Nekromanti En del fel

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: En del fel

Nej, du har fortfarande en kommerciell syn på det hela. Hela ditt bemötande blir irrelevant om vi inte tittar kommercielt på det.
Hör nu här: Din invändning gick ut på att spelskaparna inte har ett kommersiellt syfte med sitt spelskapande (med vilket man får anta att du menar, att deras syfte inte är att tjäna pengar). Men helt oberoende av deras syfte så är deras aktivitet fortfarande kommersiell. De tar betalt för en produkt. Det är kommers. Per definition.

Om jag ger dig pengar för en vara, och den varan inte håller måttet, så kan du inte försvara dig med att du inte hade "ett kommersiellt syfte". Ditt syfte är fullkomligt ointressant: du har tagit pengar för din vara och i och med detta har du förbundit dig till att uppfylla vissa minimiförväntningar som jag som kund har rätt att ställa på dig enligt de outtalade normer som råder i vår marknadskultur. Om du inte tål att folk kallar dina varor undermåliga så hade du kunnat distribuera din vara gratis istället: då hade det funnits ett visst fog för att säga åt folk att inte klaga.

Om vi tittar på hobbyn som helhet och inte bara på dina egna spelmöten så är situationen annorlunda. Det måste finnas en marknad för att hobbyn skall tas sig framåt och det ser eldsjälarna till att det finns.
För det första betvivlar jag kraftigt att hobbyn är beroende av marknaden, men även om vi lämnar den förvisso empiriska frågan åt sidan, så gör du dig skyldig till ett tankefel:

Hobbyn är förvisso beroende av att det finns eldsjälar, obestämd form, men den är definitivt inte beroende av just precis de eldsjälar som för närvarande råkar dominera rollspels"industrin". Rollspelshobbyn kanske står och faller med att det finns några människor som gör något, men den står inte och faller med just precis Ljusetsriddare, Marco Behrmann, Tomas Arfert med flera. Och hur kan dom avkräva oss någon tacksamhet när det inte är de personligen som står som garant för att våran hobby kan fortsätta existera? De skulle kunna försvinna från jordens yta imorrn, och säkerligen skulle några andra "eldsjälar", missnöjda med den plötsliga bristen på tryckta rollspelsprodukter, kliva in och ta deras plats.

/Kalle

Flurtis

Hero

Hör nu här: Din invändning gick ut på att spelskaparna inte har ett kommersiellt syfte med sitt spelskapande (med vilket man får anta att du menar, att deras syfte inte är att tjäna pengar). Men helt oberoende av deras syfte så är deras aktivitet fortfarande kommersiell. De tar betalt för en produkt. Det är kommers. Per definition.

Om jag ger dig pengar för en vara, och den varan inte håller måttet, så kan du inte försvara dig med att du inte hade "ett kommersiellt syfte". Ditt syfte är fullkomligt ointressant: du har tagit pengar för din vara och i och med detta har du förbundit dig till att uppfylla vissa minimiförväntningar som jag som kund har rätt att ställa på dig enligt de outtalade normer som råder i vår marknadskultur. Om du inte tål att folk kallar dina varor undermåliga så hade du kunnat distribuera din vara gratis istället: då hade det funnits ett visst fog för att säga åt folk att inte klaga.
Hör här själv. Om man uttalar sig om vissa saker så bör man vara insatt i ämnet. Dessa så kallade "minimiförväntningar" måste vara i proportion till marknaden. I dagsläget är det orimligt att ställa det kravet på korrektur på en svensk rollspels produkt. Resurserna finns helt enkelt inte på hobbybasis.

Rollspelshobbyn kanske står och faller med att det finns några människor som gör något, men den står inte och faller med just precis Ljusetsriddare, Marco Behrmann, Tomas Arfert med flera. Och hur kan dom avkräva oss någon tacksamhet när det inte är de personligen som står som garant för att våran hobby kan fortsätta existera?
Dom kan avkräva tacksamhet för att det är just dom som gör något, till skillnad från dig och mig.

//Flurtis

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det låter som det är ganska riskfritt att ge ut rollspel. Man behöver inte korrekturläsa eller ge ut en bra produkt eftersom man håller liv i rollspelsmarknaden genom sitt arbete. Och någon kritik behöver man inte heller oroa sig för, tvärtom så har man rätt att kräva tacksamt ifrån alla andra rollspelare. :gremsmile:

Eller gäller detta bara dina favoritspel?

