Nekromanti En asiatisk kejsardynasti i Mundana

Eagle

Swordsman
Hej! Jag är ledsen men jag måste helt enkelt ta upp den här saken ännu en gång. Jag ogillar lika mycket som ni när människor skriver inlägg utan att använda sig av sökfunktionen först. Jag har sökt på forumet men jag är inte tillfredställd, så here we go....

Min fundering i klartext.

1. Var i Mundana kan jag placera asiatiskinspirerad kejsardynasti? Det har snackats lite om detta förrut. Är kontinenten väster om Blåa havet ledig?

2. I boken Fjärran riken beskrivs nedanstående folk, kan jag få en kort beskrivning (ras, klimat, särprägel) och geografisk läge på var de håller till?
a) Menon-Aun
b) Mio
c) Enara
d) Tarhai
e) Dhurkoor
f) Kryddöarna
g) Therne
h) Luberos
i) Lalasta
j) Sinadera

Tack på förhand :gremsmile:

Tell

Hero
varför inte placera den i Consaber?
Titlarna är det enda som skiljer sig, och i översättning så har "alla" kulturer haft motsvarigheter till riddare.
det är alltid en skillnad på rekvesita och pjäs! :gremgrin:

-berusad av musikalen MamaMia samt en enormt härlig krokodilkavaj-

Ymir

Liten kantbaron
Var i Mundana kan jag placera asiatiskinspirerad kejsardynasti? Det har snackats lite om detta förrut. Är kontinenten väster om Blåa havet ledig?
Mûhads historia är indelad i dynastier efter vilken ätt av Mhîmer som regerade. Dessa dynastier har en brokig, våldsam och stundtals bisarr historia som i mångt och mycket är inspirerade av Kinas. Så, på sätt och vis kan man säga att jag placerade asiatiskt inspirerade 'kejsar'dynastier i Mûhad när jag skrev Västlandens historiekapitel. I all väsentlighet är skillnaderna mellan kinesisk och turkisk/arabisk/persisk/etc hovkultur ganska marginella.

Jag är inte vidare förtjust i tanken på rena ripoffs på kinesisk/japansk historia i Mundana; så fort folk försöker blanda in östasiatiska element i fantasykulturer verkar de alltid bli dåligt utförda kopior. Å andra sidan är jag själv mycket förtjust i kinesisk historia, och blir därför såklart ganska kluven. Att låna en hel del från kinesisk historia till Mûhad föll sig naturligt; men eftersom Mûhad ytligt sett (arkitektur, kläder, befolkningens utseende, etc) inte bär några större likheter med Kina lär det gå de flesta förbi. I mitt Mundana har jag strukit ödlefolket från merparten av öarna väster om Blå havet, och där placerat en del löst sammanhållna furstendömen; rester av det Edronitiska imperiet. Dessa, särskilt Ansale-Idon, har en vagt japanskt och sydostasiatiskt inspirerad kultur. Menon-Aun i mitt Mundana är säkert inte särskilt likt den officiella versionen, men om det har drag av Kina eller inte vet jag inte i nuläget. En närmare skildring av Menon-Aun har helt enkelt aldrig blivit aktuell i mina kampanjer.

Nå, det är hursomhelst väster om Blå havet som jag skulle placerat en östasiatiskt influerad kultur.

- Ymir, tycker sommaren är för varm

Eagle

Swordsman
Bra, då lägger jag dynastin där. Men jag håller helt med dig om att det inte är roligt att rippa japanskt och kinesiskt. Samtidigt så är nästan alla riken i Mundana inspirerade av något från vår egen värld. Hur ska man skapa ett rike där man kan fånga influenser från kina och/eller japan, men samtidigt blanda upp det annat som gör att det inte känns som en ripoff? En bra idé är kanske att låta dem skilja sig rent utseendemässigt från asiater - ganska kraftigt dessutom. De kanske inte ens är människor, utan någon hybridras eller ?

Det jag tycker är viktigast är att fånga lite grann av mystiken, kulturen och värderingarna från asien. Språk och utseende behöver inte vara asiatiskt. Men detta är en balansgång, för det måste ju fortfarande harmonisera fint med övriga Mundana.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Av intresse

Ingen aning. Stället har inte varit relevant för någon kampanj än.

Jag kan återkomma när det varit det :)

- Ymir, inte noggrann

Ymir

Liten kantbaron
Hur ska man skapa ett rike där man kan fånga influenser från kina och/eller japan, men samtidigt blanda upp det annat som gör att det inte känns som en ripoff?
Jag tror att den enda säkra metoden är att ha så pass gedigna kunskaper om kulturerna ifråga att man vet vad som definierar kulturerna på djupet snarare än på en ytlig visuell bas. Först då kan man separera element från olika kulturer och blanda dem till en soppa som känns unik snarare än att direkt föra tankarna till en specifik kultur på jorden. Även om du skapar en ras av ödlemänniskor med namn som 'Chang' och 'Zhao', som styrs av en enväldig kejsare i ett mångtusenårigt imperium, odlar siden, dricker te och har hus med välda takbågar och flummiga religioner och familjekoncept, kommer alla ändå fortfarande att associera dem med Kina. Då spelar det ingen roll om de är ödlemänniskor eller sinomongoler, liksom. Det är inte rätt väg att gå.

