Nekromanti En alvbok

Andy

Vila i frid
Jag har funderat över en sak vad gäller svenska rollspelstillverkare. Jag har följt inläggen angående Alvbok till Eon och diskussionerna på Riotmindsforum angående en Alfbok och det är det som har fått mig att fundera.

Varför dröjer det med att ge ut en alvbok? Riotminds har gett ut många världsböcker, Vastermark, Mittland och boken om dvärgar Eld och Sot. Eon har samma meritlista. Neogames har pumpat ut massa moduler och bland dem en alvbok (men för ganska länge sedan). Varför vill/kan inte företagen ge spelarna en alvbok? Det verkar, så som jag har uppfattat det, vara den bok som eftertraktas mest av alla spelarna där ute.

Det leder fram till frågan: Varför vill så många ha en bok om alver till sitt favvospel?

Man kan väl hoppas att Riotminds och Neogames levererar en alv/alf-bok till sina fans och att konstruktörer som SagaGames ger spelarna det de vill ha.

Är alvboken din topp 1 på en lista av 3 till ditt favoritfantasyspel? Vilka är din topp 3 och varför?

Min topp 3 till ett fantasylir är:

1. En världsbok som bygger vidare på den världsbeskrivning som grundboken har påbörjat.
2. En Spelarbok som ger spelarna det lilla extra, både vad gäller regler och culturegaming.
3. Äventyr, första boken i en lång kampanjesvit.

Ymir

Liten kantbaron
Det är enkelt, really. Alver är populära. Alver är populära eftersom alver är sexiga, till skillnad från orcher och dvärgar.

Definiera sedan 'sexighet' hur abstrakt ni vill.

I fallet Eon har också alvmodulen vissa...förhoppningar att leva upp till. Den förra alvmodulen var nämnligen jävligt bra.

- Ymir, hävdar

DesertRain

Hero
Vilket kan vara en av anledningarna till att den dröjer, de måste göra något bättre än den gamla. Jag har visserligen bara läst den ett par gånger eftersom jag inte äger den själv, men den är riktigt bra.
För mig är alver något utav det viktigaste i en fantasyvärld.

Purgatory, gillar alver

Ymir

Liten kantbaron
Jag har läst manuset till den nya. Den är inte bättre än den gamla.

Fast både Ljusetsriddare och Avatarex jobbar på att bearbeta det manuset ytterligare, det är, om jag förstått rätt, därför som modulen dröjer.

- Ymir, upplyser

Eksem

Champion
Jag kan tänka mig att det beror på att de inte vill skriva alvböcker. Att man inte vill göra det tror jag i sin tur beror på att det inte finns något nytt att bidra med utan att antingen slarva bort alvkonceptet eller lämna det helt. Dessutom finns ju minst 3 alvböcker till svenska spel sedan tidigare, varav minst 1 är ganska populär.

---

Mina topp 3 till fantasyspel är:

1. Äventyr
2. Ett till äventyr
3. Kanske spelledarskärm, eller ett till äventyr

En alvbok ligger sist på listan, tror jag. Kanske om de gjorde en till dödsalverna i Eberron, den skulle ha potential.

solvebring

Superhero
Alver... tja... Låt oss titta på Tolkien. Han skrev om dvärgar, flera olika folkslag, men ingenting slog så väl som alverna. Varför?
Jag tror att det är för att alverna är så olika oss människor till det stora, men ändå så lika om man gräver ned sig i de mindre men mer betydande sakerna som deras ego, sorg osv osv.
Det fascinerar. De framställs också ofta som vackra, godhjärtade varelser med någon slags högre vishet. Det fascinerar, det charmar. Man beundrar ofta sådana varelser som är allting man själv skulle vilja vara. En bra människa vore ju någon som var vis nog att lösa det mesta, godhjärtad nog för att undvika girighet och krig (sådant som vi människor är så bra att halka in på), och vacker - det skall man ju vara. Tror kort och gott att hela grunden för alvhysterin är någonting psykologiskt. Som Ymir säger, det är sexigt, kan man säga. Själv har jag varit en riktig alvfantast själv förut. Det har väl med mitt stora intresse för Tolkien att göra. Men man växer och man inser djupet hos alla varelser om man bara lär sig att variera sina roller etc. Numera ser jag varje ras för vad de är och har iengen direkt favorit. De fascinerar mig allihopa, och med detta överdrivna alvintresse från alla andra håll så har nog en känsla av att de är allt för överskattade dykt upp hos mig. Alverna har blivit någon slags kommersiell varelse. Det äkclar mig litegranna, det har liksom förstört hela prylen med dem. Nåväl... Det finns en del annat jag skulle vilja se före en bok om alver. Alver är förresten ingen prio ett bland raser heller. Jag vill inte bara se en alvbok, utan såklart en bok för alla folkslag och raser. I gamla Drakar & Demoner diggar jag nog svartfolken mest, i DoD6 halvlängdsmännen mest, i D&D gnomes och halflings...
Ja ni fattar, alver är inte på tapeten helt enkelt.

