Nekromanti En dator åt mor

Arfert

Facit
Lenovo tog över varumärket för ett par år sen. För övrigt är datorerna i stort sätt likadana, design-mässigt. Vilket inte är så konstigt, då de fortfarande görs på samma ställe som när IBM styrde skutan.

solvebring

Superhero
Okej, yeah. Då får det nog bli en sådan. Morsan tycker själv att det låter bra, det lilla hon hajar så. :gremsmile:
... Fast det blir ju jag som får rensa och fixa skiten när det blir vajs i alla fall. Så nåväl, jag tror på den här iaf.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Okej, yeah. Då får det nog bli en sådan. Morsan tycker själv att det låter bra, det lilla hon hajar så. :gremsmile:
... Fast det blir ju jag som får rensa och fixa skiten när det blir vajs i alla fall. Så nåväl, jag tror på den här iaf.
Äh, lägg in Microsoft Security Essentials (gratis och bra antivirus) och Firefox, och ta bort genvägen till Internet Explorer överallt, så blir det nog inte så mycket skit =) Har funkat riktigt bra med mina diverse släktingar som jag fått hjälpa i alla år med datorer.

Sen får man gå in nån gång ibland och köra Ccleaner, men sen är det mesta löst =)

solvebring

Superhero
Äh, lägg in Microsoft Security Essentials (gratis och bra antivirus) och Firefox, och ta bort genvägen till Internet Explorer överallt, så blir det nog inte så mycket skit =) Har funkat riktigt bra med mina diverse släktingar som jag fått hjälpa i alla år med datorer.

Sen får man gå in nån gång ibland och köra Ccleaner, men sen är det mesta löst =)
Yes. Ungefär samma recept här. :gremwink:

krank

solvebring said:

Yes. Ungefär samma recept här. :gremwink:
Att på samma sätt byta ut outlook mot thunderbird är också en bra idé du säkert redan tänkt på =)

krank

solvebring said:
Jag har istället tänkt på att inte installera Outlook och sådant dravel överhuvudtaget.
Problemet är att Outlook Express eller liknande liksom brukar följa med windows (åtminstone XP), och därmed dyker upp så snart man t.ex klickar på en mail-länk...

solvebring

Superhero
Tja, true. Därav min inbyggda vana att aldrig klocka på en mail-länk utan istället bara kopiera adressen rätt av. Fast det går ju alltid att avinstallera skiten, idag då nyare versioner av Office (har för mig det ska ligga med där), där Outlook ligger med, visar varje officeprogram för sig i programhanteraren så att man inte behöver installera om hela paketet för att bli av med det.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Då var den beställd. =)
Tackar samtliga för tips och råd.