Nekromanti En analys av dungeondesign

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
CapnZapp said:
Med andra ord; ju längre man snöar in på dungeonanalys, desto mer missar man målet.
Inte om man är ute efter att designa dungeons.
Det förstår jag.

Ville bara skjuta ett skott från höften angående vad jag upplever motsägelsefullt: avancerad analys applicerad på ett koncept som redan från början är så begränsande och inskränkande.

Bara det att lämna grottan tror jag gör att läsaren tar ett betydligt större steg mot att mogna som rollspelsdesigner än hur många grott-analyser som helst, så att säga.

Men låt inte mig hindra dig från att älska. :gremwink:

Ögat

Hero
Tre tankar:

att något är starkt formaliserat är inte det samma som att det är inskränkande eller icke-avancerant. jfr Haiku.

att något är begränsande är inte det samma som att det inte går/behövs analyseras noggrant och "avancerat". jfr regeldesign som ofta diskuteras - "att ha regler" är ofta mer begränsande än "utan regler".

att en sak (lämna grottan) kan få någon att växa som designer är inte det samma som att en annan sak (stanna i grottan) inte kan få någon att växa som designer. jfr: det finns många diskussioner om äventyrsstrukturer som lämpar sig bäst "ovan jord" fisktankar, sandlådor, berg-och-dalbanor osv. Att dungeons ofta utspelar sig under jord bör knappast diskvalificera äventyrsstrukturen från att diskuteras, analyseras och utvecklas.

För mig själv, som aldrig varit "nere i grottan", tror jag att en viktig del i min fortsatta utveckling är att gå ned i den och se vad som finns där.

G

Guest

Guest
Olav said:
För mig själv, som aldrig varit "nere i grottan", tror jag att en viktig del i min fortsatta utveckling är att gå ned i den och se vad som finns där.
Det tycker jag verkligen! Inget är så uppiggande som en krälande exkursion i grottmiljö. Kom ihåg att ta med minst en tiofotspinne bara!

(Och med det ville jag säga; jag håller helt och hållet med Olav här.)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
CapnZapp said:
Dante said:
CapnZapp said:
Med andra ord; ju längre man snöar in på dungeonanalys, desto mer missar man målet.
Inte om man är ute efter att designa dungeons.
Det förstår jag.

Ville bara skjuta ett skott från höften angående vad jag upplever motsägelsefullt: avancerad analys applicerad på ett koncept som redan från början är så begränsande och inskränkande.

Bara det att lämna grottan tror jag gör att läsaren tar ett betydligt större steg mot att mogna som rollspelsdesigner än hur många grott-analyser som helst, så att säga.

Men låt inte mig hindra dig från att älska. :gremwink:
Är det design om man inte arbetar med begränsningar?

Undrar

Christian

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
och ännu mer om man *hemska tanke* börjar designa sina äventyr kring idéer, berättelser, känslor och personer
Vilket, underförstått, du alltså anser vara "bättre" och "finare". Visst, vi fattar.

Själv tycker jag naturligtvis att det är nonsens att höja den ena sortens spelande, eller den ena sortens äventyrsbyggande, över den andra. Det är bara elitism.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
CapnZapp said:
och ännu mer om man *hemska tanke* börjar designa sina äventyr kring idéer, berättelser, känslor och personer
Vilket, underförstått, du alltså anser vara "bättre" och "finare". Visst, vi fattar.

Själv tycker jag naturligtvis att det är nonsens att höja den ena sortens spelande, eller den ena sortens äventyrsbyggande, över den andra. Det är bara elitism.
Jag och krank tycker exakt likadant. Hör jag hovslag? JA, DET ÄR APOKALYPSENS RYTTARE SOM NÄRMAR SIG!!!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vitulv said:
Jag och krank tycker exakt likadant. Hör jag hovslag? JA, DET ÄR APOKALYPSENS RYTTARE SOM NÄRMAR SIG!!!
Göm dig i en trång dunge. Där får inte hästarna plats :gremwink:

Jag har aldrig spellett ett riktigt grottröj. För min egen del tror jag att ett sånt här analysverktyg kan användas bakvänt för att designa bra dungar. Att rita upp strukturen på ett tydligt sätt kan ju knappast annat än hjälpa när man sätter sig och ska rita kartor senare. Eller?