Varför heter inget idrotslag The Fighting Uruk-Hai?!Hmm jag älskar ju också dom vithandade orcherna i lotr. Saruman är min favorithjälte i den bokserien
Antar att det beror lite på hur man vill definiera de olika alignments, men jag ser på chaos som att man tror på "might makes right" och att den starkaste ska härska. Så väldigt mycket chaos på warhammer orcherna. Däremot kanske inte evil, utan snarare chaotic neutral.Warhammer orkerna är sin egen grej, men jag tänker hävda att de är mer neutrala än kaotiska. Bara AWESOME neutral.
Nu ska vi inte göra detta till ännu en Tolkien-diskussion, och jag har dålig koll på Rankin-Bass film, men det är typ precis kanon. Läs dialogen mellan Shagrat och Gorbag i slutet av De två tornen. (Och jag säger det här med, lyssna på Tolkien-podden #22).Jag gillar hur orcherna gestaltas i Rank and Bass return of the king, dvs är inte lojala följare av Sauron utan tvingade till att föra krig. Tänker mig att om det inte varit för Sauron (och sen Sauroman) så hade de varit nöjda att leva i stamsamhällen i mordor.
Inte om jag kan hjälpa det XDLäs dialogen mellan Shagrat och Gorbag i slutet av De två tornen.
Precis det jag tänkte påNu ska vi inte göra detta till ännu en Tolkien-diskussion, och jag har dålig koll på Rankin-Bass film, men det är typ precis kanon är. Läs dialogen mellan Shagrat och Gorbag i slutet av De två tornen. (Och det säger här med, lyssna på Tolkien-podden #22).
Jag älskar den tolkningen.Låt oss vända på steken angående inspirationskällor/kodning. Orcher baseras inte på minoriteter, de baseras på snuten.
Ah, men Hobgoblins i D&D är omdöpta orcher från början! Men du har rätt i att de är mycket mer Romarriket.Återigen. Hobgoblins är lawful evil, empire building och the servants of the forces of darkness. Se ett jättebra exempel i Red Hand of Doom. Orcherna är en oorganiserad hord som sveper över landet, dödar, förslavar och äter upp alla de kommer åt för att sedan sjunka tillbaka i skuggorna för att de rädat regionen för hårt för att det skall vara hållbart. Du behöver inte lawful orcher, du behöver hobgoblins. Ta nu psykotiska smygiga bugbears som stalkar och stryper folk i sömnen och kaotiska fatalistiska goblins på köpet.