Fullt möjligt! Jag är inte mer insatt än hur han själv förklarar (eller försvarar) sin kronologiska & geografiska uppdelning i böckernas förord och efterord. Du har nog fullt rätt i att det var det redan tänkta narrativet som styrde om dispositionen (när det ofärdiga manuset översteg 2000 sidor).
Jag orkar inte riktigt läsa på ASoIaF-forumen längre, det är så oerhört mycket vanvettiga foliehattsteorier om att Tyrion egentligen är en Targaryen som egentligen är en Faceless Man som egentligen är en White Walker, och inte minst teorin att Varys är en "merman" baserat på att hans fötter aldrig beskrivits utan är dolda i en kåpa och att nån sjöfarare hintat om att mermen existerar i universumet.
Det finns mycket att säga om GRRM:s författarskap. Är ASoIaF ett misslyckat mastodontprojekt? Eller kommer han ro iland det detta årtiondet och ge oss en välplanerad och välskriven final? Oavsett kvarstår frågan: berövade tv-serien honom på finalen i hans livsverk? 90% av mångmiljonpubliken kommer ju alltid hålla säsong 8 som versionen på sista akten, medan kanske någon tiondel faktiskt också läser böckerna?
Hur har tv-säsongerna 6 till 8 påverkat böckernas kvarvarande narrativ? Han påstår ju att han inte ändrat någonting, baserat på avslöjanden i eller reaktioner på tv-serien, men samtidigt vet vi ju att han är mycket förtjust i att chockera och komma med skarpa vändningar, så hur ska han gestalta det i bokform när tv-serien redan gett bort konfekten? Enligt enstaka kommentarer verkar han inställd på att fokusera stora okända vändningar/avslöjanden på rollfigurer som inte är med i serien (eller som dödades tidigare i serien)?
ASoIaF är lite som en inflammerad tand: jag är superfascinerad av serien och vill hela tiden dit och leta och peta, men samtidigt känner jag mig mest irriterad på hans oförmåga att leverera färdiga romaner och istället ägnar sig åt femtielva andra entreprenörsprojekt. Med vilken rätt jag nu kan ha till sådana åsikter, det var väl nån annan författare som skällde ut oss som klagar över arbetstempot...