Nekromanti En enkel fråga till mina medforumiter

Lukas

Mannen i Gult
Jag tror att det var Zoodiak-mördaren som kom hit på semester från USA.

//Lukas som skyler alla olösta brott på honom

Troberg

Sinister eater
Jag tror inte på Christer Petterson. För mycket som inte stämmer där. Likaså tror jag inte på Holmérs vendetta mot kurder.

Men, det finns mycket som tyder på att polis/säpo var inblandade. Inte som organisationer, men grupperingar inom dessa organisationer. Det är för många vittnen som sett folk med walkie talkies, det var kallt och planerat genomfört. Sedan kan man mycket väl, som organisation, valt att inte agera på dessa spår, då det skulle bli pinsamt. Feck, vem minns inte Holmér stå i TV och med eftertryck säga att "Vi kommer inte att utreda några polisspår!".

Möller

Hubert Hortlax
Kan det inte vara den goda GW själv? Alltihop ett listit planerat steg mot en Hollywood-karriär.

//Möller, som vill se en dokumentär om GW själv betitlad »Mannen som aldrig vaknade«

Storuggla

Champion
"Kan det inte vara den goda GW själv"

Gärningsmannen sprang från platsen. GW gör många saker, men springa?

Storuggla, luftande

Möller

Hubert Hortlax
Storuggla said:

Fast, »SÄPO« kan inte heller springa. Liksom, det är en organisation.

Jag menar inte nödvändigtvis att GW själv sköt Palme, utan bara att han var hjärnan bakom.

Möjligt är ju dock att GW egentligen är doktorn och helt enkelt flydde i sitt blåa skåp.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Storuggla said:
Vem/vilka sköt Olof Palme?

Storuggla, vem tror på vad
Jag har en teori om att det var Carl Bildt som höll i pistolen. Målet var förstås att bryta Palmes järngrepp över det svenska folket, och säkerställa borgerligt styre i valet som komma skulle. Nu gick det inte riktigt som Bildt planerade, men han fick i alla fall undan Palme.

Ulf Adelsson spelade fyllot som höll koll på Palme, och Bengt Westerberg körde flyktbilen.

En teori så god som många av de jag hört genom åren.

/Magnus

Sapient

Swashbuckler
Storuggla said:
Vem/vilka sköt Olof Palme?

Storuggla, vem tror på vad
Jag har en teori om att kulan som dödade Karl XII (som aldrig återfunnits!!!) sögs in i en spricka i rum-tid-kontinuumet, träffade Gustav III under maskeradbalen för att slutligen rikoschettera mot de tre kronorna på Stadshuset och träffa Palme på Sveavägen!

Jag tror också att Karl XII ursprunglige mördare, återföddes som Johan Jacob Anckarswärd och sedan som Christer Pettersson.

Cassius

Hero
Jag peppar kurdspåret, det är de coolaste av alla. Men verkligheten är tråkig så det var såklart en snut som sköt honom.

Krille

Super Moderator
Storuggla said:

Om man kan blanda ihop GW och Christer Pettersson så kan man nog blanda ihop lunkande gång med språngmarsch också.

Cissi

Up to no good.
Ulfgeir said:
Kraetyz said:
Det var jag.
Tja, innan de ändrade preskriptionstiderna så hade det ju varit preskriberat vid det här laget, om jag minns rätt. Men jag tvivlar på att du var tillräckligt gammal då för att kunna göra det.

/Ulfgeir
Barndom är det bästa alibit!

Storuggla

Champion
"Barndom är det bästa alibit!"

Jag var utomlands vid tillfället. Det har jag vittnen på.

Storuggla, evil troy and evil abed

Arfert

Facit
Lisbeth (eller av henna anlitad hitman), hon hade både motiv och möjlighet.

... fast egentligen är det nog CP, eller nån annan som är som han... Palme var ju då en trött politiker på väg ut, ifrånåkt av tiden. Hans glansdagar var över. Inget att ödsla tid på i en konspiration. Även om man fått för sig att han jobbade för ryssen. Till och med om man (hypotetiskt) hade bevis. Palme år 1986 var en "gubbe". Snart på väg ut.

Alternativ mördare till CP är nåt rättshaverist-pucko med personligt agg till Palme. (det fanns det massor av). En snubbe som bara "hade tur" en kväll.

Konspirationer är "kul" men jävligt osannolika.

PKK höll ju på att knäppa diverse personer i samma stil (tung revolver eller pistol på nära håll) just då i Stockholm, vilket få minns. Men varför Palme skulle vara en av dem vet jag inte. PKK var dock min första tanke när jag hörde nyheten den där morgonen.

Cassius

Hero
Arfert said:
Lisbeth (eller av henna anlitad hitman), hon hade både motiv och möjlighet.

... fast egentligen är det nog CP, eller nån annan som är som han... Palme var ju då en trött politiker på väg ut, ifrånåkt av tiden. Hans glansdagar var över. Atlernativ mördare till CP är nåt rättshaverist-pucko med personligt agg till Palme. (det fanns det massor av). En snubbe som bara "hade tur" en kväll.

Konspirationer är "kul" men jävligt osannolika.

PKK höll ju på att knäppa diverse personer i samma stil just då i Stockholm, vilket få minns. Men varför Palme skulle vara en av dem vet jag inte. PKK var dock min första tanke när jag hörde nyheten den där morgonen.
PKKs motiv var lite vaga dock, det var väl mest turkiska säkerhetsagenter de knäppte och exilturkar som tillhörde Grå vargarna.

Men annars är så undrar jag hur du menar att de oftast är en ensam galning, tänker du på Anna Lindh då? För annars när statstjänstemän eller ledare för politiska rörelser blir mördade är ju oftast polisen eller andra starka krafter inblandade.

/Cassius som verkligen inte är någon foliehatt.

Arfert

Facit
De väl finns få fall i "väst" där det varit nåt annat än en galning... Vilka mord eller mordförsök av demokratiskt valda personer i Europa eller Nordamerika tänker du på?

Cassius

Hero
Inte för att de var demokratiskt valda men hela RAF gänget på kåken blev ju mördade med största sannolikhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsnatten

Sen så har vi mordet på Martin Luther King där James Earl Ray länge påstod att han blivit inhyrd att skjuta honom. Att inte polisen hade säkrat platsen där Ray skjuter ifrån är lite för stor miss för att vara en slump.

Hela historien om John F. Kennedy är en soppa, platsen för skotten, avståndet han sköts ifrån, mordet på den enda misstänkt osv. Att polisen precis som i Palme fallet både tyckte illa om John F. Kennedy och framförallt genomförde en katstrofal utredning kan inte vara en slump.

Det som framförallt pekar på att CP inte var skyldig, var att han faktist inte var det enligt svensk domstol.

Arfert

Facit
Äh, RAF-gänget tog livet av sig. De led av döds/undergångs-romantik, populärt i revolutions-kretsar, både till höger och vänster.

Att döda dem var totalt onödigt och skulle bara leda till martyr-myter.

..hoppsan, det var ju just det självmorden ledde till.

King kan vara en möjlig konspiration. Men bland en liten grupp rättshaverits-redneck-snutar.

Men att polisen inte säkrat platsen kan också vara ren lathet. Varför anstränga sig för en nigger, typ. De kanske hoppades att nån skulle skjuta. Men det bevisa nada. Poliser gör korkade misstag hela tiden, överallt i världen.