Re: Heh...
Jag tror inte att vi drabbas lika hårt som flipperkulturen, av flera anledningar. Flipperkulturens problem ligger i udda växelkurser som kommer att kosta utställarna uppemot 20% av deras intäkter, samt kostnader för att konvertera privat ägda flipper för euro. Sådant drabbar inte rollspelsbranchen. Det är dessutom betydligt svårare att göra ett eget flipper än ett eget rollspel.
Däremot kan jag tänka mig att prisläget kan ändras. Vi riskerar också att bli oskyldigt indragna i strafftullsdueller. Skulle priset höjas så skulle det antingen minska vinstmarginalerna för säljarna eller minska fösäljningen, vilket i slutänden leder till någonkombination av färre butiker, sämre utbud, färre rollspelare och mindre försäljning.
Å andra sidan så kan man lätt beställa inom EU, men det kan man ju redan så jag ser ingen ändring där.
Kommer vi att se mer rollspel från andra europeiska länder? Knappast, men inte mindre heller.
Kommer produktionskostnaderna att ändras? Antagligen, men det är svårt att sia om vart de kommer att hamna. Min gissning är att de kommer att öka 5-10%.
Jag har själv hört personer som har flera nationaliteter som avser att lämna EU (i det här fallet för Norge resp Ungern) om det blir ett ja. Dessa personer spelar inte rollspel, men man kan nog kallt räkna med ett visst bortfall även bland rollspelare.
Ser man det i ett längre perspektiv med ett mer långtgående samarbete inom EU så ser jag andra problem. Risken finns att branchen drabbas av moralpanik liknande den vi ser i USA. Ett minskat flöde av utomeuropeiska invandrare skulle urlaka variationen bland spelarna. En politik som gynnar stora företag kommer att öka kostnaderna för småföretagen (se hur det gick för Horst Schröder...). Olika planerade ändringar i lagstiftningen kring intellectual property är också oroande.
Sedan kan det ju hända att valet säger nej, men politikerna ändå trycker genom EMU. I så fall är det inte omöjligt att jag förolyckas under gerillaverksamhet i ett försök att återta nationell kontroll till nationell nivå från de Quislingar som sålde ut Svea rike till att bli Svea lydrike för en kortsiktig ekonomisk vinning för egen del. Om det är bra eller inte för rollspelssverige får ni själv avgöra.