Man Mountainman
Storsvagåret
Kanske finns lösningen i den språkliga stilistiken? En möjlig startpunkt vore kanske att titta på skönlitterära verk och se hur författare använder språket för att skapa olika effekter. En mer radikal variant vore att vända sig till poesin — hur många rollspelare har vågat sig på att använda ett poetiskt bildspråk för att förmedla stämningar?
Jag tror man vinner mycket på att först och främst analysera den stämning man vill åt. Att bara säga "jag vill producera samma stämning som i de här bilderna" lämnar en ju frågande med avseende på den specifika stämning som det är frågan om. Genom att sätta ord på stämningen, reducera den till en kategorisk beskrivning, är man bättre i stånd att utveckla metoder för att producera den på andra vis än genom bilder. På sätt och vis uppnår man ju detta mål redan i och med akten att sätta en språkdräkt på stämningen, eftersom detta är liktydigt med att välja ord som man anser förmedlar den, men jag är övertygad om att man kan sträcka sig längre. Stilistik är en fråga om mer än bara vokabulär.
Och utöver stilistiken så finns det ett annat, nästan helt outforskat område bestående av icke-verbala spelledarhandlingar. Sådant som hur världen fungerar, hur spelledarpersoner bemöter spelarna, hur spelledaren kommunicerar med spelarna med mera har alla potentialen att vara stämningsförmedlare. Det här är ett sånt enormt, okänt fält att jag inte ens tänker börja försöka utforska det.
/Kalle
Jag tror man vinner mycket på att först och främst analysera den stämning man vill åt. Att bara säga "jag vill producera samma stämning som i de här bilderna" lämnar en ju frågande med avseende på den specifika stämning som det är frågan om. Genom att sätta ord på stämningen, reducera den till en kategorisk beskrivning, är man bättre i stånd att utveckla metoder för att producera den på andra vis än genom bilder. På sätt och vis uppnår man ju detta mål redan i och med akten att sätta en språkdräkt på stämningen, eftersom detta är liktydigt med att välja ord som man anser förmedlar den, men jag är övertygad om att man kan sträcka sig längre. Stilistik är en fråga om mer än bara vokabulär.
Och utöver stilistiken så finns det ett annat, nästan helt outforskat område bestående av icke-verbala spelledarhandlingar. Sådant som hur världen fungerar, hur spelledarpersoner bemöter spelarna, hur spelledaren kommunicerar med spelarna med mera har alla potentialen att vara stämningsförmedlare. Det här är ett sånt enormt, okänt fält att jag inte ens tänker börja försöka utforska det.
/Kalle