Hur har rollspelsmarknaden någonsin uppstått och fortlevt om den är så skör att minsta pust av kritik kan krossa den?

Dessutom är jag säker på att de flesta rollspelsutgivare själva är intresserade av att få kritik på sina alster. Kritik är nämligen sällan ett angrepp utfört i syfte att krossa den som man riktar det mot. Kritik utvecklar en till en bättre författare. Ett korrekturläsa rollspelsprodukter är inte orimligare än att de flesta tycks klara det. Även Neogames har ju korrekturläsare, som om något så handlar det snarare om bristfällig korrektur än ingen korrektur.

Har jag betalt 200 spänn för någonting så tycker jag mig ha rätt att ställa vissa krav och ha vissa åsikter vare sig jag har köpt en tröja på H&M eller en modul ifrån Neogames. Företagets storlek kan göra mig mer benägen att förstå brister men inte att acceptera dem. Det låter väl inte schysst att man vid varje köp dessutom avkrävs ett tystnadslöfte och inte får vara kritisk bara för att företaget är litet?

Observera att jag inte har läst den aktuella modulen utan endast vänder mig mot attityden att rollspelsföretag skulle vara höjda över all kritik bara för att de verkar på en liten marknad.

Man Mountainman

Storsvagåret

I dagsläget är det orimligt att ställa det kravet på korrektur på en svensk rollspels produkt.
Vilka krav man kan ställa står inte i proportion till de villkor under vilka produkten är framtagen. De står i proportion till vilka anspråk på professionalitet produktens skapare gör, och detta anspråk avspeglar sig i en och endast en variabel: produktens pris.

För att använda ett uttjatat uttryck: Den som sig i leken ger, han får leken tåla. Tar man marknadspriser för en produkt så har man implicit godkänt att bedömas som en marknadsaktör bland andra. Om man inte tål en sådan bedömning så borde man ha stannat i amatörverksamhetens trygga näste.

Dom kan avkräva tacksamhet för att det är just dom som gör något, till skillnad från dig och mig.
Kan DN, Aftonbladet och Expressen avkräva oss tacksamhet, för utan dem så hade vi inte kunnat läsa några tidningar alls? Kan HP, Dell och Samsung avkräva oss tacksamhet, för utan dem så hade vi inte haft några datorer? Kan Toyota, GM och Ford avkräva oss tacksamhet, för utan dem hade vi inte haft några bilar? Situationerna är analoga.

/Kalle

Flurtis

Hero

För att använda ett uttjatat uttryck: Den som sig i leken ger, han får leken tåla. Tar man marknadspriser för en produkt så har man implicit godkänt att bedömas som en marknadsaktör bland andra. Om man inte tål en sådan bedömning så borde man ha stannat i amatörverksamhetens trygga näste.
Nej, om man tar marknadspriser så innebär det enbart att man vill att produkten skall gå runt, inget annat. Marknaden avgör vilka bedömningar man kan göra på dom aktuella aktörerna inte priset.

Kan DN, Aftonbladet och Expressen avkräva oss tacksamhet, för utan dem så hade vi inte kunnat läsa några tidningar alls? Kan HP, Dell och Samsung avkräva oss tacksamhet, för utan dem så hade vi inte haft några datorer? Kan Toyota, GM och Ford avkräva oss tacksamhet, för utan dem hade vi inte haft några bilar? Situationerna är analoga.
Värdelös jämförelse. Du kan inte jämföra rollspelsindustrin med Bil eller Dator industrin. Toyota och co drivs i enbart vinstsyfte.

//Flurtis

Flurtis

Hero

Det låter som det är ganska riskfritt att ge ut rollspel. Man behöver inte korrekturläsa eller ge ut en bra produkt eftersom man håller liv i rollspelsmarknaden genom sitt arbete. Och någon kritik behöver man inte heller oroa sig för, tvärtom så har man rätt att kräva tacksamt ifrån alla andra rollspelare.
Riskfritt skulle jag knappast kalla det om man betänker hur mycket tid och pengar som måste läggas ner.

Eller gäller detta bara dina favoritspel?
Nej

Hur har rollspelsmarknaden någonsin uppstått och fortlevt om den är så skör att minsta pust av kritik kan krossa den?
Bara för att den kan ta skada innebär det inte att den är skör.

