Nekromanti En del frågor hit och dit...

anth

Vetefan
Re: AC - inte så enkelt som träff eller inte!!!

Fast d20 (vilket han frågade efter) är ju inte D&D (vilket folk brukar påpeka), så varför tynga ned d20 med sådant som hör till en specifik implementation (vilket jag undrar)?
DnD är den del av d20, inte tvärtom.
Men just i de fall som Oldtimer beskriver så gäller de generellt för d20 och inte bara för DnD.
Det är väl inte fel att beskriva något generellt med ett specifikt exempel - så länge det specifika exemplet även gäller generellt?

Krille

Super Moderator
Re: Visst kan man parera

"Parering är inräknat i HP, inte i AC."

Det ger ju den intressanta egenskapen att man har en pareringsranson, och när man gör slut på ransonen så får man inte parera mer.

anth

Vetefan
Re: AC o HP

Jag tycker nämligen inte att man behöver ha ett regelsystem som stöder heroisk (höglevel) strid och inget annat. Liksom, hur jävla lång tid tar inte ett knytnävsslagsmål mellan ens två som bara är på level 10?
Ungefär lika lång tid som det brukar ta i en action-film, c:a 5 minuter... :gremsmile:

anth

Vetefan

Det ger ju den intressanta egenskapen att man har en pareringsranson, och när man gör slut på ransonen så får man inte parera mer.
Ja, det är lika absurt som att min rustning gör det svårare för motståndaren att skada mig - men inte minskar skadan.

Återigen: så har reglerna varit i 30år - deal with it.

Foggmock

Myrmidon

Okej, eftersom du envisas med att ändå ta exempel jag inte är intresserad av - gör mig två fighters, en med CON 16 som slår dåligt (han är oskicklig med svärdet och har lite tur) och en med CON 10 som slår bra, och levla upp dem en bit och jämför sedan. Det betyder att alla få HP han med CON 16 har är i stort sett stryktålighet. Minns jag inte fel får man sin CON-bonus HP förutom tärningsslaget när man levlar, och då får ju CON 16-killen 3 extra. efter 10 levlar är det 30 HP, och ett svärd gör vad, 1d8 i skada? Och dessa 30 HP är ju baserade på hur stryktålig han är, alltså tar han utan problem 6-7 svärdshugg (snittar 4.5 med vår d8).

Så här vill du att det ska fungera: - Rustning ska absorbera, varje träff gör mindre skada ju bättre rustning man har. - Man ska kunna parera, en lyckad parering gör att man inte tar någon skada alls.

Nej, du har uppenbarligen missförstått mig.
- Rustning ovanpå en person vars skador mäts i HP får funka hur fan den vill. DR eller AC funkar sak samma - det är ett mått på hur ofta man tar skada trots rustningen. Att simulera rustning i regler är svårt, men jag spånade lite i en tråd för länge sen (tror troberg var skyldig till att starta den.). Däremot får man gärna dela upp kroppen i kroppsdelar och sen definiera vart man har rustning, och hur hård den är. DR-systemet är verkligare på de vekare rustningarna som man slår igenom (eller levererar krosskada genom en ringrustning/fjällrustning) emedan AC bättre simulerar helplåt - att man inte skadas alls lite oftare.

Angående pareringsslaget så tycker jag att det ska finnas ett bättre mått på hur god svärdssman man är än ett värde som ökar med level och inte annars. En skickligare svärdsman i D&D är alltså skicklig på det mesta andra också än en lite sämre svärdsman.

DnD fungerar mao tvärt om mot hur du vill att det ska fungera - så jag förstår att du inte tycker om det.

Närå, jag tycker bara det är kass ändå. :gremgrin:

Bara ett problem - man kan aldrig träffa levern på sin motståndare i DnD

Och därför är det fånigt! Dock så kan ju spelledaren hitta på det, men det där med godtyckliga spelledare är en annan diskussion för en annan tråd.

Se mitt svar om att reglerna varit desamma i 30år ovan.

Tja, BRP-klonerna har sett rätt lika ut ganska länge de också. Kanske dags att fräscha upp systemen, båda två?

Troberg

Sinister eater

Det är väl inte fel att beskriva något generellt med ett specifikt exempel - så länge det specifika exemplet även gäller generellt?
Nejdå, det kändes bara så skönt att slänga tillbaka argumentet man alltid får i ansiktet när man kritiserar d20.

Dessutom tycker jag fortfarande att om D&D's behov varit styrande i designen av d20 så är man snett ute. Vill man göra anspråk på att ha ett någotsånär generellt system så gör man inte så.

