Nekromanti En fattig rollspelare..

wereskunk

Veteran
Hej, är en kille som spelar rollspel, har spelat med andra osv, skall nu starta en egen grupp med äventyrare, men har ett litet problem..PGA vissa utgifter har jag inte råd att inskaffa de tärningar som behövs, och undrar om det finns någon som vet om man kan tillverka så kallade T-tärningar osv?
De vanliga fyrkantiga tärningarna är enkla att göra av papper, men de andra är nog knepigare..Eller kan man göra nå'n custom regel som möjliggör användning av annat än tärningar?? Tacksam för alla förslag... :gremconfused:

Krille

Super Moderator
Skapa ett program som slumpar ut tal. Du behöver en hel sida med slumptal 1-4 för T4, 1-6 för T6, 1-8 för T8 etc. Om de är någorlunda äkta slumptal så tar du helt enkelt och stryker ett tal i taget allt eftersom du använder dem. Med 70 rader per sida och 20 kolumner så bör du ha 1400 "slag" per sida att göra av med, och så mycket slår inte ens en inbiten tärningstaliban som jag.

wereskunk

Veteran
Det var ingen dum idé, riktigt smart faktiskt!
Men, tappar man inte rollspelskänslan, om en sitter vid en dator och slumpar medans de andra sitter vid de ack så spännande graferna?^.^'

Krille

Super Moderator
"Men, tappar man inte rollspelskänslan, om en sitter vid en dator och slumpar medans de andra sitter vid de ack så spännande graferna?^.^'"

Inte om du skriver ut dem (texempel på skolans skrivare) i förväg. Då är det ett papper i mängden.

wereskunk

Veteran
Hm, "not sure that I follow.."

Om man printar ut det på papper, hur ska man då få slumpvis nummer? Blunda och peka?^_^

Krille

Super Moderator
"Om man printar ut det på papper, hur ska man då få slumpvis nummer?"

Talen ska ju inte vara sorterade i nummerordning, utan stå slumpvist. Exempel från T6-bladet:

5
3
2
6
5
2
3
2
1
2
4
2

Så, du sopar till någon och gör 2T6 i skada. Summera de två första talen och stryk dem. Du gjorde 5+3=8 i skada, och sidan ser nu ut så här:

<strike>5</strike>
<strike>3</strike>
2
6
5
2
3
2
1
2
4
2

Sen så använder du en helande dryck som läker 1T6 poäng. Nästa lediga tal är 2, så någon får tillbaka 2 poäng skada och listan ser ut så här:

<strike>5</strike>
<strike>3</strike>
<strike>2</strike>
6
5
2
3
2
1
2
4
2

...och så vidare. Vill du vara helt opartisk så kan du ju hålla ett kraftigt papper framför, och dra ner den en rad åt gången så att du inte ser kommande nummer.

wereskunk

Veteran
Skulle om jag kunde, har inte råd, precis varenda krona går åt till att betala den förbannade mobilen..o_O

wereskunk

Veteran
Kan man lösa det såhär:
T.ex, T-20 tärning.
en hög med 20 kort med olika nummer, drar slumpvis kort.
osv, osv?

Tyr

Hero
Gå ihop hela spelgruppen och skramla ihop till ett tärningssätt. Om ni är fyra pers så blir det mellan 10 och 20 spänn per skalle, och det är väl överkomligt? Det är en god investering (och allt ni egentligen behöver). Men det här förslaget hjälper iofs inte om du inte har några pengar överhuvudtaget. Men i sådana fall kan du låna en tjuga av en polare.

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra förslag:

Gör kort med siffror på. och se till att dela in dem i rätt högar för rätt "tärningstyp". Sedan är det bara att blanda högen och dra ett kort. Menar du har väl säker massa gamla kortlekar eller liknande som ligger och skräpar. (Magic-kort funkar bra med, om man nu inte vill använda dem som måltavlor i bågskytte istället, vilket jag gör)

Ett inte helt seriöst förslag som jag tror jag såg i något nummer av Dragon magazine: Slit bort håren från bröstkorgen, och räkna hur många hårstrån du får med dig. (Funkar bara om du är riktigt macho och har stor kroppsbehåring) =^_^=

/Ulfgeir

Rising

Vila i frid
"T" står för "tärning". (På engelska: D för dice) De vanliga tärningar som du exempelvis använder i Yatzy har sex sidor numrerade från 1 till 6, de kallas för T6 av rollspelare.