Dessutom är jag säker på att de flesta rollspelsutgivare själva är intresserade av att få kritik på sina alster. Kritik är nämligen sällan ett angrepp utfört i syfte att krossa den som man riktar det mot. Kritik utvecklar en till en bättre författare. Ett korrekturläsa rollspelsprodukter är inte orimligare än att de flesta tycks klara det. Även Neogames har ju korrekturläsare, som om något så handlar det snarare om bristfällig korrektur än ingen korrektur.
Självklart konstruktiv och relevant kritik är dom förmodligen intresserade av.

Har jag betalt 200 spänn för någonting så tycker jag mig ha rätt att ställa vissa krav och ha vissa åsikter vare sig jag har köpt en tröja på H&M eller en modul ifrån Neogames. Företagets storlek kan göra mig mer benägen att förstå brister men inte att acceptera dem. Det låter väl inte schysst att man vid varje köp dessutom avkrävs ett tystnadslöfte och inte får vara kritisk bara för att företaget är litet?
Det känns som om du tolkar mig som om man inte har rätt att ge kritik? Som du själv skriver så är man benägen att förstå brister beroende på företagets storlek. Anser du att man inte kan förstå hur en korrektur miss kan smita sig in i den svenska rollspelsmarknaden? Inte heller acceptera den?

Observera att jag inte har läst den aktuella modulen utan endast vänder mig mot attityden att rollspelsföretag skulle vara höjda över all kritik bara för att de verkar på en liten marknad.
Nej men kritiken skall vara i proportion till marknaden.

//Flurtis

Man Mountainman

Storsvagåret

Nej, om man tar marknadspriser så innebär det enbart att man vill att produkten skall gå runt, inget annat. Marknaden avgör vilka bedömningar man kan göra på dom aktuella aktörerna inte priset.
Ingen som släpper en produkt på den öppna marknaden kan göra några som helst anspråk på att slippa undan någon viss form av kritik. Det är nämligen inte spelskaparna, eller du, eller någon annan specifik person som bestämmer vilken typ av kritik som är befogad och vilken som är obefogad. Du kanske tycker att anmärkningar om korrektur är obefogade, men för vissa människor är korrekturen en väldigt viktig aspekt av produkten som helhet, och vem är du då att bestämma att deras preferenser och värderingar är oberättigade? Det finns människor som tycker att systemet i ett rollspel är ointressanta, andra som tycker att settingen är ointressant. Har den ene då rätt att avfärda den andres kritik, eftersom den rör aspekter av spelet som han själv tycker är irrelevanta?

Vilken typ av kritik som är obefogad och inte avgörs av vilka krav kundkretsen som ett kollektiv har, och tro det eller ej, men det finns rätt många människor som tycker att det här med korrektur är rätt viktigt.

Värdelös jämförelse. Du kan inte jämföra rollspelsindustrin med Bil eller Dator industrin. Toyota och co drivs i enbart vinstsyfte.
...vilket inte har någonting som helst med saken att göra.

Ditt argument hade följande form. 1) Hobbyn skulle inte ha existerat om det inte funnes rollspelsmakare. 2) Det finns vissa specifika personer som skriver rollspel. 3) Alltså är vi skydliga dessa specifika personer tacksamhet för att det finns rollspel.

Min analogi har följande form. 1) Det skulle inte finnas bilar om det inte funnes några biltillverkare. 2) Det finns vissa specifika företag som tillverkar bilar. 3) Alltså är vi skyldiga dessa specifika företag vår tacksamhet för att det finns bilar.

Ingenstans i något av dessa argument, varken ditt ursprungliga eller mitt analoga, finns någon som helst hänvisning till marknadens storlek eller de intressen som styr den. Hur du ändå lyckas inbilla dig att skillnaden i dessa faktorer mellan de två argumenten har någon som helst bäring på jämförelsens användbarhet övergår fullständigt mitt förstånd.

För att upprepa: min jämförelse har ingenting som helst att göra med marknadernas storlek eller de intressen som styr dem. Att invända mot jämförelsen med utgångspunkt i dessa skillnader är alltså att fullständigt missa poängen med analogin. Så snälla, försök bemöta mig på riktigt, okej?

/Kalle

Flurtis

Hero

Vilken typ av kritik som är obefogad och inte avgörs av vilka krav kundkretsen som ett kollektiv har, och tro det eller ej, men det finns rätt många människor som tycker att det här med korrektur är rätt viktigt.
Visst kan man tycka vad man vill. Sen om det är rimligt eller inte är väl en annan sak. Sen har du väll rätt i att vissa personer är linguister.