Foggmock

Myrmidon

Återigen: så har reglerna varit i 30år - deal with it.

Haha. Ja, det förklarar ju ett och annat, och jag tror vårat sätt att deala med det är ganska uppenbart. Vi håller oss borta från härket. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
How to deal with it [OT]

"Återigen: så har reglerna varit i 30år - deal with it."

Det är ju det jag gör! Mitt sätt att hantera det är att gnälla och peka på alternativ. Samt lägga fram ett och annat själv.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker det, jag med

Det hade ju räckt med ett svar på huvudinlägget, nämligen "Helt riktigt [nt]". Som det är nu blir det bara tröttsamt...

*saknar vettiga diskussioner om annat*

Bombu

Hero

Parering är inräknat i HP, inte i AC.
(man kan tycka att det är bakvänt, men faktum kvarstår: så är det)
Nejdu det håller jag inte med om. Att parering inte ingår i AC alltså.

AC inkluderar både rustning, sköld och smidighet.

DEX relaterad AC modifikation kan vara både parering med vapen, hoppa undan eller ducka.

Skölden ingår i AC, en sköld används för parering.

Men du kan ju bestämma hur det är i din värld.

lycka till

Bombu

Krille

Super Moderator

"AC inkluderar både rustning, sköld och smidighet. DEX relaterad AC modifikation kan vara både parering med vapen, hoppa undan eller ducka. Skölden ingår i AC, en sköld används för parering."

Men det innebär att man aldrig kan bli bättre på att parera, eller hur? :gremwink:

anth

Vetefan

gör mig två fighters, en med CON 16 som slår dåligt (han är oskicklig med svärdet och har lite tur) och en med CON 10 som slår bra, och levla upp dem en bit och jämför sedan. Det betyder att alla få HP han med CON 16 har är i stort sett stryktålighet. Minns jag inte fel får man sin CON-bonus HP förutom tärningsslaget när man levlar, och då får ju CON 16-killen 3 extra. efter 10 levlar är det 30 HP, och ett svärd gör vad, 1d8 i skada? Och dessa 30 HP är ju baserade på hur stryktålig han är, alltså tar han utan problem 6-7 svärdshugg (snittar 4.5 med vår d8).
2 lvl9 Fighters, A och B.
A har CON9 och har slagit genomsnittligt hp = 46hp.
B har CON12 och har slagit genomsnittligt hp = 63hp.
Skillnaden, 17hp, beror på deras olika CON - och skillnaden kommer att öka när de går upp i levels.
Men se på den procentuella skillnaden istället: B har 40% mer hp än A - den skillnaden kommer inte ändras så mycket av att de går upp i levels.
Jag förstår hur du resonerar när du räknar hp-skillnad i svärdshugg (17hp = 4 svärdshugg) - men du missar en poäng:
när man stiger i level så blir motståndet hårdare - och hårdare motstånd brukar betyda mer genomsnittlig skada per stridsrunda.
Vid level 9 motsvarar 17hp c:a 2 träffar från en likvärdig motståndare.

Däremot får man gärna dela upp kroppen i kroppsdelar och sen definiera vart man har rustning
Vilket inte går i DnD-grundreglerna eftersom HP är abstrakt och skador dras från hela kroppen.

Angående pareringsslaget så tycker jag att det ska finnas ett bättre mått på hur god svärdssman man är än ett värde som ökar med level och inte annars. En skickligare svärdsman i D&D är alltså skicklig på det mesta andra också än en lite sämre svärdsman.
Ja, men nu är vi inne på problemet med levels igen.
En Fighters skicklighet att hantera vapen (oavsett vilket vapen) beror på hans level - inte tvärtom.

man kan aldrig träffa levern på sin motståndare i DnD
...
Och därför är det fånigt!
Aha! DnD är FÅNIGT! :gremlaugh:
Om vi tar vår lvl 9 Fighter med 63hp så kan han ställa upp som måltavla på den lokala bågskyttklubben.
Han skulle se ut som en nåldyna efter ett tag, men kunna gå därifrån för egen maskin fast det sitter 10 pilar i honom - vad värre är, efter ett par dagar så skulle han inte ens ha några sår kvar efter någon av pilarna.
Du kallar det fånigt, jag kallar det fantasy - smaken är som baken. :gremsmile:

