[SPOILERS] Alita
(Nu var det inte igår jag läste serien tyvärr, så det finns med största sannolikhet mer att ta av än jag lägger fram...)
Jag tror jag svarar på dina frågor först och kommenterar mera sedan.
1. Vad serien roterar runt så att säga är strider. De flesta plots i serien går mest ut på att introducera en fiende och sen leda karaktärerna framt till en uppgörelse (mer eller mindre). Just detta stridsfokus gör att man känner att serien fortsätter efter en större strid, då händer det något nytt så att säga. Strid är den förlösande faktorn som öppnar upp nya historier. Väldigt ofta är det
förlust i strid som tvingar fram en reaktion hos Alita, oändliga vinster skulle bara vara leda och enformighet. Det är också när hon är nära att dö som hon måste skärpa sig till det yttersta och komma bortom vad hon är för tillfället. När hon använder sina färdigheter till det yttersta kan hon nå nya nivåer av självmedvetande.
2. Nu kommer det här låta lite trist, men mycket av mognanden är rätt "naturlig". Alita växer som människa, blir mindre naiv, hon tvingas ta ställning till diverse fenomen, tvingas välja sida i konflikter etc. Men hon upptäcker också andra, mer konkreta saker om sig själv i extremt pressade strider, som kamptekniker hon inte visste att hon behärskade, hon får visioner av träningssessioner med visdomsord från någon lärare och även hintar om hennes förflutna (hon börjar serien med minnesförlust och en del av den går ut på att hon får veta mer och mer om vem hon en gång var). Att slåss är för Alita att förverkliga sig själv. Det är rätt nära att serien postulerar ett transcendent "egentligt jag" som hennes stridande för henne närmare mot.
3. Förluster i strid tvingar henne till saker som att: skaffa bättre cyberkropp, bättre vapen, andra tekniker osv. Vilket leder till historier. Att hon ofta besegrar "skurkar" gör också att hon vinner respekt hos andra, vilket tillsammans med att hon utvecklas som invidivid gör att hon integreras bättre i samhället. Hennes sociala kompetens ökar.
He, sorry om det här blev lite flummigt, men att leta upp flera konkreta exempel skulle ta lite tid. Strid i Alita har en slags, tja, renhet som det vardagliga livet saknar. När det bara är du och din motståndare i en kamp på liv och död så blomstrar själen. Typ.
Ett gammalt försök från min sida att konkretisera något av det här fungerade som så att man att det enda sättet att ändra på sina fördelar/nackdelar (skaffa nya, få bort gamla) och grundegenskaper (höja) var att följa en "path" och uppnå vissa mål inom den. Men att ha massa "Path of the Warrior" eller "Path of the Socialite" kändes lite halvfånigt eller åtminstone opassande för mitt spel, så jag utvecklade inte det hela.
Som jag sa(?) så är det här inte direkt relevant för mitt eget spel, men det kanske är en idé som går att göra något av.
ågra varianter skulle kunna vara att antingen veta från början, när man skapar rollpersonen, att man har ett gäng oupplåsta fördelar, som man sedan måste spela sig till.
Något sådant är ju delvis relevant för ämnet och det är något som också är väldigt roligt enligt min erfarenhet. I det spelet något sådant användes så slog man på en hemlig list med bakgrundshändelser som sedan kom in i spelet vid olika tillfällen (min karaktär var exempelvis en mördarrobot in disguise och en annan i gruppen bar latent på en extremt dödlig sjukdom etc). Även utan någon strid/extrem situation-koppling så är det här en grej jag gärna skulle se mer av i rollspel.
Skriver mer om jag kommer på något, men det här får räcka nu