad moj) genom luften till offret. eftersom luften joniseras kommer den nämligen kunna leda ström. det trista med denhär modellen är att man antagligen måste bära runt på ett litet kärnkraftverk, dels för att kunna alstra en tillräkligt stark gammalaserstråle och dels för att kunna ladda upp konduktorn till en dödlig dos el. det tuffa med denhär varianten är att det kommer se ut som ghost busters vapen när man skjuter [color:red]=o)</font color=red>.
den vanligaste varianten är nog den översta.
smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]