Nekromanti En (alternativ) världsbild

quisling

Warrior
I likhet med många andra av de som spelar N2 har vår spellgrupp gjort vissa omtolkningar av spelvärlden. Oavsett bristen på utförliga beskrivningar i grundreglerna så framgår det med all önskvärd tydlighet att världen i N2 är tänkt att vara en ganska typisk framtidsvärld där höga, svarta skyskrapor fyllda med häftig cyberrymdsteknoli dominerar. Vissa kvarlevor från det gamla Neotech lämnar också utrymme för att ha en armé av cybertechspäckade kriminella som smyger runt i ljuset från 10.000.000 neonskyltar... Detta vände vi oss mot och ville ha en värld som var lite mindre högteknologisk, åtminstone ytligt sett.

Den bifogade filen är en alternativ världsbeskrivning. Det som mest tonats ned är teknologins spridning till den stora massan. Världsbilden är inte komplett på alla områden, mycket av det jag ville ändra hade jag antagligen bara i huvudet när jag skrev ned det bifogade dokumentet (som ursprunligen var riktad till spelarna innan kampanjen påbörjats). Läs och kommentera gärna det ni tycker är intressant eller konstigt.

(den är INTE korrekturläst, så bry er inte om det språkliga)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fan vad du skriver massa bra saker :gremsmile:
Det ser mycket gediget ut och genomarbetat ut i övrigt.
Men nu tar jag på mig hornen och den glödande högaffeln för att leka Djävulens advokat :gremwink:
Se det mer som att jag belyser punkter som jag är undrande över och att jag kanske hjälper dig att fundera över vissa punkter som du kanske hittills inte funderat över.

"Det som mest tonats ned är teknologins spridning till den stora massan."

Var den särskilt upptonad innan? Vad grundar du det på?

Har ni helt plockat bort AIerna? I sådana fall, varför? Jag märkte att han var frånvarande i Luna City-incidenten.

Hur ser ni på Interpol och FN?

Hur mycket av miljöförstöringen har ni kvar? (den beskrivs i historiedokumentet som sorgligt nog inte ligger kvar på Neos hemsida. Det finns dock i Neotech Ultra)

Ni valde att tona ned antalet människor som bor på Mars? Det kan jag förstå, då inte var riktigt helt realistiskt. Fast det är rätt så skoj att vara på Mars, min spelgrupp har varit där :gremsmile:

"Vissa kvarlevor från det gamla Neotech lämnar också utrymme för att ha en armé av cybertechspäckade kriminella som smyger runt i ljuset från 10.000.000 neonskyltar... Detta vände vi oss mot och ville ha en värld som var lite mindre högteknologisk, åtminstone ytligt sett. "

Sant. Jag har aldrig riktigt gillat att cybernetiken är så lättillgänglig för gemene man. Man kan ju alltid göra "en skandinavien" och klassa all C-klassad cybernetik som R och all R-klassad cybernetik som X. Jag har dock i slutändan inte ändrat på tillgängligheten alls. Däremot så är jag jävligt nogrann med att registrera precis all cybernetik spelarna skaffar på laglig väg. Vilket oftast leder till att eventuella cybringar går den olagliga vägen vilket i sin tur leder till att de har problem med metalldetektorerna och tullen :gremwink: Detta leder mig dock in på nästa fråga.

Hur mycket av ett kontrollsamhälle har du länderna som? Personligen så använder jag Skandinavien som otroligt välkontrollerat samhälle där kameror ser allt alla gör, datorer övervakar speciellt utsatta individer, man blir registrerad varesig man vill det eller inte minst 10 ggr om dagen (bussresor, passerkortet till huset, taxikortet, biobiljettköpet, instämpling på jobbet, etc). Dessa register har polisen alltid tillgång till i händelse brottsutredning. Som tumregel så låses fler och fler register upp desto allvarligare brottet är.

Låter dock som vi har ganska annorlunda spelstilar. Jag kör en kampanj som bygger på hemliga organisationers absurda teknologiska framsteg, mystik, paranoia och lite nätmysticsism. Du verkar vara lite mera down-to-earth. Iofs, jämfört med min utflippade Neotechvärld så är alla down-to-earth :gremwink:

/Naug, som tycker att Quisling ska titta förbi #RPGonline på IRCnet

quisling

Warrior
Jag ska försöka utveckla mig lite. Min uppfattning om teknologins spridning i N2 grundar jag på de exempel och beskrivningar av olika tekniska prylar och företeelser som finns i grundboken. Den har jag dock inte här, så jag kan inte belägga det med exempel.