Ditt argument hade följande form. 1) Hobbyn skulle inte ha existerat om det inte funnes rollspelsmakare. 2) Det finns vissa specifika personer som skriver rollspel. 3) Alltså är vi skydliga dessa specifika personer tacksamhet för att det finns rollspel.

Min analogi har följande form. 1) Det skulle inte finnas bilar om det inte funnes några biltillverkare. 2) Det finns vissa specifika företag som tillverkar bilar. 3) Alltså är vi skyldiga dessa specifika företag vår tacksamhet för att det finns bilar.

Ingenstans i något av dessa argument, varken ditt ursprungliga eller mitt analoga, finns någon som helst hänvisning till marknadens storlek eller de intressen som styr den. Hur du ändå lyckas inbilla dig att skillnaden i dessa faktorer mellan de två argumenten har någon som helst bäring på jämförelsens användbarhet övergår fullständigt mitt förstånd.

För att upprepa: min jämförelse har ingenting som helst att göra med marknadernas storlek eller de intressen som styr dem. Att invända mot jämförelsen med utgångspunkt i dessa skillnader är alltså att fullständigt missa poängen med analogin. Så snälla, försök bemöta mig på riktigt, okej?
Din analogi faller på pungt 2. Bilföretag drivs på helt andra grunder och anledningar en ett rollspelföretag.

//Flurtis

Man Mountainman

Storsvagåret

Sen har du väll rätt i att vissa personer är linguister.
Lingvister. Med 'v'.

Din analogi faller på pungt 2. Bilföretag drivs på helt andra grunder och anledningar en ett rollspelföretag.
...och han kommer med samma felaktiga invändning igen! :gremshocked:

Okej, nu ger jag upp. Vad är det för poäng att diskutera med någon som inte ens försöker förstå vad man menar? :gremsuck:

/Kalle

Rising

Vila i frid

Hmm, hmm... Vad gör jag på Eon-forumet?

---

Jo...

Dnalor, jag håller med dig i sak. Man ska givetvis kunna kritisera korrekturen på rollspel.

Men det här argumentet tycker jag är fel:

Min analogi har följande form. 1) Det skulle inte finnas bilar om det inte funnes några biltillverkare. 2) Det finns vissa specifika företag som tillverkar bilar. 3) Alltså är vi skyldiga dessa specifika företag vår tacksamhet för att det finns bilar
Din punkt 1. är nämligen ganska konstig. Det är ju nämligen inte så att vi har bilar för att det finns personer som vill skapa bilar, utan det är tvärtom: Anledningen till att det finns biltillverkare är för att vi vill ha bilar.

Vi vill ha bilar, och vi vill ha dem så mycket att vi är villiga att köpa dem till ett sådant högt pris att man kan göra en stor vinst på att producera dem. Således finns det ett ekonomiskt incitament att producera bilar.

Ingen "vill" producera bilar, så handeln med bilar börjar inte med den punkt 1 som du föreslår. Din argumentationskedja stämmer helt enkelt inte för den sortens produkter. Däremot kommer några att producera bilar så länge som man kan tjäna pengar på det.

Du sade innan att om det inte vore för Toyota och liknande så skulle det inte finnas några bilar, men det är inte sant. Skulle det inte vara för Toyota så skulle nämligen bara något annat företag omedelbart ta deras plats. Så fungerar marknaden när det finns ett ekonomiskt incitament. Bilmarknaden börjar inte med att några företag väljer att producera bilar, utan med att vi konsumenter är villiga att betala väldigt mycket pengar för dem.

Men när det gäller rollspel (idag) så är det annorlunda. Där börjar verkligen kedjan med dem som skapar rollspel. Vi har rollspel för att några är villiga att skriva dem. Det finns inget ekonomiskt incitament för att rollspel ska bli skrivna, så det finns inga garantier att en förlorad rollspelsförfattare kommer att ersättas, såsom fallet är med exempelvis bilar.

---

Däremot tycker jag att flurtis' argument är missvisande av en hel annan anledning:

Om de enda rollspelstillverkarna som fanns var sådana som hotade att sluta tillverka rollspel om någon kritiserade deras rollspel, så skulle hobbyn vara ganska död i vilket fall som helst. I ett långsiktigt perspektiv så mår nog hobbyn bäst av rollspelstillverkare som lyssnar på kritik och tar till sig av kundernas synpunkter, för att sedan försöka bättra sig och utvecklas. Rollspelshobbyn mår ju bättre av nöjda spelare än av spelare som bara låtsas vara nöjda för att behålla sina tillverkare.

