Nekromanti En fantasyvärld för alla?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Caligo said:
Det är bara att säga till så fixar jag en wiki... jag är dock ingen wiki-wizard så någon annan får vara moderator (eller vad som nu behövs).
Tja, vad säger folk? Finns det tid och lust? Själv har jag väldigt fullt upp.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Caligo said:
På cartographers guild håller de på med att göra en stor värld och naturligtvis massa kartor till densamma. Kolla in:
http://www.cartographersguild.com/forumdisplay.php?55-Cooperative-Worldbuilding-Project
Jag kikade runt lite där. Några tankar som slog mig:
- Det verkar som att gjort en hel värld och sedan låtit folk paxa territorier att skriva om.
- Jag har inte hittills hittat en karta över hela världen på wikin.
- De har en gemensam panteon (gudavärld), men jag vet inte om de har några riktlinjer om religionsutövande eller gudarnas makt.

Skulle det kunna vara intressant att låta folk paxa territorier? Hur mycket frihet kan man tillåta? (Jag vet att vi kommer tillbaka till frågan om riktlinjer, men vi har inga än...)

Laowai

Hero
Paxa och paxa, men att säga att "Här i kludeluttlandet tänker jag skriva om det här folket".
Om någon annan vill ha sitt folk på samma plats, go nuts, men då får man anpassa sitt material för att det ska liva med det som redan är skrivet.
Tror att ett paxningssystem lätt kan leda till patchworkighet, och om det kan undvikas skulle iallafall jag uppskatta det.

Telash

Swordsman
Skulle det kunna vara intressant att låta folk paxa territorier? Hur mycket frihet kan man tillåta?
Blir det inte mer enhetligt om folk fokuserar på andra saker än ett geografiskt område? Exempel: jag intresserar mig av mode, så jag skriver om klädstilar i olika länder, jag intresserar mig om vapen, och jag om språk och språks förhållande till varandra osv.

Laowai

Hero
Fast kläder kommer att vara deriverat av geografiskt område, och troligtvis vapenkultur likaså. Är det kallt, tjocka kläder. Har du stora vidder? Pilbågar. Är det tät djungel lär det vara huggande närstridsvapen eller liknande som är grejjen.

Tycker även att man kan/måste få lägga in grejjer "'Cus it's cool.".

Telash

Swordsman
Fast vissa kanske är bättre på just vapen, eller kläder, varför inte rikta in sig på sina specialiteter om man nu nödvändigtvis måste rikta in sig på något?
Dessutom är geografiska gränser för saker och ting rätt flytande. Blir knas om jag skriver om islandet Jaggula där alla är neandertalare och går i feta pälsar, grannlandet är ökenlandet Pusstola där alla bor i sandslott.

Laowai

Hero
Tror att vi egentligen säger samma sak.
Jag tycker inte heller att vi ska ha en mall som alla MÅSTE följa, utan att alla skriver om det de vill. Men det jag menar är att det kan vara svårt att skriva om kläder eller vapen till en kultur som man i övrigt inte vet någonting om.

I själva verket skulle en mall vara rätt bra egentligen. Man fyller i det man vill och kan, resten lämnas öppet åt den som vill.