Bifogas en pdf med sannolikheter för olika utfall som bygger på Anydicer och producerad i Excel. För de som hjälpt till i resonemanget (förhoppningsvis en del andra) kanske det kan bli intressant att studera det här.
Jag har ju i trådar här nedan diskuterat ett embryo till en ny mekanik för att slippa tabeller och additioner. Nu har embryot utvecklats med hjälp av Excel, anydicer och en rollspelskollega.
Recap, minns ni?
Man samlar ihop x antal 6 sidiga tärningar från olika attribut som är relevanta i slaget. Sen fördelar man dessa på Tid, Resultat och Utförande eller Anfall Försvar och Konsekvens men strid kommer jag nog ta i en egen tråd. Där gäller inte att slå mot ett svårighetsvärde utan att övervinna motståndarens slag och som jag sagt tidigare så kan man vilja komma att lägga alla tärningar på anfall vilket jag funderar på hur man kommer runt.
Men åter till färdigheter och attributslag. Man slår alltid mot 3 faktorer: Tid, Resultat och Utförande där Tiden är hur snabbt man lyckas Resultat visar om man lyckas och Utförande hur väl man lyckas. Nu ska man vara observant på en sak. Det är inte nödvändigt att ALLA slagen lyckas.
Tid och Utförande slås inte mot svårigheter dvs det är inte nödvändigt att de får ett visst antal lyckade tärningar (åtminstone inte alltid) - det kan lyckas ändå men det kan också ge konsekvenser på längre sikt eller direkt - även om man lyckades med det man företog sig.
Hinner man i tid? Kanske behöver man utföra handlignen snabbare än den brukar ta att utföra för man är jagad? Kanske kommer en dålig bluff genomskådas efter en tid och vakten slår till larm precis då man ska ta sig ner i cryogrottorna där porten in till isfästningen ska finnas.
Det här gör att situationen förändras även om man lyckas. Kanske direkt. Kanske senare. Det är hela min grundtanke med System 9 (6 sidor på en tärning, 3 faktorer att fördela på:9)
Exempel
Vi ska laga tripodquadran för att ta oss förbi Mylonosbältet tredje labyrint. Utan quadran kommer vi krascha rakt in i singulariteten - you dont want that. Vi samlar ihop 10 tärningar från färdighet, attribut och verktyg vi använder. Dags att satsa.
Tid:
Vi har gott om tid. Vi befinner oss i en rymdhamn. En sunkig, stökig sådan men ingen prisjägare flåsar oss i hälarna i allafall inte här. Ingen stress alltså. Vi lägger 1T här.
Resultat:
Ett binärt kast där man ska få fler lika med antal succer som svårighetsgrad. Normal svårighetsgrad är 1.Nu är det lite svårt att laga den här enheten då den är komplicerad och även fast vi har flera dagar på oss så är det svårt med de verktyg vi har. Och tyvärr vill de inte hyra ut till Subower här de jävlarna. Svårighetsgrad 2 kräver en grav satsning. Vi tar 5T.
Utförande:
Ju fler succér desto bättre Utförande. Jag tror en fem gradig skada är naturlig. Fem succér på Utförande är Mästerligt. Frågan är vad man gör om man får fler succer än 5 (vilket kommer ske ytterst sällan). Kanske får man spara dessa tärningar som bonusätrningar till andra slag (ett system som kallas Ackumulerade tärningar idag men som erhålls på annat sätt bla för en smart idé - lite som erfarenhetspoäng).
Tyvärr... Det blir 4T för det är vad som finns kvar. Utförande får bli vad det blir men jag hoppas på 2 succér - det lär behövas för att komma förbi bältet (låt säga att bältet har en svårighetsgrad på 2 att passera och vi får 3 succér på utförande. Voila du har 3T + 2 skeppsattribut att ta dig förbi bältet. Du spenderar det så klart på samma sätt: Tid, Resultat och Utförande).