Tja, BRP-klonerna har sett rätt lika ut ganska länge de också. Kanske dags att fräscha upp systemen, båda två?
Hösten år 2000 släpptes den senaste versionen av DnD (och även d20-systemet).
De problem du nämner är välkända och var det också för spelkonstruktörerna.
Fråga: om man är spelkonstruktör och får fria händer att göra en ny version av världens populäraste rollspel - varför rättar man inte till alla fel?
Svar: bakåtkompatibilitet.
Man kan t.ex. inte bort levels från DnD för då hade det inte varit en ny version av spelet utan ett helt nytt spel.
Även om du skulle tycka att det var bra om man tog bort level-systemet så finns det miljontals fans över hela världen som skulle lynchat spelkonstruktörerna om man tagit bort levels i DnD3E.
Även om det kanske skulle ha blivit ett bättre spel utan levels så vågade inte Wizards of the Coast ta den ekonomiska risken.
Vi talar inte om en ny upplaga av DoD som trycks i ett par 1000 ex.
Vi talar världens största rollspel som trycks i ett par 100000 ex.

Bombu

Hero

[color:\\"pink\\"]

Men det innebär att man aldrig kan bli bättre på att parera, eller hur?

[/color]

Nu kommer det inte fram vad "DET" är. Men så blir det när man försöker citera fram nånting.

Parering och AC, tänkvärt.

Jag hävdar att parering är resultatet av både [color:\\"brown\\"] AC och HP [/color]

Kul det här med färger.

/Bombu

anth

Vetefan
Husregler

Det är ju det jag gör! Mitt sätt att hantera det är att gnälla och peka på alternativ. Samt lägga fram ett och annat själv.
Om du skapade en bunt intressanta husregler till d20 och la upp dem som OGC på din hemsida så skulle jag vara en av de första som laddade ner dem. :gremsmile:

anth

Vetefan

AC inkluderar både rustning, sköld och smidighet.
Ja.

DEX relaterad AC modifikation kan vara både parering med vapen, hoppa undan eller ducka.
DEX är bara hoppa unda/ducka - förlorar du din AC-bonus för hög DEX om du är vapenlös?

Skölden ingår i AC, en sköld används för parering.
Din definition, inte min.
Min definition: sköld är en speciell form av rusning.
(jag tror dessutom att jag har stöd för min definition i reglerna)

Archer

Swashbuckler
Re: Jag tycker det, jag med

Visst hade det räckt. Men det verkar uppenbarligen som om vanliga diskutioner inte går att hålla på detta forum längre.

Feliath

Swashbuckler
Re: Självmord

Jag skulle kunna tänka mig att en rollperson som faktiskt VILL ta livet av sig frivilligt kan missa sitt fort-save.
Japp. Man kan alltid välja att bomma en save, oavsett sammanhanget, så självmord är en CDG där man bommar med flit

Om något är regeln för dödlig, för det är ju rätt vanligt att folk som försöker begå självmord i verkligheten överlever :gremsmirk:

/Feliath - down, not across

anth

Vetefan

Dessutom tycker jag fortfarande att om D&D's behov varit styrande i designen av d20 så är man snett ute. Vill man göra anspråk på att ha ett någotsånär generellt system så gör man inte så.
Instämmer.
Problemet är att DnD kom först, sedan släppte man d20 för att ge andra möjlighet att skapa produkter till just DnD.
Att man kunde skapa d20-produkter som inte hade anknytning till DnD hade Wizards inte ens tänkt.

Jag kommer fortfarande ihåg svaret från Wizards när man frågade om vad de skulle göra om någon gav ut en prdukt för nutid med d20-regler:
"Let them try, we don't care, as long as it says 'requires the use of Playes Handbook'."

Så d20Modern var definitivt inget som Wizards planerat när de skapade d20.

Krille

Super Moderator
Re: Husregler

"Om du skapade en bunt intressanta husregler till d20 och la upp dem som OGC på din hemsida så skulle jag vara en av de första som laddade ner dem."

Än så länge så kommer det nog inte ske. De hamnar här istället. Trots allt, jag spelar inte Star Wars d20 längre, Babylon 5 d20 tänker jag inte peta på, Lemuria är inte klart och Engel har jag inte tid att spela just nu. Men man vet aldrig.

Pom

Swashbuckler
Tiodubbel ranson till hjälten

"Parering är inräknat i HP, inte i AC."

Jag tillhör ju dem som menar att parering finns i AC också, men för övrigt har du helt rätt. Pareringsransonen simulerar ökande trötthet (en realistisk aspekt), samt ger hjältar en god chans att slåss en lång stund (en dramatisk aspekt).