Däremot kan man som tillverkare förstås vara selektiv på vilken sorts kritik man lyssnar på. Om jag vore punkare och någon - som inte ens köpt mina plattor - anmärkte på språket i mina texter, så skulle jag nog bara säga "fuck you". Den attityden kan hobbyn också tjäna på.

Man Mountainman

Storsvagåret

Du sade innan att om det inte vore för Toyota och liknande så skulle det inte finnas några bilar, men det är inte sant.
Nej, du missförstod mig.

Flurtis hävdade att om det inte vore för Tomas Arfert och liknande så skulle det inte finnas några rollspel. Det är inte sant. Jag ville demonstrera att det inte är sant genom en illustrativ analogi med bilmarknaden, och jag försökte visa för Flurtis att om man följde hans logik, så skulle man vara tvungen att konstatera, att utan Toyota skulle det inte finnas några bilar, vilket ju är uppenbart falskt (så uppenbart, tyckte jag, att jag inte ens stavade ut det, utan lämnade det implicit, vilket väl var vad som fick dig att tro att jag hävdade motsatsen till vad jag faktiskt hävdade), och därför är vi inte skyldiga Toyota någon tacksamhet för att det finns bilar, och därför (enligt analogin) är vi inte heller skyldiga Tomas Arfert någon tacksamhet för att det finns en rollspelshobby.

Vilket leder oss till...

Där börjar verkligen kedjan med dem som skapar rollspel. Vi har rollspel för att några är villiga att skriva dem. Det finns inget ekonomiskt incitament för att rollspel ska bli skrivna, så det finns inga garantier att en förlorad rollspelsförfattare kommer att ersättas, såsom fallet är med exempelvis bilar.
Anledningen till att de skulle ersättas är kanske annorlunda, men jag tror ändå vi kan vara ganska säkra på att de skulle ersättas, på ett eller annat sätt. Jag tror många rollspelare där ute befinner sig i ett sådant läge, att de är nöjda med att inte göra några egna rollspel emedan det redan finns en levande rollspelsutgivning, men om denna utgivning skulle börja sina så skulle de vilja göra något åt saken. Jag skulle nog själv bli lite frestad att skriva ett spel, bara för att kunna bli dominerande på en i övrigt tom marknad.

Lägg till detta utländska spel, konventsskribenter, gratisspel på Internet och vanliga jävla kreativa spelledare, och jag har mycket svårt att se hur hobbyn skulle kunna stå och falla med just precis de skribenter som vi har idag, och följdaktligen, varför vi skulle vara skydliga dem någon tacksamhet.

/Kalle, förresten, jag fick aldrig något svar på mitt sista inlägg i tro-och-vetenskap-tråden. Missade du det, eller tyckte du bara inte att det var värt att besvaras?

Flurtis

Hero

Om de enda rollspelstillverkarna som fanns var sådana som hotade att sluta tillverka rollspel om någon kritiserade deras rollspel, så skulle hobbyn vara ganska död i vilket fall som helst. I ett långsiktigt perspektiv så mår nog hobbyn bäst av rollspelstillverkare som lyssnar på kritik och tar till sig av kundernas synpunkter, för att sedan försöka bättra sig och utvecklas. Rollspelshobbyn mår ju bättre av nöjda spelare än av spelare som bara låtsas vara nöjda för att behålla sina tillverkare.
Nja nu drar du mitt argument till det extrema. Det enda jag egentligen säger är att jag tycker det är orimligt att ställa ett perfekt korrektur krav på dom svenska rollspelsprodukter som produceras idag, och därav väldigt onödigt att kritisera det.

//Flurtis

Flurtis

Hero

Lingvister. Med 'v'.
Som sagt.

...och han kommer med samma felaktiga invändning igen!

Okej, nu ger jag upp. Vad är det för poäng att diskutera med någon som inte ens försöker förstå vad man menar?
Ja, okej då. Jag erkänner jag kanske spelat lite dum. Jag ska anstränga mig.

Så här är det. Anledningen till att din analogi faller på pungt 2 är följande:

Bilföretag driv av VD/Styrelse/Ägare blablabla du fattar poängen, som tjänar miljoner (även efter dom jobbat som VD). Dessa har som uppgift att driva företaget med vinst.