Saker jag på rak arm kan komma på att jag lånade från Kina till Mûhad är härskardynastier, tigrar, magnifika trädgårdar, sidentillverkning, uppfinnandet av papper, utvecklad historieskrivning, kalligrafi, tuschmålningar och ätpinnar. (Tédrickandet etablerades som en mûhadinsk tradition redan i Geografica Mundana). Uppblandat med en mängd kulturella särdrag som snarare härleds till andra områden skapar det förhoppningsvis en kultur som i första hand är 'Mûhad', och i andra hand kanske 'lite arabisk, typ...'.

Det finns inget enkelt sätt att skapa en genuint intressant fantasykultur. Man kan bara gå den långa, hårda, smärtsamma vägen. Som tur är är den rolig :gremsmirk:

- Ymir, har kontroll på sin sinofili

Carnin

Veteran
Är du säker på att det verkligen är en bra idé att placera den i Consaber? :gremconfused:

Min uppfattning om Consaber är något i stil med medeltida England ( främst baserat på långbågsskyttarna och riddarna, men även på grund av att Tokon definitivt är Skottland/kelt-inspirerat). Consaber är ju dessutom ett kungadöme och har inget som kan liknas med tex samurajer. Dessutom så är ju inte Consabers invånare lika asiater. :gremsmirk:

/Carnin - tror mer på Ymirs förslag

Eagle

Swordsman
Bra synpunkter. Jag håller faktiskt med dig.

Jag visste inte att det var så där mycket som du hade "tagit" från orienten. Har fått uppfattningen att det mer var lite grann som Alladinsagorna eller Tusen och en natt typ, mycket mer arabisk influens än orientalisk. Men nu när du nämner det så ser jag hur du har tänkt. Hurdan är Muhad rent klimatmässigt i din kampanjvärld?

Kanske passar det helt enkelt inte in att lägga in en ytterligare dynasti med orientalisk influens, om nu Muhad redan är en sådan?

Tell

Hero
rekvisita, angående utseendet.

Consaber är en feodal monarki.
Börja med att se det japanskt och jag skall guida dig

Landet styrs av en kraftigt begränsad konung, som är tvungen att styra med hjälp av ett antal sturiga adelsmän samt en församling av rika stadsbor och fria bönder, och som för ögonblicket gör det ganska bra. vid sin sida har han en drake, och han har krigare som rider på små drakar med många spröt istället för horn.
Hans främsta krigare är tilldelade jord och under dem tjänstgör andra krigare, vilka gemensamt har en hederskodex som skiljer dem från vanligt folk, dessutom har alla familjer av betydelse en egen mon (vapensköld), och ett av de främsta tjänaryrkena är att tyda dessa.
Övriga framstående yrken är exempelvis bågskytte (NB) och kunglig kurir eller vägväktare.
mycket mer vet vi faktiskt inte.

De främsta skillnaderna jag ser är attytyden till teater, frisyrkulten i söder samt den starka flottan (vilken å andra sidan finns i kina, vilket thalamur utan svårighet kan liknas vid).

säg mig i så fall: i vad utom rekvisita - utseendet på produkterna - skiljer sig länderna åt?

Eleas

Hero
"Hurdan är Muhad rent klimatmässigt i din kampanjvärld?"

"Svalare än jag trodde," skulle min rollperson nog hävda, "men varmare än det borde vara." På det rent faktiska planet är Mûhad inte äckelhett i nivå med Sahara, men klimatet är alltsomoftast torrt, särskilt ute i öknen. Vår och sommar blir brännhet ute på vischan ändå, så den halvarabiska känslan går ändå inte förlorad.

"Kanske passar det helt enkelt inte in att lägga in en ytterligare dynasti med orientalisk influens, om nu Muhad redan är en sådan?"

Det beror väl på vilka influenser man snor, och från vilken kultur ur orientens mångfald man väljer att rippa?

--Björn, osäker på innebörden av ordet "influens" i sammanhanget

Eleas

Hero
"De främsta skillnaderna jag ser är attytyden till teater, frisyrkulten i söder samt den starka flottan (vilken å andra sidan finns i kina, vilket thalamur utan svårighet kan liknas vid).
säg mig i så fall: i vad utom rekvisita - utseendet på produkterna - skiljer sig länderna åt?"

I puncto religion, vilket är den viktigaste faktorn i ett preindustriellt samhälle, jämte jordbruk och handel. Faktum är att ingen av de tre stämmer särskilt bra in på Japan, utan snarare sjunger "Rule Britannia" i kanon.

Största problemet med analogin är dock att medan Edo-Japan stämmer vagt in på ett antal detaljer (som dessutom i princip utgör universaltecken för ett feodalrike) stämmer England in på allihopa plus många fler, och är dessutom visuellt långt mer likt. Ända fram till skottarna, vilka efter grundläggande tolkning och bearbetning med skohorn och vaselin i den andra teorin förmodas motsvaras av koreanerna.

--Björn, oi! Ye took me cow! Oi'll make ye pay for it, oy will!

Hjalle

Swashbuckler
Lyssna nu. Ymir har på intet sätt annorlunda klimat än vi andra, han har bara försökt förklara det stundtals knäppa klimtatet. Att kartan i Atlasboxen är befängd råder det inget som helst tvivel om (spana in Kamor, exempelvis), så att man går emot den betyder snarare att man håller sig till det officiella som finns beskrivna på andra platser. ´

Mûhad i Ymirs kampanjvärld, dvs det officiella eftersom han skriver Västlanden, har han beskrivit bland annat här och här.

-Hjalle, vresig på morgonen.