Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 6,905
Jag ber om ursäkt. Kom på senare att min formulering lät väldigt raljerande och inte schysst mot folk som ser fram emot serien.Jag ser fram emot House of the Dragon!
Jag ber om ursäkt. Kom på senare att min formulering lät väldigt raljerande och inte schysst mot folk som ser fram emot serien.Jag ser fram emot House of the Dragon!
Jag håller helt med om att GoT-hajpen dog totalt med säsong 8, åtminstone i min bekantskapskrets. Jag tror knappt jag har hört nån nämna House of the Dragon, och detta bland kamrater och kollegor som fullkomligt avgudade GoT.Jag ber om ursäkt. Kom på senare att min formulering lät väldigt raljerande och inte schysst mot folk som ser fram emot serien.
En bidragande orsak till detta kan vara att hos GRRM är man inte investerad i världen, utan karaktärerna. Därför skiter man totalt i spinoffs.Jag håller helt med om att GoT-hajpen dog totalt med säsong 8, åtminstone i min bekantskapskrets. Jag tror knappt jag har hört nån nämna House of the Dragon, och detta bland kamrater och kollegor som fullkomligt avgudade GoT.
Jag tror att det handlar om dålig tajming. Om hbo haft en teaser på en spinnoff eller något att visa efter de sista avsnitten i serien, så hade hajpen blivit enorm. Men nu har det gått flera år och ännu ingen trailer.Jag håller helt med om att GoT-hajpen dog totalt med säsong 8, åtminstone i min bekantskapskrets. Jag tror knappt jag har hört nån nämna House of the Dragon, och detta bland kamrater och kollegor som fullkomligt avgudade GoT.
George R R Martin => George Really Really MartinKanske lite off topic, men apropå uppdelad kronologi var det väl inte så många läsare som gillade hur George RR Martin (där namntillägget RR är extra relevant i denna tråd) delade upp (eller snarare pausade) sin berättelse i "A Feast for Crows" och stora delar av "A Dance with Dragons".
Den här känns relevant:I George RR Martins fall så var det såvitt jag förstår en nödlösning då mannen skriver sanslöst långsamt
Känns som "legoförfattaren" hade räckt som titel.Nån amerikansk motsvarighet till legosoldatsförfattaren David Lagercrantz sitter väl redo med testamenterat förlagskontrakt, för att först avsluta huvudserien och sedan skriva tre ohederliga uppföljare.
Jag misstänker en kombination - det är å ena sidan vad som sas, men å andra sidan anser fansen att det faktiskt blir bättre om man läser bägge böckerna parallellt i vad som kallas The Boiled Leather Reading Order. Så det är möjligt att det antingen bara var en ursäkt, eller något man lyckades tala in sig i fast det kanske inte var konstnärligt idealt.Har inte hört eller läst något om att uppdelningarna som görs i bok 4 och 5 skulle handlat om disposition (eller vad det ska kallas). Det är trots allt 6 år mellan att de ges ut (2005 och 2011).
Han har väl uttryckligen sagt att han inte kan se ngn annan slutföra bokserien vid en ev förtida egen bortgång. Svårt att låta ngn göra det medan han själv lever då antar jag. Mitt intresse skulle störtdyka om det hände.När vi ändå necroa:r den här tråden. Borde inte Martin lägga ut skrivandet av de här böckerna som han verkar ha tröttnat på till någon annan redan nu? Vad är meningen med att sitta i hundra år med något man inte orkar bli klar med?
Fast i ditt fall antar jag att det handlar om kreativa grejer du gör på hobbybasis (ber om ursäkt om det inte är så)? På det sättet är det i alla fall för mig, och då tycker jag att man absolut ska jobba när man känner för det.Jag har full förståelse för Martin här. Jag har hur många projekt som helst som ligger och skräpar som jag har för avsikt att avsluta så snart jag får ork till det. En del av de projekten är typ 20 år gamla, och att plocka upp det igen skulle väl kräva lika mycket jobb bara att komma igång som det skulle ta att börja om från början, men det skulle aldrig komma för mig att slänga ut dem; jag ska ju avsluta dem! Nån gång. Kanske.