Rollseplföretag drivs av eldsjälar (och VD). Vars mål inte är styrt av pengar. Utan snarare ett brinnande intresse för hobbyn. Faktum är att den personen som startar ett rollspelföretag för att vilja bli miljonär är förmodligen väldigt förvirrad. Man skapar helt enkelt inte ett rollspelsföretag för pengarnas skull. Detta medför att personen ifråga måste ha en annan inkomst, vilket i sig medför minskade resurser iform av tid.

Så skillnaderna mellan en storföretags VD och Rollspelsföretag VD är alltså:

1. Storföretags VD är miljonär, Rollspels VD går knappt med vinst
2. Storföretags VD kan lägga alla sina arbetstimmar på sitt jobb, Rollspels VD måste offra värdefull tid med familj och vänner
3. Storföretags VD har anställt folk på heltid som måste göra skäll för sin lön = han kan ställa krav på sina anställda, Rollspel VD kan bara uppmuntra folk att hålla sina deadline.

Som du ser ovan är det inte liten skillnad på förutsättningar. Så jag håller med dig vi har ingen skyldighet att visa tacksamhet mot Bilföretags VD som tjänar miljoner. Men vi har en skyldighet att visa tacksamhet mot en rollspels VD som offrar tim med familj och vänner för att producera produkter på rollspelmarknaden med en endast marginell vinst som inte alls står i proportion till arbetet.

//Flurtis, som hoppas du hajar.

Flurtis

Hero

Flurtis hävdade att om det inte vore för Tomas Arfert och liknande så skulle det inte finnas några rollspel.
Nja det där är dina egna tolkningar av mina ord. Det jag har sagt är följande:

1. Vi skall vara tacksamma mot eldsjälar
2. Vi skall vara tacksam mot Arfert,Marco,Kim m.m för att det är just dom som gör det.
3. Marknaden skulle inte överleva utan eldsjälar.

Resten är din egen tolkning av mina ord.

Du skrev:

Hobbyn är förvisso beroende av att det finns eldsjälar, obestämd form, men den är definitivt inte beroende av just precis de eldsjälar som för närvarande råkar dominera rollspels"industrin". Rollspelshobbyn kanske står och faller med att det finns några människor som gör något, men den står inte och faller med just precis Ljusetsriddare, Marco Behrmann, Tomas Arfert med flera. Och hur kan dom avkräva oss någon tacksamhet när det inte är de personligen som står som garant för att våran hobby kan fortsätta existera? De skulle kunna försvinna från jordens yta imorrn, och säkerligen skulle några andra "eldsjälar", missnöjda med den plötsliga bristen på tryckta rollspelsprodukter, kliva in och ta deras plats.
Med andra ord du håller med om att eldsjälar driver hobbyn framåt

Jag svarade:

Du svarar:

Som du ser ovan så har jag aldrig bestridit din tes om att det inte skulle komma fram nya eldsjälar. Jag har bara poängterat att dom nuvarande är värda tacksamhet.

//Flurtis

bladerunner_35

Warrior

Jag har inte foljt den har traden sa varst noga efter de forsta inlaggen sa jag kan ha missat det men jag ar ratt saker pa att ingen har kravt nagon perfekt korrektur.

Jag sjalv tycker att Neogames korrektur pa det hela taget ar ganska dalig och onskar att de satsade mer pengar, resurser eller "oavlonat slavarbete' eller vad de nu anvander for att forbattra den.

Jag uppskattar Neogames produkter men tar avstand fran att jag skulle behova hysa nagon slags underdaning tacksamhet (underdanig har ska ses som min personliga tolkning av framst Flurtis resonemang och jag ar medveten om att den mahanda kanske ar lite stark men tycker inte att den ar helt uppat vaggarna).

I slutandan ar svenska rollspelsprodukter en del av den i traden omtalade kapitalistiska konsumtionsmarknaden och jag som konsument vill fa sa mycket jag kan for mina pengar. I detta specifika fallet vad galler korrektur kanner jag att Neogames tangerar gransen for det acceptabla aven om det ar notervart att jag fortfarande utan storre tvekan koper deras produkter. Forhoppningsvis har denna diskussion natt Neogames oron aven om jag knappast tror att det kommer ske nagra storre forandringar.

