Nekromanti En besvärjelse ide i all enkelhet..som jag vill...

Ceetan

Warrior
...ha lite feed back på....

jag tänkte konstruera den så att den låter en lagra magi i ädelstenar, ungefär som laddning men att de återhämtar sig själva.

Jag tänkte låta den lagra 3psy/E. Det är återhämtning takten jag funderar på.

En ide jag hade var att man besera det på FV tex att den återhämtar FV/6 psy per timme.

kan det funka...eller blir det aldeles för knasigt?

Troberg

Sinister eater
jag tänkte konstruera den så att den låter en lagra magi i ädelstenar, ungefär som laddning men att de återhämtar sig själva.
Har du tillgång till GURPS så har de en sådan besvärjelse där som du nog kan rippa nästan rakt av.

Några av dess höjdpunkter och balanseringsåtgärder:

- Man kastar den en gång för varje PSY man vill att den ska kunna lagra.

- Misslyckas man kasta besvärjelsen så får stenen en egenhet, tex att den bara laddas under vissa omständigheter, bara kan användas till vissa typer av besvärjelser, bara funkar under vissa omständigheter osv. Ju kraftigare sten desto mer egenheter i genomsnitt alltså. "Vill du ha ett bra pris på en powerstone som kan lagra 50 PSY? Egenheter? Bara några småsaker. Vilka småsaker? Den funkar bara om den används av en grönögd jungfru vid fullmåne och den laddas bara om den är nedsänkt i enhörningsblod inuti en pyramid, i övrigt är den helt felfri."

- Fumlar man när man kastar besvärjelsen är stenen förstörd och man får börja om igen på en ny.

- Bara den största stenen inom ett visst avstånd (tror det var 10m) laddas, de andra får så att säga ingen kraft. Detta för att undvika magiker med oändlig ammo, ska de ha flera stenar nu så måste de tänka.

Ceetan

Warrior
Re: En besvärjelse ide i all enkelhet..som jag vil

Jo.....Jag har Läst om Power stones i gurps..det var så jag fick iden.men jag tror inte jag vill rippa det rakt av....det stämmer ganska illa med mitt fluff i min värd.....dessutom är blanseringar lite annorlunda i GURPS än I DoD (Jfr Laddning).....
Dock tror jagh jag snor deras "1 carat/poäng"

Tackk hur som helst :gremlaugh:

Tyr

Hero
kan det funka...eller blir det aldeles för knasigt?
Det är bra idé, men alltså...besvärjelsen är ju på tok för bra! Powergamern inom mig väcks ur sin dvala och hotar att ta över mig!

Ponera att en trollkarl med 17 i en magiskola (vi antar att detta räcker) ska använda sig av ritualen. Han använder 3 effektgrader vilket ger honom CL 13, och därmed en god chans att lyckas. Detta ger magikern en ädelsten med 9 magipoäng som återhämtas i en takt av 2 magipoäng i timmen. Nu har magikern utökat sin totala mängd magipoäng med drygt 35%, och även ökat takten som han återfår magipoäng. Inte så illa, och allt som behövs är en ädelsten till så kan man utföra ritualen ytterligare en gång. På sätt och vis så känns ritualen Nexus som fjuttig i jämförelse (men den har förtfarande en del fördelar).

Äventyrsspel motverkade sådant powergamertänkande genom att använda sig av permanent offrade PSY-poäng, och jag skulle nog infört något liknande. Låta återhämtningstakten bero på mängden offrade PSY-poäng, låta magikern bli mer beroende av sin värdefulla sten. Magikern, personligen, har färre PSY-poäng, och det vore ju en katastrof om den skulle bli stulen. Om jag har förstått det hela rätt så är detta det dilemma som stavmagiker står inför. Magikern blir lite mer kraftfull, men blir mer beroende av sin magikerstav.

Ceetan

Warrior

Jo jag för står hur du menar...grölmde nämna att jag gjort om mitt magi systwem en del...så magiker får igen sin psy fortare hos mig än normal....och så har jag generellt tagit bor t permenta psy-offrandet...annat än vi mycket speciella ritualer (tex Monoliter)

Jag tro jag skall göra så att dten bara kan användas för att driva magiska föremål

Tyr

Hero

....och så har jag generellt tagit bor t permenta psy-offrandet
Du skulle kunna låta PSY-poängen vara till låns istället. Poängen används till att leda magiflöden in i ädelstenen, och så länge som dom har den här funktionen så kan magikern inte dra nytta av dom. När magikern vill ha tillbaka sina förlorade PSY-poäng så behöver han bara använda sig av en liten minimagi för att frigöra dom från föremålet. Dock så förlorar ädelstenen sin återhämtningsförmåga då.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, ja det skulel säkerligen funka ja.. & det är väll inte så välldans knasigt, jag menar man kan ju binda magi i det mesta ju.
Hur tänkte du sedan på, om man ska basera det på FV:t sedan om man höjer sig. Skall stenen följa med höjningen eller beräknar man det på det FV:t som man hade vid tillfället som man skapade stenen ? Elelr måste man "uppgradera" stenen åxå ?
En annan undring, själva magikernas psy.. Får han "full pott" i psy + stenes energi eller är det stenen + magigerns psy tillsamamns som räknas ?

/ Johan K, trött & seg efter helgens jobbande.. :gremcrazy:

Ceetan

Warrior
" Skall stenen följa med höjningen eller beräknar man det på det FV:t som man hade vid tillfället som man skapade stenen ? Elelr måste man "uppgradera" stenen åxå ?"

Den beräknas på det fv man hade när man skapade den

"En annan undring, själva magikernas psy.. Får han "full pott" i psy + stenes energi eller är det stenen + magigerns psy tillsamamns som räknas ?"

hur menar du? Han måste inte betal några permanenta PSY för den eller så....han har kav sina egna och stenens.

" saker jag tännkt på som balans är:
Stenen kan endeas ge kraft åt föremål

Masn kan endas ha en "I hudkontakt" med en magiker.
Däremot kan en magiker göra flera som han har til föremål tex.

Johan K

Gammal & dryg
hur menar du? Han måste inte betal några permanenta PSY för den eller så....han har kav sina egna och stenens
Aha, då fick jag svar på min förvirrade fråga.. :gremgrin:
Låter ju smidigt att ladd sådant i stenar ju, dock så måse det ju vara sådär lite småsvårt att få tag på stenarna, antar jag iaf..

Ceetan

Warrior
Nja........det är väl snarare så att ´det är ont om STORA stenar....tänkte begränsa mängden till 1psy/carat nämligen och gebom snits ädelstenen vad jag är väl ca 4 carat

1 carat=0,2g

Johan K

Gammal & dryg
Låter klokt..

Hemm, det är nog ingen dum idé att sätta en sådan begränsning...
En annan idé som jag kom på just nu ang. ädelsternarna är att man kanske bara kan binda en viss anvädningsområde till ädelstenssorter. T. ex att man bara kan använda rubiner till eld 6 sådana saker. Hur låter det ?

Ceetan

Warrior
Re: Låter klokt..

Jo det funkar...fast den har jag med på ett annat sätt.......fast jag hade lite fel om ädelstenarna.......de brukar vara något större......och jag tror ändå jag vill ha den begrensningen......fast kanske med lite andra mått

en anna begränsning jag tänkkte ha är att en magiker bara kan ha en sen mot huden åt en gång....annars kanaser det sig då dne magike energin vil änvända magikern som ledar mellan stenarna....inte bra. dock skall ett föremål kunna ha fler inbygda....hur månge vet jag ock inte