Nekromanti En brist i DoD6 reglerna

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jag vet ju inte om vi har spelat fel i vår kampanj, men jag har som SL alltid tolkat reglerna till vapenskicklighter på följande sätt:
"Satsar du en poäng på Tvåhandssvärd så behärskar du tvåhandsvärdet fullt ut och närliggande vapen med halverad attackpoäng."

Detta är ju en stor brist, med tanke på att en bågskytt aldrig kan bli skickligare med pilbåge och att alla som behärskar vapnet är lika bra med det.

Hoppas ni fixar detta i Expert, Riotminds!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag vet ju inte om vi har spelat fel i vår kampanj, men jag har som SL alltid tolkat reglerna till vapenskicklighter på följande sätt:
"Satsar du en poäng på Tvåhandssvärd så behärskar du tvåhandsvärdet fullt ut och närliggande vapen med halverad attackpoäng."

Detta är ju en stor brist, med tanke på att en bågskytt aldrig kan bli skickligare med pilbåge och att alla som behärskar vapnet är lika bra med det."


Vet inte om jag misstolkar dig men jag förstår inte riktigt hur du tänker. Så som jag ser det är inte alla lika bra på t.ex. båge i och med att det är SK som bästämmer hur bra man är på att använda sitt vapen. Ju högre SK man har dessto bättre är man helt enkelt. Vapenfärdigheternas funktion i DoD6 är för att bestämma vilka vapen man kan bruka till full SK.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jo, det är ju som du säjer, men jag tycker att det är en aning orealistiskt. Stridskapaciteten gäller ju alla vapen, alltså är man lika bra på svärd som pilbåge oavsett vilket man tränat mest på. Lite konstigt...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Stridskapaciteten gäller ju alla vapen, alltså är man lika bra på svärd som pilbåge oavsett vilket man tränat mest på. Lite konstigt...

Förvisso men för mig så handlar en strid om så mycket mer än om vilket vapen man har i handen. För mig känns det ännu konstigare som det var t.ex. EDD att du hade FV 20 i bredsvärd, det gick sönder du plockade upp ett kortsvärd och fick FV 5! För mig är detta inte lite konstigt utan mycket konstigt och då använder jag hellre ett stridsystem som bara är lite konstigt./images/icons/wink.gif
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Men problemet med Riotminds regler är att en Krigare (som alltid behärskar alla vapen) blir övermäktig i strid. Dessutom tycker jag att det är mer konstigt med en RP som använder alla vapen precis lika bra, sålänge han vet hur vapnet i fråga fungerar.

Vapenfärdigheterna borde kanske istället läggas på olika vapengrupper, så att alla svärd kan användas, alla pilbågar, alla klubbor osv
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Vapenfärdigheterna borde kanske istället läggas på olika vapengrupper, så att alla svärd kan användas, alla pilbågar, alla klubbor osv"

Jo iofs men det är ju redan så att svärd och pilbåge kräver två olika vapenfärdigheter.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jag vet, men problemet uppstår när man lägger FV på Långbåge, Kortbåge, Bredsvärd, Tvåhandssvärd, Kortsvärd.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag vet, men problemet uppstår när man lägger FV på Långbåge, Kortbåge, Bredsvärd, Tvåhandssvärd, Kortsvärd."

I och med att du lägger FV på dessa vapen så innebär det att du lagt ned den träning som behövs för att du skall kunna utnyttja din SK till fullo, om det innebär att du lagt ner olika lång tid på de olika vapnen är, för mig, ointressant i och med att du lagt ned så mycket tid som behövs och resultatet därmed blir det samma.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nja, jag skulle nog hävda att en väldigt stor del av kunskapen i att slåss är just kunskapen i att slåss i allmänhet, och vilka vapen man använder är inte så där ninjaviktigt. Visst, det är skillnad på att slåss med en dolk och en klubba, men det är ändå ganska stora likheter. Vad man skulle kunna tänka sig är att man för en kostnad motsvarande att lära sig två nya vapen skulle kunna specialisera sig på något sätt, t ex +2 i SK med ett visst vapen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,328
Location
Helsingborg
Men hur ballt är inte det?

En hjälte är aldrig tafatt.. Blir det strid så kan denne bara ta närmaste vapen och börja strida med.

För att ett exempel.
Ett fältslag. Darnir stöter sitt kortsvärd i sin motståndares kropp och kortsvärdet fastnar i kroppen. Han släpper taget om kortsvärdet och plockar upp sin nergjorda fiendes vapen, ett stridsgissel, och dundrar vidare genom fältet svingandes sitt nya vapen som han aldrig gjort något annat.