Aven om jag inte ar saker pa om det ar en rimlig jamforelse vill jag anda papeka skillnaden pa den i princip felfria texten (vad galler grammatik och stavning) i rollspelet Noir med manga av Neogames produkter. Det skulle vara intressant att veta vad Marco kunde gora annorlunda med Noir.

Sammanfattningsvis tycker jag att diskussionen om konstruktiv kritik ar rimlig men att manga av poangerna ar helt befangda, framforallt de om tacksamhet.

/bjorn - som mot battre vetande lagger sig i en internetdebatt, hall till godo

Flurtis

Hero

Jag sjalv tycker att Neogames korrektur pa det hela taget ar ganska dalig och onskar att de satsade mer pengar, resurser eller "oavlonat slavarbete' eller vad de nu anvander for att forbattra den.
På bekostnad av kvalité?. Jag är rätt så säker på att Neogames lägger ner mesta möjliga tid redan på sina produkter.

Jag har inte foljt den har traden sa varst noga efter de forsta inlaggen sa jag kan ha missat det men jag ar ratt saker pa att ingen har kravt nagon perfekt korrektur.
Ja om dom produkterna som diskuteras i denna diskussion räknas som bristfällig korrektur så borde kravet från Dnalor o Compani vara perfekt korrektur. För så många fel är det inte.

Jag uppskattar Neogames produkter men tar avstand fran att jag skulle behova hysa nagon slags underdaning tacksamhet
Okej jag respekterar det. Men jag förstår det inte. För mig är det en självklarhet att visa tacksamhet.

I slutandan ar svenska rollspelsprodukter en del av den i traden omtalade kapitalistiska konsumtionsmarknaden och jag som konsument vill fa sa mycket jag kan for mina pengar. I detta specifika fallet vad galler korrektur kanner jag att Neogames tangerar gransen for det acceptabla aven om det ar notervart att jag fortfarande utan storre tvekan koper deras produkter. Forhoppningsvis har denna diskussion natt Neogames oron aven om jag knappast tror att det kommer ske nagra storre forandringar.
Suck. Hela det här citatet visar att vi aldrig kommer att komma överens. Du har en ren sälj-kund relation till rollspelsprodukter. Du skulle förmodligen aldrig förstå hur en person kan publicera rollspelsböcker utan att gå i vinst, och jag slår vad om att du går och "lämnar klagomål" ifall du blir tilldelad en dålig SL på konvent för att "du har faktiskt betalat".

En attityd som jag aldrig kommer att förstå och därav tror jag att vi aldrig kommer att komma överens.

Aven om jag inte ar saker pa om det ar en rimlig jamforelse vill jag anda papeka skillnaden pa den i princip felfria texten (vad galler grammatik och stavning) i rollspelet Noir med manga av Neogames produkter. Det skulle vara intressant att veta vad Marco kunde gora annorlunda med Noir.
Du har rätt Marco och Nallo är mycket duktiga skribenter, kanske några av sveriges främsta rollspelsskribenter. Duktiga skribenter = mindre korrektur arbete. Tyvärr är duktiga skribenter väldigt sällsynta. Dessutom har ju både Marco och Nallo skrivit för Neogames. Sen är det en enorm skillnad på utgivningstakt på en grundregelbok och en modul. Regelboken ligger det mycket mer timmar bakom. Bläddra igenom EON 3 så ser du att det knappt förekommer några korrektur fel.

//Flurtis

bladerunner_35

Warrior

Det finns ingenting som i sag sager att det maste finnas ett motsatsforhallande mellan korrektur och den ovriga kvaliten pa en produkt fran Neogames. Korrekturen ar i mitt tycke for ovrigt en stor del av den overgripande kvaliten, jag gissar att vi skiljer oss at pa den punkten. En mycket bra och stamningsfylld text forstors for mig i nagon man av stavfel. Som det ar nu lagger Neogames helt enkelt inte ner tillrackligt mycket resurser pa den har delen av produkten for att jag som kund skall vara nojd.

Vad galler tacksamhet sa hade jag varit oerhort tacksam om jag fatt modulerna gratis som en pdf och hade i sa fall gladeligen oversett med en bristande korrektur. Nu ar det sa att jag betalar 200 spann for en modul och da forbehaller jag mig ratten att ocksa stalla vissa krav.

