Nekromanti En antagligen skitdålig B-uppsats - hjälp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, såhär:

Jag är två kurser ifrån att vara fullt utbildad och examinerad lärare i engelska och historia på gymnasienivå. Av olika anledningar, främst att jag inte fick tillgång till mina källor i tid, så har min B-uppsats i Hisotira först nu blivit klar. Snart ett halvår för sent.

Jag har egentligen inget intresse av att skriva uppsatser. Ämnet jag valde tråkar ut mig, liksom i stort sett alla andra ämnen jag kunde komma på som det var realistiskt för mig att skriva om. Jag är nåt så underligt som en antinationalistisk historialärare som egentligen avskyr närhistoria. Sverige är urtråkigt, och tråkigast av allt är området kring hälsingland. Historiskt sett, alltså, jag gillar att bo här. Jag bryr mig helt enkelt inte. En farlig inställning för någon som ska ge elever historiamedvetande, antar jag.

Nå; jag fick nyligen en raket i röven i form av ett "fixar du inte detta får du inte läsa vidare", och på ett par veckor har jag nu sammanställt mina källor och dragit mina slutsatser.

Uppsatsen handlar om hur svenska läroböcker i historia behandlat Israels grundande de senaste 60 åren. Ett oerhört intressant ämne, tycker många. ;en inte jag. Israel/Palestinakonflikten är en av de få konflikter jag egentligen inte intresserat mig så mycket för. Jag hade skrivit om hur Sovietunionen skildrats, men nån hade redan skrivit en ordentlig avhandling om den saken rätt nyligen.

(jag vet att det här är ett långt inlägg, just bear with me)

Nå; jag bifogar första utkastet till min B-uppsats, "Förlåt för Förintelsen". Jag vet att det häckar en och annan akademiker här på forumet som kan skrika åt mig att den suger, så läs igenom lite snabbt och gnäll på mig. Den saknar undertitel och en del annan sån formmässig skit, det vet jag redan

MITT MÅL: Svagt Godkänt. Bara jag får ett G är jag skitnöjd. Jag vill bara bli av med alltihop.
PROBLEM JAG OROAR MIG FÖR: Att jag har för få källor som inte är primärkällor, att jag inte underbygger mina slutsatser tillräckligt, att jag inte kopplar tillräckligt till samhälle och kontext, att jag har för få källor överhuvudtaget, och att jag överhuvudtaget borde kasta alltihop i papperskorgen.
Å ANDRA SIDAN: Så har jag läst vad jag tycker är betydligt sämre B-uppsatser som fått både G och VG.
MIN HANDLEDARE: Är en opålitligt glidande och förvirrad akademikertyp man egentligen inte kan nå och än mindre få att göra någonting.

Så; forumets samlade akademikerklass, intellektuella, och andra intresserade: Jag vore OÄNDLIGT tacksam om en eller flera av er kunde agera preliminärt bollplank, en första publik, så att jag inte slaktas fullständigt.

Uppsatsen bifogas som DOC och PDF, läs den som passar er. Den är skriven i OpenOffice, så jag garanterar ingenting vad gäller DOC-filens kompatibilitet.

Attachments

krank

OK, 14 nedladdningar av PDF:en och 2 av DOC-filen. Men ingen kommenterar...

Antar att ni som laddade ner den inte orkade läsa igenom den. Jag klandrar er inte, den är inte jättelättläst.

Marukusu

Hero
"Antar att ni som laddade ner den inte orkade läsa igenom den. Jag klandrar er inte, den är inte jättelättläst."
Själv laddade jag ner den och läste den men har inte svarat p.g.a. att jag inte har någon erfarenhet av att göra högskoleuppsatser och därmed antagligen inte skulle kunna tillföra mycket.

Utöver en del stavfel var det intressant läsning tycker jag, helt klart G-material. Men som sagt, fan vet väl jag.

Foggmock

Myrmidon
Förutom att jag störde mig på din kommatering (det fanns komman på ett par ställen jag inte ville ha dem och de saknades på ett par ställen där jag ville ha dem) ser jag, utan att ha sett betygskriterierna för den aktuella kursen/uppsatsen, ingen anledning att inte godkänna den.

krank

Foggmock said:
Förutom att jag störde mig på din kommatering (det fanns komman på ett par ställen jag inte ville ha dem och de saknades på ett par ställen där jag ville ha dem) ser jag, utan att ha sett betygskriterierna för den aktuella kursen/uppsatsen, ingen anledning att inte godkänna den.
Jag ska kolla upp det där med kommateringen. Om du har några exempel skulle det hjälpa, men jag fattar att det är trist att sitta och pilla med andras uppsatser.

Bunny

Crazy like a fool
Nu har jag kluddrat ner lite olika kommentarer. Hoppas de kommer till nytta.

Tekniska saker:
På framsidans sidhuvud ska universitet, instutition (Historiska Fakulteten, t ex), kurs (~HISTB01), termin (VT08 eller HT 07, beroende på) och handledare stå med. Uppsatsen bör, som du säger, ha en undertitel (t ex "hur Israel-Palestinakonflikten speglats i Svensk skollitteratur under 3000 år"). Ditt namn brukar stå högerjusterat längst ner på sidan, ibland även ditt personnummer (i alla fall de sex första siffrorna).

Uppsatsen behöver verkligen sidnumrering.

Metod brukar få ett eget kapitel. Delkapitel 1.3-1.5 skulle då vara underrubriker till Metod.