Slaget
Nu är det viktigt att förstå en sak: För att räkna ut sannolikheten för ett sådant här slag lyckas kan man inte multiplicera de olika sannolikheterna för varje set. Låt oss titta.
"Jaha man har 3*3T och lyckas på 4,5,6. Det ger enligt anydicer 0,87 i att lyckas med minst en succé på 3T. Då ger det 0,87^3=67% att lyckas".
Det stämmer inte. Du kan faktiskt under lugna förhållanden som siutationen ovan välja att lägga 1T på tid. Det riskerar den tid det tar att utföra handligen ökar men vaddå... Det spelar ju ingen roll att tiden det tar att lyckas med mekanikingreppet för tripodquadran ökar då inga vakter härjar i hamnen. Det ger dig istället möjligheten att istället göra ett bättre jobb. Hur? Genom att lägga de tärningar du avstår från Tid på Resultat eller Utförande. Aha!
Antal ihopsamlade T - låt alltså säga 10
jag satsar 1 på tid, 5 på Resltat och 4 Utförande.
Det ger enligt sannolikheten i tabellen (tagen från anydicer)=0,50*0,82*0,32=0,13 att "lyckas".
Men det är ju skitlite???
Nej det är så man INTE räknar. Du BEHÖVER inte 3 lyckade slag för Utförande men det vore bra. Men du kanske ändå kan ta dig förbi bältet men räkna med mer komplikationer. Även om Tidstärningen misslyckas spelar det ingen roll. Du har tid på dig (eventuellt kanske man kan skita i att satsa på tid och få en extra T över och då tar det 4 gånger normal tid). Det som måste lyckas är Resultat och det är 82% chans att få 2 succér och klara svårigheten vilket är en god chans. 3 succér för Utförande är vad spelaren önskar. Men om denne får 2 misslyckas det inte men det blir inte lika bra . Däremot ökar chansen till 69% för att endast få 2 succér.
Är ni med...?
Jag tror man får köra med 4,5,6 som lyckade - annars blir det för svårt och det det jag räknat på ovan också. Sen får vi se hur jag ska ta mig förbi motsatta slag i strid men det vore intressant med reaktioner på det här först och främst.
Jag har ju i trådar här nedan diskuterat ett embryo till en ny mekanik för att slippa tabeller och additioner. Nu har embryot utvecklats med hjälp av Excel, anydicer och en rollspelskollega.
Recap, minns ni?
Man samlar ihop x antal 6 sidiga tärningar från olika attribut som är relevanta i slaget. Sen fördelar man dessa på Tid, Resultat och Utförande eller Anfall Försvar och Konsekvens men strid kommer jag nog ta i en egen tråd. Där gäller inte att slå mot ett svårighetsvärde utan att övervinna motståndarens slag och som jag sagt tidigare så kan man vilja komma att lägga alla tärningar på anfall vilket jag funderar på hur man kommer runt.
Men åter till färdigheter och attributslag. Man slår alltid mot 3 faktorer: Tid, Resultat och Utförande där Tiden är hur snabbt man lyckas Resultat visar om man lyckas och Utförande hur väl man lyckas. Nu ska man vara observant på en sak. Det är inte nödvändigt att ALLA slagen lyckas.
Tid och Utförande slås inte mot svårigheter dvs det är inte nödvändigt att de får ett visst antal lyckade tärningar (åtminstone inte alltid) - det kan lyckas ändå men det kan också ge konsekvenser på längre sikt eller direkt - även om man lyckades med det man företog sig.
Hinner man i tid? Kanske behöver man utföra handlignen snabbare än den brukar ta att utföra för man är jagad? Kanske kommer en dålig bluff genomskådas efter en tid och vakten slår till larm precis då man ska ta sig ner i cryogrottorna där porten in till isfästningen ska finnas.
Det här gör att situationen förändras även om man lyckas. Kanske direkt. Kanske senare. Det är hela min grundtanke med System 9 (6 sidor på en tärning, 3 faktorer att fördela på:9)
Exempel
Vi ska laga tripodquadran för att ta oss förbi Mylonosbältet tredje labyrint. Utan quadran kommer vi krascha rakt in i singulariteten - you dont want that. Vi samlar ihop 10 tärningar från färdighet, attribut och verktyg vi använder. Dags att satsa.