Utan att ha haft mer kontakt med Martin och hans skrivande mer än GoT-TV-serien så måste jag erkänna att jag ser hans välpublicerade våndor kring sin produktion som den fullständigt naturliga konsekvensen av "write to find out". Alltså att man bara skriver på och hittar på handlingen allt eftersom, och "ser vad karaktärerna gör" etc. Det är en sorts skrivande, och en inställning till skrivande, som jag ibland ser romantiseras men som jag har otroligt svårt för att riktigt respektera. Det ligger väldigt nära den också väldigt romantiska och orealistiska bilden av Det Skrivande Geniet som får inspiration från gud eller sin musa och bara transkriberar vad den gudomliga inspirationen säger.
Jag tror att för varje författare som skriver på det sättet och faktiskt blir klar med en bok och kan ge ut den, så lär det gå hundra som inte blir klara, inte får ihop det, eller där slutresultatet helt enkelt blir oläsbart skräp eftersom det saknar koherens och röd tråd.
Men jag erkänner villigt att det nog mest handlar om att det ryser i hela kroppen på mig vid tanken att skriva så ostrukturerat. Nu har jag framför allt skrivit rollspelsböcker och inte skönlitteratur, men om jag skulle försöka mig på det senare så skulle jag definitivt börja i andra änden: steg 1: hitta på den övergripande bågen. Steg 2: dela upp den övergripande bågen i mindre delar. Dela upp i önskat antal böcker.
Sedan arbeta "fraktalt", från det grova till det specifika. Det vill säga, alltid veta vart man är på väg och vad som kommer att hända, så man vet vad man behöver förbereda för etc. Idealet vore ju att när man väl sätter sig och skriver faktiska ord snarare än punkter i en punktlista så vet man redan typ vad som ska stå och kan fokusera på formuleringar. "I det här kapitlet behöver X, Y och Z hända, och A och B ska vara inblandade, och C tjuvlyssnar".
Men som sagt, jag har inte skrivit speciellt mycket skönlitteratur så jag vet inte hur fungerande den här strategin skulle vara för den sortens skrivande. Även om jag har för mig att jag läst om liknande strategier från… mer uppstyrda och strukturerade författare.
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på Martins anställningssituation. Menar du att han är anställd av ett förlag som betalar honom månadslön?Men jag kan tycka att som i Martins fall, när det är ens jobb, när man har en arbetsgivare som betalar en bra med pengar, då känns det inte riktigt okej på samma sätt längre. Jag skulle ju inte kunna låta bli att gå till min arbetsplats varje dag för att jag inte hade inspiration till det.
Jag vet inte heller något, men är beredd att sätta en slant på att han har ett kontrakt som säger att han ska skriva boken och få X pengar i utbyte, och det får väl betraktas som något som motsvarar en anställning?Jag måste erkänna att jag har dålig koll på Martins anställningssituation. Menar du att han är anställd av ett förlag som betalar honom månadslön?
Det är inte så jag förställt mig att författare jobbar, men jag är den första att erkänna att jag inte har någon personlig erfarenhet av hur sånt funkar =)
Låter rimligt, men då ser jag inte problemet Franz syftar på.Jag vet inte heller något, men är beredd att sätta en slant på att han har ett kontrakt som säger att han ska skriva boken och få X pengar i utbyte, och det får väl betraktas som något som motsvarar en anställning?
Jag vet såklart inte heller exakt hur hans kontrakt ser ut, men vi måste väl kunna utgå ifrån att ingen räknade med att det skulle ta honom typ tio år att skriva en bok som han själv från början sa skulle ta honom tre år och att detta nog inte var vad förlaget räknat med.Låter rimligt, men då ser jag inte problemet Franz syftar på.
Han får betalat när (/om) han skriver boken. Skriver han inte boken får han inte betalt. Jag förutsätter att förlaget inte existerar enkom för att ge ut Martins böcker utan har annat att syssla med under tiden.
Gissningsvis föreligger det väl något slags förskott (jag inbillar mig att sånt är brukligt när det är en känd författare), och där skulle man väl kunna börja debatera om det är okej att ta emot ett förskott för en bok man inte ämnar skriva. Men innan man börjar på den tråden vore det ju trevligt att veta A) om Martin fått ett förskott på kommande böcker, och B) vad villkoren för det förskottet från förlaget var. "Hur ser anställningen ut" så att säga.