AI:erna är mycket riktigt bortplockade. Avancerade program finns däremot. Cyberrymden har fått en annan inriktning. Det är ju i själva verket ett slags interface (ursäkta felanvändningen av tekniska termer, är inte datakille...) och inte, som vissa väljer att framställa det, ett slags "astralplan". På det sättet använder vi det, avancerade programmerare på storföretag och militär är de huvudsakliga användarna. I min beskrivning tar jag också upp hur cyberrymdsanvändandet är utbrett.

InterPol och FN är i princip ute ur leken. Fokus ligger helt på företagens makt, även om EFS och andra sammanslutningar av länder också har en del att säga till om. Men vår värld är en mörk framtid där ekonomiska intressen styr ALLT. Undantaget är Storbrittanien (det heter ngt annat, jag vet) där en sorts frimurarloger med keltisk-mytologisk prägel lurar som dold maktfaktor (landet har inspirerats kraftigt av Shadowrun i vår version, spellarna har dock märkt mycket lite av detta, även om det påverkat dem).

Miljöförstöringen har inte varit i fokus, utan en "rolig" bieffekt av den obegränsade rovdriften företagen står för.

Vi har också tonat ned Mars befolkning. Maktkampen om vem som ska kontrollera det hela pågår. Vi har också varit i rymden och på Mars, vilket var riktigt skoj. Dock är hela rymdbiten inspirerad av Peter F Hamiltons böcker, vilka rekommenderas annars (för er som läst dem, vi befinner oss på ett tidigt utvecklingsstadium, men lita på att Mars kommer att gå den väg han beskriver).

Kontrollsamhället är ett stort problem, men jag har tonat ned det något. Det finns dock stora kontrollmöjligheter, men de kan kringås. Det mesta av kontrollen är dock passiv, och som du skriver har inte polisen tillgång till allt om inte brottets grad motiverar det. Men om någon får ögona på rollpersonerna är det ganska kört. Jag avskyr dock kontroll. I Kult spelar vi alltid innan mobiltelefonernas inbrott, det är inte så läskigt när den börjar spela någon Britney-dänga. I N2 är problemet att rollpersonerna måste ha grymma cyberrymdsfärdigheter eller höga kontakter för att kunna röra sig...

Det bör kanske tilläggas att vår kampanj gick ut på att rollpersonerna arbetat åt ett mindre dataföretag, som dock ägts av ett jätteföretag varpå rollpersonerna dragits in i deras hänsynslösa försök att dominera allt. Rollpersonerna OCH spelarna upplevde sig som hjältar, men så fort de (spelarna) tänkte efter insåg de att de i själva verket var svinonda och kämpade mot de goda (miljörörelser et.c.)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hmmm

Hmm. Det verkar som vi har väldigt annorlunda spelstil :gremsmile:
Det är väl typiskt för en så öppen värld som Neotech.

Vi kan väl jämföra lite, bara för skojs skull :gremsmile:

Du gör så här:
"AI:erna är mycket riktigt bortplockade."
"InterPol och FN är i princip ute ur leken."
"Kontrollsamhället är ett stort problem, men jag har tonat ned det något."
"I N2 är problemet att rollpersonerna måste ha grymma cyberrymdsfärdigheter eller höga kontakter för att kunna röra sig... "

Jag gör så här:
AI:erna Cassandra, Stairwell, XAL 247 spelar alla en mycket stor roll i min kampanj.

FN gick under och återuppstod senare. Nu är det ett kontrollorgan som står över nationer och mycket mer kraft att agera. Många nationer har, till företagens stora förtret, skrivit på internationella konventioner som FN har postulerat ut. De har tillgång till egen militär och har den politiska kontrollen över Interpol. Interpol i sin tur *ler mjukt* är "la creme de la creme" när det kommer till polisarbete och paramilitära insatsstyrkor. Lita på mig, jag har arbetat in namnet så hårt att när spelarna hör ordet "Interpol" så packar dom ihop vad dom än höll på med och drar åt motsatt riktning. Med god anledning :gremwink: Trots interpols mycket goda slagkraft och stora resurser så har dom väldigt liten koll på världens hemligheter.

