Re: AC o HP
Men OK, nu har vi förstått att du tycker att dålig trovärdighet är helt okej i filmer, men inte i regelsystem till rollspel. Orsaken till det är såvitt jag förstår inte något mer preciserat än att du helt enkelt tycker så. Tja, då finns det väl inte så mycket mer att diskutera.
Ja, jag fattar att det var vad du försökte göra, men det var också det enda jag fattade. Skit i SAOL. Vilken skillnad anser DU att det är om vi nu inte pratar om drakar, utan om strider med svärd (och liknande)?Jag försökte bara illustrera vilka värderingar JAG la in i orden.
Nej. Jag vet att det är vad du tycker är dåligt, vilket jag redan visste, men jag vet fortfarande inte VARFÖR du tycker det. Du verkar ju som sagt inte ha problem med dålig trovärdighet i allmänhet.Nu vet du varför jag tycker att det är ett surt system.
Jag tänkte mer på sånt här: Ljusstrålar som slutar mitt i luften och kan skära igenom stål men inte andra ljusstrålar. "Poing"-ljud från ljuskällor i vakuum (laserkanoner på rymdskepp). Stormtrupper som mer eller mindre är universums bästa skyttar ("Only imperial stormtroopers are this precise.") men inte kan träffa hjältarna med 30 skott på fem meters avstånd. (Rent statistiskt borde ju något ha träffat.) Frekvent förekommande allmän superskurkklantighet, såsom att alla onda konstruktioner har En Stor Svaghet, som hjälten oavsett om han heter Luke eller Anakin kan utnyttja. Eller att ingen skurk någonsin kan ta sitt vapen och helt enkelt skjuta någon av hjältarna, istället för att avrätta dem på otroligt komplicerade sätt. O s v.Eh, va? Kraften som ett väsen som strömmar genom allt levande är trovärdigt och OK, Midichlorians är ett krasst försök till realism och alltså INTE OK.
Men OK, nu har vi förstått att du tycker att dålig trovärdighet är helt okej i filmer, men inte i regelsystem till rollspel. Orsaken till det är såvitt jag förstår inte något mer preciserat än att du helt enkelt tycker så. Tja, då finns det väl inte så mycket mer att diskutera.