Tid:
Vi har gott om tid. Vi befinner oss i en rymdhamn. En sunkig, stökig sådan men ingen prisjägare flåsar oss i hälarna i allafall inte här. Ingen stress alltså. Vi lägger 1T här.
Resultat:
Ett binärt kast där man ska få fler lika med antal succer som svårighetsgrad. Normal svårighetsgrad är 1.Nu är det lite svårt att laga den här enheten då den är komplicerad och även fast vi har flera dagar på oss så är det svårt med de verktyg vi har. Och tyvärr vill de inte hyra ut till Subower här de jävlarna. Svårighetsgrad 2 kräver en grav satsning. Vi tar 5T.
Utförande:
Ju fler succér desto bättre Utförande. Jag tror en fem gradig skada är naturlig. Fem succér på Utförande är Mästerligt. Frågan är vad man gör om man får fler succer än 5 (vilket kommer ske ytterst sällan). Kanske får man spara dessa tärningar som bonusätrningar till andra slag (ett system som kallas Ackumulerade tärningar idag men som erhålls på annat sätt bla för en smart idé - lite som erfarenhetspoäng).
Tyvärr... Det blir 4T för det är vad som finns kvar. Utförande får bli vad det blir men jag hoppas på 2 succér - det lär behövas för att komma förbi bältet (låt säga att bältet har en svårighetsgrad på 2 att passera och vi får 3 succér på utförande. Voila du har 3T + 2 skeppsattribut att ta dig förbi bältet. Du spenderar det så klart på samma sätt: Tid, Resultat och Utförande).
Slaget
Nu är det viktigt att förstå en sak: För att räkna ut sannolikheten för ett sådant här slag lyckas kan man inte multiplicera de olika sannolikheterna för varje set. Låt oss titta.
"Jaha man har 3*3T och lyckas på 4,5,6. Det ger enligt anydicer 0,87 i att lyckas med minst en succé på 3T. Då ger det 0,87^3=67% att lyckas".
Det stämmer inte. Du kan faktiskt under lugna förhållanden som siutationen ovan välja att lägga 1T på tid. Det riskerar den tid det tar att utföra handligen ökar men vaddå... Det spelar ju ingen roll att tiden det tar att lyckas med mekanikingreppet för tripodquadran ökar då inga vakter härjar i hamnen. Det ger dig istället möjligheten att istället göra ett bättre jobb. Hur? Genom att lägga de tärningar du avstår från Tid på Resultat eller Utförande. Aha!
Antal ihopsamlade T - låt alltså säga 10
jag satsar 1 på tid, 5 på Resltat och 4 Utförande.
Det ger enligt sannolikheten i tabellen (tagen från anydicer)=0,50*0,82*0,32=0,13 att "lyckas".
Men det är ju skitlite???
Nej det är så man INTE räknar. Du BEHÖVER inte 3 lyckade slag för Utförande men det vore bra. Men du kanske ändå kan ta dig förbi bältet men räkna med mer komplikationer. Även om Tidstärningen misslyckas spelar det ingen roll. Du har tid på dig (eventuellt kanske man kan skita i att satsa på tid och få en extra T över och då tar det 4 gånger normal tid). Det som måste lyckas är Resultat och det är 82% chans att få 2 succér och klara svårigheten vilket är en god chans. 3 succér för Utförande är vad spelaren önskar. Men om denne får 2 misslyckas det inte men det blir inte lika bra . Däremot ökar chansen till 69% för att endast få 2 succér.
Är ni med...?
Jag tror man får köra med 4,5,6 som lyckade - annars blir det för svårt och det det jag räknat på ovan också. Sen får vi se hur jag ska ta mig förbi motsatta slag i strid men det vore intressant med reaktioner på det här först och främst.
Attachments
-
139.5 KB Views: 7