Nationella säkerhetstjänster/underrättelsetjänster är i stort fokus. EuroSec och framför allt MI3S (japanska underrättelsetjänsten) har många fingrar med i spelen lite här och där.

Företagen har inte lika mycket makt som i din version. Deras makt dominerar dock fortfarande de flesta länderna. Moraliskt eller ekonomiskt starka länder har dock klarat sig relativt bra från företagens kontroll. Europa har klarat sig relativt bra (även fast de har stora korruptionsproblem orsakat av företagen). Skandinavien och Sibiriska sovjetrepubliken verkar dock ha klarat sig relativt bra från företagens kontroll. Men inget av ställena är egentligen särskilt skoj att bo i. Sibiriska ekonomin är i trasor och i skandinavien så är man trots allt väldigt ofri och konstant kontrollerad, dokumenterad och registrerad vad man än gör.

Takamura Biolabs har väldigt mycket fuffens för sig och är mycket starkare än vad de verkar. Detta kan bero på att de ingår i den japanska företagstriaden.

Den japanska företagstriaden är ett ömsesidigt ryggkliande som sker emellan Takamura Biolabs, IBM-Fujiyama (som är totaljapanskt i min version) och Hiroki Weapon systems. Hela alliansen övervakas av MI3S som tar del av alla de upptäckterna som alliansen lyckats spotta ur sig. Dessutom hjälper de själva till med material, industrispionage och annat smått och gott. Alliansen är i stort sett okänd.

Det var väl vad man kan säga om den samhälleliga delen av världen antar jag ^_^

/Naug

-BoNe-

Warrior
Ja gillar det. I våran spelgrupp så har vi en väldigt konstig bild av världen. Alla är svinigt rika och har pumpat sig med cyberteknik.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Hmmm

Låter som en mycket bra syn på världen... den liknar ju min :gremlaugh:

Bortsett från de japanska företagen, som jag inte har någon särskil åsikt om (men det heter ju IDC-Fujiyama i N2 och IBM-Fuji i N1, inte IBM-Fujyama!).

Kan för övrigt nämna att den nya Hardware kommer att åtminstone "uppdatera" tonen på Neotech. Spelet kommer vara detsamma, men förhoppningsvis kommer teknologin kännas fräschare och mer konsekvent. Det innebär dock att teknikpenetrationen grundmuras ännu mer (tyvärr Quisling :gremwink:), men jag har inte sett Neotech som särskilt teknikpenetrerat tidigare... snarare försöker vi få Neotechvärlden i par med vår nutida teknikpenetration.

/RipperDoc - avsiktligt luddig

Bastardo

Swordsman

Hur omfattande verkar det i nuläget som om hardware kommer att bli, dvs i ett ungefärligt antal sidor uttryckt??

Eller faller den uppgiften under den stränga sekretessen?

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Låter som en mycket bra syn på världen... den liknar ju min"

Så trevligt då :gremsmile:
Jag skrapade iofs bara lite på ytan av det som utgör mit neotechande, men jag tror det gav en rätt god bild.

"(men det heter ju IDC-Fujiyama i N2 och IBM-Fuji i N1, inte IBM-Fujyama!)."

Just ja. Det där glömmer jag alltid :gremblush:
Jag upptäckte det efter 1,5 års kampanjande. Men då var det liksom för sent för att ändra. Så de heter IBM-fujiyama för evigt i mitt huvud :gremsmile:

"Kan för övrigt nämna att den nya Hardware kommer att åtminstone "uppdatera" tonen på Neotech. Spelet kommer vara detsamma, men förhoppningsvis kommer teknologin kännas fräschare och mer konsekvent. Det innebär dock att teknikpenetrationen grundmuras ännu mer (tyvärr Quisling ), men jag har inte sett Neotech som särskilt teknikpenetrerat tidigare... snarare försöker vi få Neotechvärlden i par med vår nutida teknikpenetration."

Jag ser fram emot den :gremsmile:
Synd bara att min kampanj lär vara över innan modulen släpps...

/Naug

ripperdoc

Myrmidon

Jag ska ärligt säga att jag inte vet hur många sidor vi ligger på. Det blir dock klart större än gamla Hardware!

/RipperDoc