Nekromanti Eluttag och adapters

Storuggla

Champion
Det jag vet om el är att den är ett svin som eldar upp saker och att den dödar folk. Som bevis för elens jävelskap kan jag ju påpeka att alla mexikanska banditer i västernfilmer heter något med "El"! Kort sagt är el ett svin. Därav min fråga:
Om jag har en slow cooker som jag inköpt i USA så kommer den ju vara anpassad för deras uttag och deras strömstyrka. Och i användarmanualen står det med blixtar och grejer att man absolut inte får använda någon annan sladd än den de tillhandahåller och aldrig i livet en adapter. Nu är jag ju redo att avfärda det som rent juridiskt snack där de vill friskriva sig från diverse skadeståndskrav från folk som kärt in en kopparspik i eluttaget, men ändå. Apparaten ska ju stå påslagen och jobba i 8 till 10 timmar trots allt, så jag är lite orolig.
Om jag köper en sådan där helt vanlig reseadapter från Teknikmagasinet eller Clas Ohlsson, fungerar det smärtfritt då?

Storuggla, teknisk idiot

Jarl

Hero
Storuggla said:
Om jag köper en sådan där helt vanlig reseadapter från Teknikmagasinet eller Clas Ohlsson, fungerar det smärtfritt då?
Du måste ha en adapter som konverterar 230V till 110V om maskinen bara funkar med 110V.

Sapient

Swashbuckler
Storuggla said:
Kolla hur många watt den drar. Om det är högt (säg över 100) så nej. Då kommer du att behöva kraftigare doningar än en rese-adapter (och välj då gärna en med inbyggd säkring).

Du kan dock ha tur - ibland är det enklare att tillverka en grunka för hela världsmarknaden (utom vilket kontakthuvud som sitter i änden på sladden) och stoppa in tillräckligt med saker för att den själv ska sköta konverteringen. Det gäller särskilt saker som trivs med mycket höga watt-tal och därför ändå konverterar vad du stoppar in för att blåsa upp effekten.

Står det på undersidan (eller i broschyren) att den ska klara både 100 och 230 volt, samt både 50 och 60 Hz, så ska du inte ha något problem.

Det är dock faktiskt värre att gå åt andra hållet - från 230 volt till 110, eftersom en sak som då händer är att ampere-talet skjuter i höjden (beroende på prylens säkerhet). Och det är antalet ampere som dödar.

Men försök för alltivärlden inte plugga in den om du är osäker - ta med bruksanvisningen och instruktionsboken till Claes Ohlsson och låt dem läsa den. Då vet de vad du ska ha - om de har det...

Storuggla

Champion
"Vad 17 är en slow cooker?"

En slow cooker är en varelse som ser ut ungefär såhär:

Det man gör är att man stoppar in alla ingedienser i den, fyller på med buljong eller vatten eller vad nu receptet anger och sedan slår man på den. Den värmer upp vätskan och tillagar sedan på en låg temperatur men under lång tid.
Ett praktexempel brukar vara att de säger att du slår på den när du går till jobbet och sen är den klar när du kommer hem. Låg temp och lång tid ger underbart mört kött och mycket mumsig smak, samt mycket låg avdunstning av vätska. Den drar också förvånansvärt lite el.
Kort sagt, en sak som gör att du kan tänka på annat än att stå vid spisen. En utan finesser går för runt... 400 spänn, monstermodellerna ligger uppe på 17-2000 men har då timer och går automatiskt ner till varmhållningsläge när den specifierade tillagningstiden har gått ut (om man skulle fastna i trafiken på vägen hem eller så), termometer och andra rymdprylar.

Storuggla, förvånansvärt få modeller i sverige

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
"Vad 17 är en slow cooker?"

En slow cooker är en varelse som ser ut ungefär såhär:

Det man gör är att man stoppar in alla ingedienser i den, fyller på med buljong eller vatten eller vad nu receptet anger och sedan slår man på den. Den värmer upp vätskan och tillagar sedan på en låg temperatur men under lång tid.
Ett praktexempel brukar vara att de säger att du slår på den när du går till jobbet och sen är den klar när du kommer hem. Låg temp och lång tid ger underbart mört kött och mycket mumsig smak, samt mycket låg avdunstning av vätska. Den drar också förvånansvärt lite el.
Kort sagt, en sak som gör att du kan tänka på annat än att stå vid spisen. En utan finesser går för runt... 400 spänn, monstermodellerna ligger uppe på 17-2000 men har då timer och går automatiskt ner till varmhållningsläge när den specifierade tillagningstiden har gått ut (om man skulle fastna i trafiken på vägen hem eller så), termometer och andra rymdprylar.
En lergryta man slipper ställa i ugnen således, eller?

/Anders

Storuggla

Champion
"En lergryta man slipper ställa i ugnen således, eller?"

Lergrytor jobbar mer på ångkokningsteknik än lågtemperaturstillagning tror jag, och hör hemma på 70-talet.

Storuggla, köp en ipod gubbe

Sapient

Swashbuckler
Nu vill jag protestera mot att det har varit flera inlägg i rad som inte ens nämnt en fysikalisk storhet!

Hur gick det egentligen, har du fått nån rätsida på problemet? Vad sa folk på Claes Olsson när du stack bruksanvisningen under nästan på dem?

Storuggla

Champion
Det slår mig nu, just nu att om jag istället köper fanskapet från England, så blir det enklare. Vi kör med 230V och en spänning på 50Hz. Britterna kör på 230V och en spänning på 50Hz. Plötsligt behöver jag ingen omvandlare eller transformatorstation eller adapter. Jag behöver bara byta kontakt. Enklast vore såklart att köpa från Sverige där priserna är minst de dubbla eller från Tyskland, där utbudet är sämre.

Storuggla, men en kontaktbytning klarar man väl av

Troberg

Sinister eater
Storuggla said:
Det slår mig nu, just nu att om jag istället köper fanskapet från England, så blir det enklare. Vi kör med 230V och en spänning på 50Hz. Britterna kör på 230V och en spänning på 50Hz. Plötsligt behöver jag ingen omvandlare eller transformatorstation eller adapter. Jag behöver bara byta kontakt. Enklast vore såklart att köpa från Sverige där priserna är minst de dubbla eller från Tyskland, där utbudet är sämre.

Storuggla, men en kontaktbytning klarar man väl av
Köp från kontinentala europa, så slipper du byta kontakt också.

Storuggla

Champion
Det var min första tanke, men det visar sig att så fort man korsar kanalen så rusar priset i höjden och utbudet i graven. Fun fact, en modell i England 848kr inklusive frakt, samma modell i Sverige utan frakt: 1995kr. Monstermodellen förvisso men den prisökningen?

Storuggla, såg cgi

PAX

Jordisk Äventyrare
Kolla om elsladden är en löstagbar variant - typ jordad med trekantsplacering av kontakterna in i maskinen (som på en dator) I så fall är det väl bara att sätta i en svensk variant av sladd.