Vad det kommer till en toplista så:
1. Världs/kampanjbok, som t.ex. Osthem, Forgotten Realms och liknande.

2. En spelarbok, men inte bara speltekniska fakta, utan även riklig på "att spela ut sin roll"-tips, råd om att skriva en fläskig bakgrund med tyngd osv.

3. En Spelledarbok full av fakta, tips och teorier för hur du kan skapa stora, kompletta kampanjer själv, hur du bygger upp din berömda stad, arkitekturtips osv osv.
... Ja, jag är mycket för tips och råd på högre nivå. Det är intressant läsning och inbjuder till mycket eget skapande, vilket jag prioriterar före att ta allt färdigskrivet. Jag älskar att skapa själv.

I fallet Eon har också alvmodulen vissa...förhoppningar att leva upp till.
Damn right it does! Den gamla alvboken är en av mina absoluta favoriter bland Eons alla moduler. Att inte göra något sämre är således att lägga ribban högt - ordentligt högt.

Den förra alvmodulen var nämnligen jävligt bra.
Agree on that MEN den saknade också flera viktiga bitar. Den sanariska magitraditionen, vad en tredjedel av thism sysslar med i Ebhron, 10.000 års historia (förutom 5 stora krig), tydlig samhällsstruktur, Förbannelsen i praktiken, ordentlig genomgång av alvbosättningar m.m

Det finns alltså viktiga hål att fylla där författaren ibland gjort det lätt för sig/begränsat sig med tanke på sidomfånget.

Sebastian - som är tacksam då Alver - förbannelsens folk satte en hög standard vad gäller moduler som avhandlar folkslag i Eon

Organ

Out of time, out of mind
Alvböcker ligger ganska lågt på min personliga lista då jag tycker att dessa är den tråkigaste av de klassiska fantasyfolken. Vad gäller Riotminds så har jag istället saknat en bok om troll. Varför detta, i mina självklara ögon, ämne hoppats över är mig en gåta. Enligt mig så borde de fått en bok först av alla de folken som befolkar Trudvang.

Vad gäller din egen lista så håller jag med dig om det mesta. Jag skulle dock ändrat den innbördes ordningen till att istället bli (din ordning inom parantes):

1. (3.) Äventyr, första boken i en lång kampanjesvit.
2. (1.) En världsbok som bygger vidare på den världsbeskrivning som grundboken har påbörjat.
3. (2.) En Spelarbok som ger spelarna det lilla extra, både vad gäller regler och culturegaming.

/Anders

Jag har läst manuset till den nya. Den är inte bättre än den gamla.
Likväl är målet inte mindre än att göra den bättre. Och en sak är säker - den kommer bli bra mycket mer innehållsrikare och dessutom ordentligt uppdaterad (det är trots allt snart 12 år, och många nya moduler = ett bra mycket innehållsrikare Mundana, sedan den gamla skrevs).

Du har själv en möjlighet att säkra kvalitéen på den - inom kort kommer exempelvis ett historiekapitel landa i din brevlåda... :gremwink:

Fast både Ljusetsriddare och Avatarex jobbar på att bearbeta det manuset ytterligare, det är, om jag förstått rätt, därför som modulen dröjer.
Det stämmer. Vad som först skulle vara en "enkel" revidering/expandering visade sig bli bra mycket mer än så. Har petat alldeles för mycket i detaljer vad gäller den här boken. Men var inte orolig jag har inte våldsfört mig på en av dina favoritböcker - jag har försökt att vara den gamla boken konceptuellt trogen och bara fylla hålen där jag ansett att det saknats material. Och det är väl där det märks som mest att det är en av de älsta Eonböckerna - för det har visat sig saknas en hel del.

Sebastian - en av Alvbokens författare

En liten detalj bara - som synes är jag inte "Ljusetsriddare" längre. Det var ett mycket gammalt nick som jag släpade med mig hit och som följt mig sen ungdommens gröna dagar (eller närmare bestämt en gammal rollperson till DoD), så jag kände att det var hög tid att lämna det bakom sig.
Det må ha låtit lyckat då men idag känns det mest fånigt/sliskigt/nördigt och dessutom med någon slags obehaglig religös varning.
Således att jag kallar mig för mitt riktiga namn nu - det är trots allt den jag är.

Sebastian - uppdaterar/förtydligar

Johan K

Gammal & dryg
Är alvboken din topp 1 på en lista av 3 till ditt favoritfantasyspel? Vilka är din topp 3 och varför?
Vad jag skulle vilja se är, utan egentligen inbördes räkning. är detta..

1. En större & mer förklarande bok om världen
2. Religioner
3. Äventyrsuppslag i världen

Varför just dessa 3 val då.. För min del så är det just intresanta saker som kan kan få upplägg i äventyr & sådant.