guldfink
Hero
Helt perfekt! Tack!Och nu @guldfink finns det ett förslag på min lilla del.
Rollspel är som bäst när vi ger av oss själva, när vi öppnar oss för varandra vid spelbordet. Spelarna skapar rollpersoner med varierade livsöden som kastar sig ut i äventyrens länder eller in i monstrets käftar, spelledaren bygger världen i stort och smått och gestaltar allt från regenter till hantverkare, slödder till finaste adel, drakar till demoner. Och rollspelsskribenten lägger fram hela sitt hjärta och sin själ på okända spelgruppers bord, att tittas på, att vridas på, att sågas och hyllas, att ignoreras eller att vara grunden för flera år av spelande som alla minns så länge de drar andetag på denna planet.
Det kräver stort mod och kanske ett lika stort mått vansinne att vara rollspelsskribent. Modet att titta in i sitt eget huvud och tänka att det där finns tankar som andra kommer att ha glädje av, idéer som kan skapa outplånliga minnen hos andra.
För vi ska inte sticka under stol med att rollspelare kan vara det mest skoningslösa monstret som aldrig funnits med i Monsterboken. Att lägga fram sitt skapande för allmän beskådan kan vara skräckinjagande, det kan vara ångestframkallande, det kan vara förkrossande om någon läser det och tycker att det är det sämsta den personen någonsin läst och inte har några problem att berätta det för hela världen. Men det kan också vara helt fantastiskt när någon älskar det som skapas!
Jon Aspeheim, som jag känner som Lemur på rollspel.nu, har det modet. Vansinnet har jag ännu inte sett några större tecken på, men jag antar att det finns där eftersom han outtröttligt skapar rollspelsmaterial, delar med sig av det han gör, lägger sitt hjärta och sin själ framför våra fötter att göra som vi vill med. Han har med Askhem blivit en självklar del av det svenska rollspelsskaparskrået och när han delar med sig av sina tankar kring rollspel och rollspelsskapande på rollspel.nu är han också en viktig del av den skapargemenskap som växt fram i Sverige under de senare åren.
Och det finns inget viktigare för vår hobby än spelskapare som har modet och kanske det där vansinnet att vilja dela med sig av sig själv, att blotta sig, stå upp framför oss alla och säga ”jag har något att säga och jag tror att ni kommer att gilla det!”.
Så tack Jon, för allt du bidrar med för den svenska rollspelshobbyn!
Magnus Seter
Rollspelsskribent och ansvarig utgivare för rollspel.nu
Last edited by a moderator: