Re: Tyvärr inte
"Tänkte mig att en liten grupp (4-5 pers) rollspelsveteraner får bedöma de olika förslagen som skickas in."
Vilka skulle dessa personer vara i så fall? På vilka grunder ska de få avgöra vad som är "bra" och "dåligt"? Och så vidare. Jag tror alltså snarare på att den eller de personer som drar igång ett sådant projekt själva avgör vad de vill inkludera och inte - det är ju deras projekt. Jag tror alltså inte på något jury-system där personer med "god smak" ska avgöra vad som är intressant och inte.
Om jag skulle hålla i projektet så skulle jag som sagt sätta upp vissa riktlinjer och kvalitetskrav - men det skulle snarare ha med text och språk, och tidsplaner, att göra än med vilken typ av spel det rör sig om eller vem som har gjort dem. Jag ser heller ingen anledning att göra val av typen: "Vi kan inte ha två generella SF-system i boken för att det i så fall blir mindre bredd", eller liknande resonemang. De verk som uppfyller kraven på text och språk, och som blir klara till deadline blir publicerade, helt enkelt.
"Tänkte mig även att boken skulle vara på runt 200 sidor så att varje spel får runt femtio sidor var på. Så de flesta spelen kommer ju att hamla där i en reducerad version."
Jag har nog egentligen inga åsikter kring sidantal och liknande, men jag inser också att det mest skulle bli enklare rollspel eller rena spelsystem som skulle få plats i boken.
Jag skulle exempelvis inte tveka att publicera en light-variat av mitt eget system i en sådan bok. Jag skulle också kunna vara med och dela på kostnaden om det behövs. (Den som har allvarliga planer på att ge ut en sådan bok kan ju betrakta detta som en intresseanmälan...)
"Intresset för att vara med i boken ligger ju främst i att faktiskt få sälja i en affär."
Jag tror nog att man inte ska ha för höga förhoppningar om att få traditionella (!) rollspelsbutiker eller -kedjor att köpa in en sådan samlingvolym. Boken både marknadsförs och säljs med fördel via Internet. (Man skulle alltså beställa det direkt från tryckeriet - alternativt genom
oss.) Om enskilda spelbutiker faktiskt skulle ta in ett par exemplar är en bonus, skulle jag tro.
"Att folk köper boken för ett eller två av spelen är ju inte så dåligt det heller. Antagligen kommer dom ju läsa de andra spelen nån gång och får på så sätt upp ögonen för nya spel som annars aldrig hade synts."
Det kan däremot vara en motivator för independent-skapare att faktiskt delta i ett sådant projekt. Personligen så skulle jag dock närmast se det som en motivator att överhuvudtaget göra klart mitt eget spelsystem.
"Om det görs med lite stil kommer nog de större rollspels sidorna och organisationerna göra lite gratis reklam för boken också."
Det borde (åtminstone i teorin) inte vara svårt att få exempelvis
www.rollspel.nu att bli samarbetspartner till ett sådant projekt. Samma sak med vår egen firma (Legend Hobbyspel), speciellt så länge man slipper sponsra med pengar... /images/icons/wink.gif (Vi har däremot bland annat ett nyhetsutskick med många prenumeranter, liksom en välbesökt domän - Hobbyspel.com.)
"Dessutom så skulle den vara perfekt för en nystartad förening att köpa in. För 200kr (???) får dom 4-5 spel i varierande genrer, föreningen jag är med i skulle definitivt ha nytta av en bok i den ovan nämnda stilen..."
Ja, föreningar skulle ju kunna vara en målgrupp som produkten inriktar sig till. (Kanske rent av genom Sverok? Märkligare saker har ju hänt...) Annars tror jag nog att independent-hobbyn är ganska lik fansin-hobbyn. Alltså att det mest är fansinister som samlar på fansin (eller som överhuvudtaget bryr sig om andras fan magazines). Med print-on-demand spelar dock försäljningssiffror ingen större roll, eftersom man inte behöver trycka en stor upplaga som man sedan ska försöka sälja. De 25 exemplaren som man måste beställa delas med fördel ut bland alla som medverkat med material (liksom eventuella andra sponsorer, demoexemplar till butiker och liknande marknadsföring), medan eventuell vinst från framtida försäljning delas mellan de personer som har finansierat boken. (Jag ser alltså inga nödvändiga likhetstecken mellan författare och finansiärer i ett sådant projekt. Jag skulle exempelvis själv hellre delta med ett bidrag i form av material än i form av pengar. Men då förväntar jag mig inte heller att jag får ta del av någon vinst från försäljningen.)
/Baldyr