Jag kan tala om nagot om min utgangspunkt i den har diskussionen. Den forutfattade meningen jag har ar att Neogames priser, vanligtvis omkring 200 kr, ar satta mestadels utifran ett konkurrensperspektiv - att priset ar satt dels for att sta sig med andra likvardiga rollspelsprodukter och dels for att ge Neogames en sa stor utdelning som mojligt. Om det ar fel och Neogames istallet gor avkall pa bade kvalite (ex. korrektur) och vinst for att ge mig som konsument ett battre pris eftersom de "brinner" for hobbyn eller av nagon annan jamforbar anledning sa faller hela min kritik. Jag har svart att tro att det ar sa och tror att Neogames utan storre tvekan hade tagit 300 kr om det visat sig mer lonsamt. Ratta mig garna om jag har fel for da ar det lattare att forsta problem med bristande korrektur.

Annars ar det en bra poang med att en bok som Noir har mycket mer timmar, och darmed kvalite, bakom sig men a andra sidan ar det betydligt mindre text att korrekturlasa i en typisk Eonmodul. Men jag tror du har ratt i att det ar betydligt mindre fel i Spelledarens Guide och Spelarens Bok. Samtidigt tycker jag att det egentligen inte ar nagon ursakt for en samre korrektur.

Som du papekar kommer vi nog aldrig komma overrens och det behover inte vara nagot mer med det. Dock vill jag papeka att jag tycker det ar synd att du behover slanga dig med halvt arroganta och ganska onodiga uttryck om min person. Det ar sadana kommentarer som gor det sa svart, for att inte saga snudd pa omojligt, att ha en intressant och saklig diskussion pa forum som dessa. Det gor det svarare for i alla fall mig att ta dina argument pa allvar och det ar synd eftersom du for fram en del bra poanger.

/bjorn - som ber om ursakt for bristen pa a, a och o :gremwink:

Flurtis

Hero

Vad galler tacksamhet sa hade jag varit oerhort tacksam om jag fatt modulerna gratis som en pdf och hade i sa fall gladeligen oversett med en bristande korrektur. Nu ar det sa att jag betalar 200 spann for en modul och da forbehaller jag mig ratten att ocksa stalla vissa krav.
Och vem skulle i såna fall betala: Skribent avgift, Illustriationer och korrekturläsare?

Den forutfattade meningen jag har ar att Neogames priser, vanligtvis omkring 200 kr, ar satta mestadels utifran ett konkurrensperspektiv - att priset ar satt dels for att sta sig med andra likvardiga rollspelsprodukter och dels for att ge Neogames en sa stor utdelning som mojligt.
Well, detta är ju en sak som bara Kim kan svara på. Men om man tittar på den här tråden där Marco visar vilka "förtjänster" man har på rollspelmakande så ger det en bild utav att priset snarare styrs av vad som behövs för att få det att gå runt.

Samtidigt tycker jag att det egentligen inte ar nagon ursakt for en samre korrektur.
Nej det var ingen ursäkt för dålig korrektur, bara ett argument för att du inte kan jämföra korrektur läsning på modul och regelbok. Dessutom är jag nyfiken vilka av Eons produkter som innehåller enligt dig bristfällig korrektur?

//Flurtis

Weilyn

Veteran
Re: Klart man får klaga ...

Jag anser inte att kritiken ("så att man kan förbättra sig") är värd den totalla skadan som den gör. Det måste ju vara jäkligt ledsamt att lägga ner flera månaders gratis arbete på en produkt och sedan få den ratad av en sån larvig sak som en korrektur miss.
Men om man lägger ner flera månader på ett projekt, utan att korrekturläsa det ordentligt, så får man faktiskt skylla sig själv om man får klagomål.

Om man tänker lite närmare på det så har det ju inte kommit fram några andra klagomål på modulen, vilket måste betyda att den är riktigt bra.
Om klagomålen hade handlat om handlingen, innehållet, illustrationerna, omslaget, eller hur givande läsningen är, så hade nog författarna funnit det mycket mer ledsamt.

Nkari

Veteran
Re: Klart man får klaga ...

När jag köper en produkt, så förväntar jag mig att den inte innehåller några stavfel. Ej heller att vissa bilder/kartor osv dyker upp på fel ställen i böckerna osv, eller att vissa stycken saknas.. osv osv..

Kort o gott förväntar jag mig en produkt som är felfri. Sen kanske man inte gillar inehållet i boken, men det är en helt annan sak, men man kan och bör enligt mig förvänta sig en korrekt presentation av inehållet i boken.