Nekromanti En cool sak jag såg på ett annat forum

Troberg

Sinister eater
Man hade lagt upp så att vissa nyckelord i inlägg automatiskt byttes ut mot en länk till en förklarande artikel. Om jag tex skriver fisktank så skulle det kunna ersättas av en länk till ett inlägg eller en artikel som förklarar begreppet.

Nu har jag inte ett hum om hur forumssystemet är uppbyggt, men jag misstänker att det skulle gå att göra som en tabell med nyckelord och adresser, vilken vid postning läses och lämpliga ersättningar görs.

Kanske inte nödvändigt, men behändigt. Ofta fick folk svar på sina frågor bara genom att klicka på länkarna som kom i deras egna inlägg!

En bra ide i mitt tycke, och troligen en ganska enkel sak att göra (det jobbiga ligger snarare i att göra formulären för att mata in nyckelord & adresser...).

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, det där låter ju fruktansvärt smidigt ju !!
Skulle åxå tycka att det vore välldigt smidigt om dt kunde fixax..
Man får ju hoppas att det inte är nån större svårighet att kodda detta nä...

ripperdoc

Myrmidon
Men det är databasintensivt. Och det är såvitt jag vet INTE vad forumet behöver just nu :gremlaugh: Men trolla du fram en dedikerad databasserver så...

/RD - som annars tycker det vore mycket lämpligt att införa

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag kan för lite...

"Men det är databasintensivt."

Jag har dålig koll på hur allting fungerar, men det första jag tänkte på när jag läste trådstarten var hur det fungerar när man skriver hemsideadresser. www.en-adress.haer blir ju alltid en länk till hemsideadressen, och det borde gå att göra på ett liknande sätt med andra ord, så att "fisktank" alltid blir en länk, osv. Men som sagt, jag har för lite koll för att egentligen tro saker, så ignorera det här inlägget istället. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Men det är databasintensivt. Och det är såvitt jag vet INTE vad forumet behöver just nu
Är det? Det görs helt serverside och listan över nyckelord är ganska liten (skulle bli förvånad om den någonsin blir mer än tusen) och den ändras sällan. Den skulle fort kunna cachas upp och ligga i minnet och inte besvära databasen alls. Man skulle till och med alltid kunna ha den cachad och bara hämta om den då listan ändras.

Gardener

Champion
Re: Jag kan för lite...

Nej, det är inte alls svårt, och iom att man kan göra det när inlägget sparas i databasen så spelar det inte så stor roll, det görs bara en gång. Och att göra det är inte speciellt svårt. Tyvärr finns det många saker som inte är speciellt svåra att göra som jag gärna skulle få gjort men som jag inte har tid eller ork till.

Troberg

Sinister eater

Nej, det är inte alls svårt, och iom att man kan göra det när inlägget sparas i databasen så spelar det inte så stor roll, det görs bara en gång. Och att göra det är inte speciellt svårt. Tyvärr finns det många saker som inte är speciellt svåra att göra som jag gärna skulle få gjort men som jag inte har tid eller ork till.
No problem, det var bara ett förslag. Lägg det under strecket på todo-listan så kanske det flyter upp någon gång i framtiden.

Gardener

Champion

Jodå, tyvärr är todo-listan (listorna...) väldigt lång och blir inte direkt kortare. Den tid jag lägger ner på att koda går tyvärr till andra saker.

Fast nu när jag tänker efter så har jag ju redan ett system för detta, jag har ju gjort ett system för att lägga in nya UBB code-taggar och det fungerar ypperligt för detta.

Säg bara till vad ni vill ha så lägger jag in det. =]

ripperdoc

Myrmidon
Tja, du kan ha rätt. Visserligen cachas ju databaser oavsett, men som du säger är det en ganska begränsad lista. Men potentiellt skulle det ju kunna innebära X antal sökningar i ordlistan för varje framtaget inlägg, där X är antalet ord i inlägget. Eller tänker jag fel nu?

/RipperDoc - databastentan var ju för ett halvår sedan

Troberg

Sinister eater
Tja, du kan ha rätt. Visserligen cachas ju databaser oavsett, men som du säger är det en ganska begränsad lista. Men potentiellt skulle det ju kunna innebära X antal sökningar i ordlistan för varje framtaget inlägg, där X är antalet ord i inlägget. Eller tänker jag fel nu?
Japp, du tänker fel.

Dels görs det när inlägget postas, vilket förhoppningsvis händer mer sällan än att det läses.

Dels behöver man inte göra en sökning för varje ord i inlägget, utan man tar fram listan med nyckelord och sedan gör man en enkel ersätt nyckelord med länk för varje nyckelord på inläggstexten. De flesta programmeringsspråk har en replace-funktion eller motsvarande som gör det på ett kick. Man tolkar alltså inte texten och ser på varje ord om det är ett nyckelord, man tar varje nyckelord och byter ut varje förekomst av det mot en länk (ev kan man nöja sig med att byta ut första förekomsten om språket har stöd för det och spara lite tid). Har man listan i minnet är det dundersnabbt, jag har själv använt samma metod i flera andra sammanhang.

Troberg

Sinister eater

Fast nu när jag tänker efter så har jag ju redan ett system för detta, jag har ju gjort ett system för att lägga in nya UBB code-taggar och det fungerar ypperligt för detta.
Precis min filosofi! Gör det rätt från början så visar sig oftast nya problem vara lösta redan.

ripperdoc

Myrmidon
Aha, jag misstänkte att det fanns bättre sätt att lösa det på. Det finns det alltid.

/RipperDoc - nähä, då lärde jag mig inget av tentan då...ovanligt