Jo, såhär:
Jag är två kurser ifrån att vara fullt utbildad och examinerad lärare i engelska och historia på gymnasienivå. Av olika anledningar, främst att jag inte fick tillgång till mina källor i tid, så har min B-uppsats i Hisotira först nu blivit klar. Snart ett halvår för sent.
Jag har egentligen inget intresse av att skriva uppsatser. Ämnet jag valde tråkar ut mig, liksom i stort sett alla andra ämnen jag kunde komma på som det var realistiskt för mig att skriva om. Jag är nåt så underligt som en antinationalistisk historialärare som egentligen avskyr närhistoria. Sverige är urtråkigt, och tråkigast av allt är området kring hälsingland. Historiskt sett, alltså, jag gillar att bo här. Jag bryr mig helt enkelt inte. En farlig inställning för någon som ska ge elever historiamedvetande, antar jag.
Nå; jag fick nyligen en raket i röven i form av ett "fixar du inte detta får du inte läsa vidare", och på ett par veckor har jag nu sammanställt mina källor och dragit mina slutsatser.
Uppsatsen handlar om hur svenska läroböcker i historia behandlat Israels grundande de senaste 60 åren. Ett oerhört intressant ämne, tycker många. ;en inte jag. Israel/Palestinakonflikten är en av de få konflikter jag egentligen inte intresserat mig så mycket för. Jag hade skrivit om hur Sovietunionen skildrats, men nån hade redan skrivit en ordentlig avhandling om den saken rätt nyligen.
(jag vet att det här är ett långt inlägg, just bear with me)
Nå; jag bifogar första utkastet till min B-uppsats, "Förlåt för Förintelsen". Jag vet att det häckar en och annan akademiker här på forumet som kan skrika åt mig att den suger, så läs igenom lite snabbt och gnäll på mig. Den saknar undertitel och en del annan sån formmässig skit, det vet jag redan
MITT MÅL: Svagt Godkänt. Bara jag får ett G är jag skitnöjd. Jag vill bara bli av med alltihop.
PROBLEM JAG OROAR MIG FÖR: Att jag har för få källor som inte är primärkällor, att jag inte underbygger mina slutsatser tillräckligt, att jag inte kopplar tillräckligt till samhälle och kontext, att jag har för få källor överhuvudtaget, och att jag överhuvudtaget borde kasta alltihop i papperskorgen.
Å ANDRA SIDAN: Så har jag läst vad jag tycker är betydligt sämre B-uppsatser som fått både G och VG.
MIN HANDLEDARE: Är en opålitligt glidande och förvirrad akademikertyp man egentligen inte kan nå och än mindre få att göra någonting.
Så; forumets samlade akademikerklass, intellektuella, och andra intresserade: Jag vore OÄNDLIGT tacksam om en eller flera av er kunde agera preliminärt bollplank, en första publik, så att jag inte slaktas fullständigt.
Uppsatsen bifogas som DOC och PDF, läs den som passar er. Den är skriven i OpenOffice, så jag garanterar ingenting vad gäller DOC-filens kompatibilitet.
Jag är två kurser ifrån att vara fullt utbildad och examinerad lärare i engelska och historia på gymnasienivå. Av olika anledningar, främst att jag inte fick tillgång till mina källor i tid, så har min B-uppsats i Hisotira först nu blivit klar. Snart ett halvår för sent.
Jag har egentligen inget intresse av att skriva uppsatser. Ämnet jag valde tråkar ut mig, liksom i stort sett alla andra ämnen jag kunde komma på som det var realistiskt för mig att skriva om. Jag är nåt så underligt som en antinationalistisk historialärare som egentligen avskyr närhistoria. Sverige är urtråkigt, och tråkigast av allt är området kring hälsingland. Historiskt sett, alltså, jag gillar att bo här. Jag bryr mig helt enkelt inte. En farlig inställning för någon som ska ge elever historiamedvetande, antar jag.
Nå; jag fick nyligen en raket i röven i form av ett "fixar du inte detta får du inte läsa vidare", och på ett par veckor har jag nu sammanställt mina källor och dragit mina slutsatser.
Uppsatsen handlar om hur svenska läroböcker i historia behandlat Israels grundande de senaste 60 åren. Ett oerhört intressant ämne, tycker många. ;en inte jag. Israel/Palestinakonflikten är en av de få konflikter jag egentligen inte intresserat mig så mycket för. Jag hade skrivit om hur Sovietunionen skildrats, men nån hade redan skrivit en ordentlig avhandling om den saken rätt nyligen.
(jag vet att det här är ett långt inlägg, just bear with me)
Nå; jag bifogar första utkastet till min B-uppsats, "Förlåt för Förintelsen". Jag vet att det häckar en och annan akademiker här på forumet som kan skrika åt mig att den suger, så läs igenom lite snabbt och gnäll på mig. Den saknar undertitel och en del annan sån formmässig skit, det vet jag redan
MITT MÅL: Svagt Godkänt. Bara jag får ett G är jag skitnöjd. Jag vill bara bli av med alltihop.
PROBLEM JAG OROAR MIG FÖR: Att jag har för få källor som inte är primärkällor, att jag inte underbygger mina slutsatser tillräckligt, att jag inte kopplar tillräckligt till samhälle och kontext, att jag har för få källor överhuvudtaget, och att jag överhuvudtaget borde kasta alltihop i papperskorgen.
Å ANDRA SIDAN: Så har jag läst vad jag tycker är betydligt sämre B-uppsatser som fått både G och VG.
MIN HANDLEDARE: Är en opålitligt glidande och förvirrad akademikertyp man egentligen inte kan nå och än mindre få att göra någonting.
Så; forumets samlade akademikerklass, intellektuella, och andra intresserade: Jag vore OÄNDLIGT tacksam om en eller flera av er kunde agera preliminärt bollplank, en första publik, så att jag inte slaktas fullständigt.
Uppsatsen bifogas som DOC och PDF, läs den som passar er. Den är skriven i OpenOffice, så jag garanterar ingenting vad gäller DOC-filens kompatibilitet.
Attachments
-
120.2 KB Views: 26
-
159 KB Views: 3