Nekromanti En fantasyvärld för alla?

Laowai

Hero
Jag skulle egentligen inte ha något emot ett nordiskt klingandr namn, jordheim låter dock mycket som något dvärgar skulle kalla en stad.
Sen tror jag att namnet mycket speglar det som finns i den.
Låter namnet nordiskt förväntar iallafall jag mig att världen ska vara nordisk den med.
Tror att vi bör lämna namnet till ett senare skede så att inte bara namnets egen "kraft" formar de riktlinjer vi sedan ska komma överens om.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Laowai said:
Tror att vi bör lämna namnet till ett senare skede så att inte bara namnets egen "kraft" formar de riktlinjer vi sedan ska komma överens om.
Låter vettigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hans E Magnusson said:
Här hade det ju varit trevligt om det fanns en wiki på rollspel.nu som skulle kunna användas.
Tack, jag kände precis att jag inte hade tillräcklig press på mig vad gäller alla större eller mindre projekt jag har på G. En fungerande wrnu-wiki är på väg, besluten som behövs har nu äntligen tagits. Tyvärr har jag inte riktigt tid just nu - och som det ser ut just nu blir det dessutom separat användardatabas från forumet, dvs folk måste registrera sig speciellt för wikin.

mr_si

Warrior
Spelet "Fantasy Craft" som mest baserar sig på att man ska göra egna världar föreslår ungefär följande frågor:
Villket är spelets grundkoncept? Jag har tolkat forumet som att grundkonceptet är "en fri och bred men ändå någorlunda samlad och realistisk fantasyvärld"

Villken genre tillhör spelet?: förslagen är traditional/high-fantasy, Sword and sorcery, Dark Fantasy, Epic Fantasy,Gonzo Fantasy(japansk manga fantasy),och political fantasy. Här har jag inte sett någon tydlig önskan i forumet

Villken era utspelar sig spelet i? Jag skulle föreslå renesansen med tanke på önskan om krutvapen

Vad tror folk på? Underfrågor blir villka trosuppfattningar finns? Hur påverkar dessa uppfattningar samhället? Sker mirakel på riktigt? Om de gör det hur påverkar de samhället?

Kan folk använda magi? hur den då funkar och hur det påverkar samhället är väll rimliga underfrågor.

Villka arter existerar i världen? Villka ska man kunna spela som och villka är "monster"

Kanske kan man använda dessa frågor för att få upp dom gemensamma riktlinjer som efterfrågats?

krank

Mr_Si said:
Villken era utspelar sig spelet i? Jag skulle föreslå renesansen med tanke på önskan om krutvapen
Är det verkligen nödvändigt att konceptuellt hålla sig till en i vår värld existerande "era" (vilket i sig är ett rätt problematiskt koncept givet att det sett rätt olika ut globalt sett), givet att vi snackar fantasy, antagligen med magi?

mr_si

Warrior
Kanske inte, men en huvudsaklig tekniknivå kanske är intresannt? vad jag menar med "renesans" i detta fall är väll att kanoner, pikar och musköter/armborst har tagit bort de tungt bepansrade ryttarna och slotten som de ensamt dominerande faktorerna i krig, makten i riken blir mer centraliserad bl a iom detta, och att sjöfarten utvecklas. Detta kommer naturligtvis variera över världen men att ha någon "huvudlinje" att hålla sig till kanske kan hjälpa*?

Laowai

Hero
På det här med raser kan jag nog tycka att vilka som är spelbara eller inte spelar mer roll i ett regelsystem, inte en kampanjvärld.
That said så tycker jag att det skulle vara kul om nu dvärgar eventuellt finns, att de kunde lite "heavy hitters" när det kom till inflytandet i världen.
Så att de till skillnad från så gott som alla fantasyvärldar jag vet inte gömmer sig i bergen så fort the going gets tough.
Eller dvärgar som bara inte är sjukt isolationistiska öht. (om det ens är ett ord).

solvebring

Superhero
Björn Wärmedal said:
Vad tror ni? Skulle det vara något som spelare och spelmakare skulle använda sig av i sina spel?
Det tror jag, för det har gjorts förut, både en och tre gånger.

