Nekromanti En för de detta iPod Touch...

krank

Går ondskans ärenden
...eller nä, nu är jag melodramatisk.

Jag tappade min iPod Touch i golvet i dag. Eller jag vete fan vad den slog emot, något hårt måste det ha varit - den ramlade ur en ficka och slog emot något och några sekunder senare hittade jag den på golvet, med en missprydande flisa urslagen ur ena sidan av displayen.

Den fungerar, som tur är, fortfarande. Felfritt, vad jag kan se. Utom den här missprydande flisan då... Turligt nog slogs den ur precis nere där själva displayen "tar slut", så det enda som stör när man faktiskt använder den är en ensam längre spricka... Så den är användbar fortfarande.

Jag har inget kvitto. När jag skriver in mitt serienummer hos Apples support på nätet så säger den dock att det finns garantitid kvar... men jag hittar inget sätt att ta reda på, på deras hemsida, om sagda garanti skulle kunna täcka den här skadan.

Nu alla ni som tycker att Apple är ett sånt fint och bra företag: Hur gör man? Tror ni att en Apple Store skulle skratta åt mig?

Är det helt enkelt så att jag får bita i det sura äpplet och köpa en ny? 1700:- för en tredje generationens... Sälja den här på tradera...

Alternativet är att köpa en jädra iPhone istället, trots att jag gått och suktat efter något Android- eller Maemobaserat när det gäller mobilbyte. Att helt överge plattformen finns inte; jag har pumpat in för mycket pengar i apps, och vant mig för mycket vid att använda den.

//Krank som hade tänkt köpa en ny säng i månadsslutet, får se hur han prioriterar...

Jarl

Hero
krank said:
Att helt överge plattformen finns inte; jag har pumpat in för mycket pengar i apps, och vant mig för mycket vid att använda den.
Haha, dom har dig! There is no escape young jedi...

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Haha, dom har dig! There is no escape young jedi...
Fucking proves my point, doesn't it? Alltså, jädra lockin-skit. Mjukvaran man köpt funkar BARA på apparagrunker från ETT företag...

krank

Går ondskans ärenden
Jag överväger att tills vidare bara köpa ett jädra skärmskydd samt nåtslags allmän skyddsgrej åt min Touch, för att förhindra att få splitter i handen. Har undersökt skadan, och den 1) påverkar inte funktionaliteten alls, funkar fortfarande med touchscreen och allt även på påverkade områden, och 2) påverkar inte displayen så mycket, sprickan ligger ungefär över "nummer"- knappen längst nere till vänster.

Verkar inte vilja ge så mycket splitter ifrån sig heller, känns inte vass när man drar fingret över eller så.

Möjligen maila Apple och kolla om man kan få svar direkt från dom; hur mycket man skulle få lägga ut för skärmreparation. Svarar Apple på mail?

//Krank, som blivit grymt sugen på en Nokia N900 som sin nästa mobil och ogärna lägger pengar på att köpa en pryl han redan har

Christoffer

It's all pig.
Har du en hemförsäkring med drulle sänker du dina kostnader en hel del bara där, självrisken brukar väl ligga runt tusenlappen..

Men nej, garantin täcket inte att man tappar saker i golvet. Det finns nog inget företag som har sådan garanti annat än som tilläggsförsäkring.

De reparerar den nog inte. Du får betala en "reparationskostnad" och så får du en sprillans ny. Så funkar det i alla fall för iPhone, antar att det blir samma sak med Touchen.

krank

Går ondskans ärenden
lasergreger said:
De reparerar den nog inte. Du får betala en "reparationskostnad" och så får du en sprillans ny. Så funkar det i alla fall för iPhone, antar att det blir samma sak med Touchen.

Alltså är det typ "stå ut med sprickan eller köp en ny"... Då vet jag =)

ripperdoc

Myrmidon
Det är alltid värt att fråga. Om de inte vill reparera på garantin (förmodligen inte) så kan du alltid se vad det kostar att reparera.

Arfert

Facit
Så är det nästan alltid med datorer numera, har jag märkt.. när el-kontekten bak på min bärbara HP gick sönder (pinnen i mitten av kontakten gick av, det var allt), så ville de byta hela moderkortet för sjutusen spänn... det slutade med att jag köpte en "docking-station" för 1400:- istället.