Du kan ju alltid hitta på en husregel som säger att man är ringrostig om man byter vapen från ett man aldrig använt (under speltillfällen).. Ge lite minus i början och öka på ju mer vapnet används.

/[color:448800]Han</font color=448800> som håller med Hasse om att tidigare DoDversioner har en knäppare lösning
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,967
Location
Stockholm
Mothugg och medhåll ...

Det som spelar störst roll i närstrid är näppeligen vilket vapen du använder utan hur van du är vid att slåss och hur modig du är.

Jag möter tusen gånger hellre en otränad motståndare som är beväpnad med långsvärd än en vältränad krigsveteran som är obeväpnad.

Kan du slåss kan du slåss, oavsett vilket vapen du använder.

Däremot kan jag hålla med om att SK närstrid borde skiljas från SK avståndsvapen eftersom all din närstridsvana inte betyder ett p*ss när du försöker skjuta någon med din långbåge.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Nått för DoD6E?

"Däremot kan jag hålla med om att SK närstrid borde skiljas från SK avståndsvapen eftersom all din närstridsvana inte betyder ett p*ss när du försöker skjuta någon med din långbåge."

Vore trevligt om en sådan regel utvecklades i DoD6E, du kan kanske tipsa Riotminds om de inte redan har tänkt på detta.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Re: Mothugg och medhåll ...

Om det är som du säjer, varför behöver man då över huvud taget lära sig en färdighet som heter "Tvåhandsvärd"´? Alla borde ju kunna använda det, men om man har färdigheten blir man många ggr skickligare. Så fungerar andra system, t.ex. AlltidAttackl (Splatter) och det är bättre.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
I princip ja, men det tråkiga med systemet är att det aldrig kan finnas en sann mästare inom ngt särskilt stridsområde. Man kan aldrig bli skickligare än "duglig" med pilbåge och därmed aldrig skapa en Robin Hood karaktär.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Men det är en stor skillnad mellan kastyxa och kastkniv. Men enligt systemet är man lika bra med båda om man väl har lärt sig dem. Det är det jag klagar på, att det inte finns olika skicklighetsgrader inom vapenskickligheterna.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Man kan aldrig bli skickligare än "duglig" med pilbåge och därmed aldrig skapa en Robin Hood karaktär."

Kan går visst, iaf så som jag ser det, genom att placera sin SK så att man har t.ex. 25 på första attacken så är man definitivt mer än duglig. Dock så borde man ha som dante påpeka ett SK för närstrid samt ett för avståndsvapen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Ähh, kvittar väl om krigare är bättre på att slåss, eller snarare, det känns ganska realistiskt det med. (att sedan en del andra yrken är helt värdelösa på att slåss är ju en annan sak)
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Om man skall vara riktigt petig med Riotminds system, varför får man inga plus för att man har sköld? Det är väl mycket lättare att blockera med en stor sköld en med en dolk? Borde man ine också isåfall ha en särskild SK får både närstrid kastvapen och projektilvapen? Kasta och skjuta är inte samma sak. Separat SK för egg- och stick-vapen?
Till slut hamnar man vid Eons komplexitet..

Men i viss mån, så..
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Om man skall vara riktigt petig med Riotminds system, varför får man inga plus för att man har sköld? Det är väl mycket lättare att blockera med en stor sköld en med en dolk? Borde man ine också isåfall ha en särskild SK får både närstrid kastvapen och projektilvapen? Kasta och skjuta är inte samma sak. Separat SK för egg- och stick-vapen?
Till slut hamnar man vid Eons komplexitet.."


Nä det får vi verkligen inte hoppas att vi gör./images/icons/wink.gif

Personligen så tycker jag SK-systemet är bra som det är idag. Jag kan dock förstå vitsen med att ha ett SK för avståndsvapen samt ett för närstridvapen och skulle ett sådant komma så skulle jag troligen gå över till det. I vilket fall som helst så skall det bli spännande och se vad dynamisk SK som kommer i DoD6E är för något. Det kanske löser det som diskuterats på denna tråd.
 

Sir Halidan

Veteran
Joined
1 Mar 2002
Messages
18
Men problemet med Riotminds regler är att en Krigare (som alltid behärskar alla vapen) blir övermäktig i strid.

Det kanske inte är så konstigt eftersom hans yrke är att just strida till skillnad från t.ex. en Handelsman.
 
Top