Jag ser dock följande problem: Om den är öppen för alla så riskerar den att skrivas sönder. Om man nu vill använda den här världen till ett spel vill man ju inte behöva gå igenom tre ton bajs skrivet i all hast eller under någon billig ölfylla. Man vill ju att prylarna är dugliga.

Kort sagt, alla bör i den mån det går få lov att vara med, fast jag tror på att 1. Man ska regga sig. Få oseriösa orkar regga sig för att fula sig. 2. Det måste finnas ett gäng som modererar skiten och granskar allt nytt material så att det är schysst skrivet, har seriös bakgrund osv.

... Det är vad jag tror. =) Därmed tror jag på idén men jag tror också att man måste försöka att lägga några sorts band på det för att det inte ska flyta ut åt alla jävla håll.

Möjligen kan man dela upp världen i världsdelar där varje världsdel har lite av ett eget stuk. På så vis kan folk som vill skriva välja rätt sorts "forum" åt sig, utan att skriva helskumma prylar som kanske inte alls passar sig för världen. Wikin blir också mer lättöverskådlig och enklare att hantera som spelmaterial: "Aha, jag vill lätt spela i de sydöstra öknarna" ... *klick!*. ... Eller något i den stilen.

solvebring

Superhero
Mr_Si said:
Kanske inte, men en huvudsaklig tekniknivå kanske är intresannt? vad jag menar med "renesans" i detta fall är väll att kanoner, pikar och musköter/armborst har tagit bort de tungt bepansrade ryttarna och slotten som de ensamt dominerande faktorerna i krig, makten i riken blir mer centraliserad bl a iom detta, och att sjöfarten utvecklas. Detta kommer naturligtvis variera över världen men att ha någon "huvudlinje" att hålla sig till kanske kan hjälpa*?
Vill man ha en intressant värld så tror jag på allt annat än att generalisera. Att dra ett streck och säga: "Men det ska typ vara renässans i hela världen, ungefär"... Känns för mig inte alls givande eller särskilt troligt - att alla världsdelarna skulle ligga på samma våglängd känns rätt så osannolikt.

Fast jag ska inte vara orättvis, för det finns en bra tanke med det du säger, och det är enligt mig den att man bör försöka hålla en något sånär generell linje för varje världsdel - exempelvis att "I mellanfjuttheiti har man en sådan teknisk utveckling medan fjalla-barra-gutternien ser ut så här" osv.

Kort sagt tror jag på idén som jag tror jag jag nämnde ovan: att bygga wikin efter världsdelar där varje världdel har sin nisch - så att det blir enkelt för många att bygga på ett öppet projekt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Hans E Magnusson said:
Här hade det ju varit trevligt om det fanns en wiki på rollspel.nu som skulle kunna användas.
Tack, jag kände precis att jag inte hade tillräcklig press på mig vad gäller alla större eller mindre projekt jag har på G.
Bete dig. Jag vet att du har det tufft, men ingen har pekat på dig eller begärt något.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
krank said:
Hans E Magnusson said:
Tack, jag kände precis att jag inte hade tillräcklig press på mig vad gäller alla större eller mindre projekt jag har på G.
Bete dig. Jag vet att du har det tufft, men ingen har pekat på dig eller begärt något.
Men "en wiki på rollspel.nu som skulle kunna användas" är trots allt kranks uppdrag, faktiskt.
Det är i alla fall sagt att han ska bygga den, hittills.

krank

solvebring said:
Vitulv said:
krank said:
Men "en wiki på rollspel.nu som skulle kunna användas" är trots allt kranks uppdrag, faktiskt.
Jupp. Det finns wikiplaner; det är jag som skapat dem, det är jag som valt wiki, det är jag som står för projektet s a s. Eller har hittills.