Egentligen är Resultat en genomgång av din Empiri, och borde således heta så.

Diskussion blir i så fall istället din Analys.

Din notapparat duger inte, ens på B-nivå. Du har - mer eller mindre medvetet - valt Harvard-systemet, så jag föreslår att du läser på om det. Det räcker inte heller med att du nämner en författare i noten om källan har flera; är de två stycken skriver du "X & X", är de fler än så skriver du "X m.fl."

Övrigt:
Du behöver en bättre frågeställning: "Kan man se några förändringar i de sätt svenska läromedel för gymnasieskolan skildrat grundandet av staten Israel sedan dess grundande?" är alldeles för självklar. Dessutom är det, vilket du visar i slutsatserna, en ja eller nej-fråga. Ställer du istället frågan "vilka förändringar..." så kan jag lova dig att du får ut ett mer givande svar. "Ja" - liksom, tjena. :gremsmirk:

Du borde egentligen ha en mer utförlig presentation av varje bok. Jämför dem också, så du kan påvisa att du innehar kontextkännedom (vilket du i och för sig gör under Namn och datum, men jag är ute efter någonting mer övergripande).

Benämn aldrig dig själv i pluralis, om du ensam har skrivit uppsatsen. Se till exempel "I vår källa från 1983" - korrekt är istället "I min källa".

Du borde redan i rubriken förtydliga vilka flyktingläger det är du menar.

Jag tror bestämt att jag har haft Bo Strandberg som universitets-lektor.

krank

Bearnie said:
Nu har jag kluddrat ner lite olika kommentarer. Hoppas de kommer till nytta.
Tja, de sved, men det ska bra kommentarer på sånt här göra. Hellre här än vid ventileringen.

Bearnie said:
På framsidans sidhuvud ska universitet, instutition (Historiska Fakulteten, t ex), kurs (~HISTB01), termin (VT08 eller HT 07, beroende på) och handledare stå med. Uppsatsen bör, som du säger, ha en undertitel (t ex "hur Israel-Palestinakonflikten speglats i Svensk skollitteratur under 3000 år"). Ditt namn brukar stå högerjusterat längst ner på sidan, ibland även ditt personnummer (i alla fall de sex första siffrorna).
Jag vet. Det där är mest "har inte hunnit än" än "jag är inkompetent och har inte tänkt på det".

Bearnie said:
Uppsatsen behöver verkligen sidnumrering.
...det där, däremot, glömde jag helt enkelt bort.

Bearnie said:
Metod brukar få ett eget kapitel. Delkapitel 1.3-1.5 skulle då vara underrubriker till Metod.
Ska fixa.

Bearnie said:
Egentligen är Resultat en genomgång av din Empiri, och borde således heta så.
Om du säger det, så. Jag baserade uppdelningen på andra B-uppsatser jag läst från mitt lärosäte. Men du har antagligen rätt, och jag litar på dig.

Bearnie said:
Din notapparat duger inte, ens på B-nivå. Du har - mer eller mindre medvetet - valt Harvard-systemet, så jag föreslår att du läser på om det. Det räcker inte heller med att du nämner en författare i noten om källan har flera; är de två stycken skriver du "X & X", är de fler än så skriver du "X m.fl."
MLA-systemet är det jag lärde mig hyfsat bra inför min C-uppsats i engelska, och det är det jag försökt använda konsekvent här också.

Bearnie said:
Du behöver en bättre frågeställning: "Kan man se några förändringar i de sätt svenska läromedel för gymnasieskolan skildrat grundandet av staten Israel sedan dess grundande?" är alldeles för självklar. Dessutom är det, vilket du visar i slutsatserna, en ja eller nej-fråga. Ställer du istället frågan "vilka förändringar..." så kan jag lova dig att du får ut ett mer givande svar. "Ja" - liksom, tjena. :gremsmirk:
Ska formulera om frågan, och stuva om en smula.

Bearnie said:
Du borde egentligen ha en mer utförlig presentation av varje bok. Jämför dem också, så du kan påvisa att du innehar kontextkännedom (vilket du i och för sig gör under Namn och datum, men jag är ute efter någonting mer övergripande).
Ska se vad jag kan göra; har du några exempel på hur du menar?

Bearnie said:
Benämn aldrig dig själv i pluralis, om du ensam har skrivit uppsatsen. Se till exempel "I vår källa från 1983" - korrekt är istället "I min källa".
EGentligen ville jag inte använda "vår" heller, men det blir helt sjukt tjatigt om alltför många stycken börja med "i källan från...". Jag ska försöka hitta alternativ som är bättre.

Bearnie said:
Du borde redan i rubriken förtydliga vilka flyktingläger det är du menar.
Fixar.

Bearnie said:
Jag tror bestämt att jag har haft Bo Strandberg som universitets-lektor.
Coolt. Eller nåt.

I övrigt studerar jag på ett lärosäte helt befriat från klara besked, formella riktlinjer och ordentliga regler. Oerhört frustrerande.

Foggmock

Myrmidon
Ja, jag hade kunnat copypasta dem när jag ändå satt och läste men det var inget jag bedömde som centrala problem. Och nej, jag har skolarbete själv så det räcker och blir över, men jag tror att 2-3 av de jag tänkte på var första meningen i varsitt kapitel iallafall. Se om du inte kan lura nån att korra skiten åt dig...

Pilzefrau

hon/henne
"Se om du inte kan lura nån att korra skiten åt dig..."

Är det inte just det han försöker göra?