Och jag menade dessutom verkligen inte att vara elak. Min poäng var att:

1) Det finns en wiki, eller planerna på en.
2) Jag har haft annat för mig, och har just nu extra mycket annat för mig, och orkar inte ta tag i det hela just nu...

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Vitulv said:
krank said:
Jupp. Det finns wikiplaner; det är jag som skapat dem, det är jag som valt wiki, det är jag som står för projektet s a s. Eller har hittills.

Och jag menade dessutom verkligen inte att vara elak. Min poäng var att:

1) Det finns en wiki, eller planerna på en.
2) Jag har haft annat för mig, och har just nu extra mycket annat för mig, och orkar inte ta tag i det hela just nu...
Jag vet förövrigt inte om jag tror på rollspel.nu's wiki som en plats för ett sådant projekt. Ett av den typen är fett nischat, det är en stor grej i sig, så det kommer att ta upp mycket plats för egen del.

Dessutom är i alla fall jag själv av den uppfattningen att rollspel.nu-wikin inte bör husera rollspelsproduktioner utan information om hobbyns alla olika delar, begrepp, termer och liknande.

Kort sagt tycker jag personligen att ett sådant projekt kräver en egen wiki och att rollspel.nu-wikin ska användas som informationsbas och inte som ett materialmedium.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Mr_Si said:
idèn med olika världsdelar låter alldeles utmärkt tycker jag
Ett stort problem med ett sånt här projekt är ju att få rikligt med material. Det får ju till och med gärna vara explosionsartat i början, så att det blir mycket innehåll och därmed användbart redan tidigt.

Att dela upp i olika världsdelar kan vara ett bra alternativ för att få många att vara med (man är inte så beroende av vad andra skriver), men det har också risken att det blir en massa ofärdiga världen i världen. Vi skulle också riskera att världsdelarna är konsekventa i sig, men att helhetsintrycket är en lapptäckevärld ändå.

Jag tror att man kan ha en eller två världsdelar till att börja med, men att vi behöver tydliga och framförallt inspirerande ramar till dessa från början.

Vad ska man göra för att få in många skribenter från början? Vilka riktlinjer ska man sätta för att det ska vara intressant och kul att skriva till världen? (Jag tror att det på många sätt är lättare för folk att skriva extra material till en värld som redan finns än att skriva en ny värld, eller?)

Laowai

Hero
Jag tror att en grundläggande värld kan vara bra. Typ, man bestämmer att världen ser ut typ som vår, med ty liknande klimat över en ungefär lika stor planet. Kontinenterna har formats på samma sätt osv.

Då, om nån vill skriva om en kall kultur, gött, hugg ett av de blanka länderna norrut. Samma för resten av världen.
Sen flavour mässigt, människor, är de den dominerande "rasen" sannolikt.
Har vi den heliga treenigheten of fantasy, orch, alv dvärg?
Har vi humanoider annat är människor öht?
Finns monster öht? Hur många? Vanliga eller sällsynta?

Iom att det är en wiki antar jag att alla får ändra i allt? Så säg att jag skriver in min "typ vodou men inte riktigt" jägarkultur, och någon tyckef att "Hm, fan jag tycker att skallar av stora fåglar borde vara viktigare" så får den ändra det, right?

Då blir det heller inga problem om någon skriver en halv artikel och sen slutar, för om man tycker att den är intressant, skriv klart den.
Om man vill ha ditt material oförändrat, spara det på datorn. Funkar det för alla? För jag tror inte att en "Det här är mitt, ge fan" attityd funkar i en värld vi skriver tillsammans.

Caligo

Swashbuckler
Det är bara att säga till så fixar jag en wiki... jag är dock ingen wiki-wizard så någon annan får vara moderator (eller vad som nu behövs).