En T8 har åtta sidor, och är numrerade från 1 till 8.
En T20 har tjugo sidor, och de är numrerade från 1 till 20.

Så det är inga konstigheter. Ett knep kan förresten vara att ta ett knippe papperslappar och häfta ihop som en liten "bok" På varje sida så skriver du siffror. Sedan bläddrar du i dem och stannar någonstans varje gång du skall "slå en tärning", och kör på det talet som du just bläddrat fram.

Du kan ha flera tärningar i en och samma "bok", uppskrivna en och en efter varandra, eller ha olika små häften för varje tärning.

Rickard

Urverk speldesign
wereskunk, du kan kolla in min tärningsgenerator för att få tag på slumpade nummer.. Om du nu är så himla fattig (jag förstår inte ens hur du har råd med rollspelsböckerna) så använd dig utav en kortlek och ta ut alla de klädda korten.. Ha en hög med klöver och ruter, en med enbart spader och en med enbart hjärter.. Sedan gör du på följande sätt när du ska "slå" en tärning..

1T2 - ur tvåfärgeskortleken
Om rött kort så är det 2 och om svart kort så är det 1..

1T3 - ur en färgskortlek
Ta ett kort och dela med 3, avrunda alltid uppåt så 0,33 blir exempelvis 1.
Om du drar nummer 10 så dra ett nytt kort..

1T4 - ur tvåfärgeskortleken
Om kortet visar 1-5 så blir det resultatet 1 och om 6-10 så är det 2.
Om det är ett rött kort, så addera 2 till resultatet..

1T6 - ur tvåfärgeskortleken
Som med 1T3..
Om det är ett rött kort, så addera 3 till resultatet..

1T8 - ur enfärgskortleken
Dra om om resultaten 9 och 10 kommer..

1T10 - ur enfärgskortleken
Det kortet visar blir resultatet

1T20 - ur tvåfärgeskortleken
Det kortet visar blir resultatet
Om det är ett rött kort, så addera 10 till resultatet..

Kom ihåg att blanda efter varje gång och blanda de dragna korten.. Omständigt, men kan funka om du nu är så himla pank..

Lycka till!

/Han som kom på att det vore ett ballt system om man inte blandade in korten i leken utan avvaktade med det ett tag

seinet

Swashbuckler
Klart man kan lösa det på det viset, du kan även ta ett antal enkronor och kasta upp och sedan räkna antalet klavar eller liknande. En möjlighet till en 100 är att använda sig av tidtagarur, genom att starta det och sedan, utan att titta på den stanna det efter ett litet tag så kan man gå på hundra- och tiondelarna (00-99). Fungerar även alldeles utmärkt istället för en T10 också, då man bara går på hundradelarna.

/Seinet Wintermute - Skall iväg och jobba lite nu

Feuflux

omjonasson.se
Tick tack

Jag kommer aldrig förlåta dig för att du inte tog med T12... :gremtongue:

Nu så tänkte jag prata lite om klockan som slumpgenerator. Behöver man inte slumptal så ofta så funkar det fint med att kolla på sekundvisaren annars är det nog bra om man har nån digital klocka som mäter hundradelar och annan detaljerad smörja.

1T2 blir då 1 för 0-29 sekunder och 2 för 30-59 sekunder alternativt 1 för 0-49 hundradelar och 2 för 50-99 hundradelar. Bara att titta på vad klockan är för tillfället och läsa av.

60 och 100 är jämt delbart med de flesta av tärningstyperna. T8 får man lite problem med, och T3 går inte så bra ihop med hundradelarna. Annars är det niemas problemas.

Troberg

Sinister eater
Helt fel!

Klart man kan lösa det på det viset, du kan även ta ett antal enkronor och kasta upp och sedan räkna antalet klavar eller liknande. En möjlighet till en 100 är att använda sig av tidtagarur, genom att starta det och sedan, utan att titta på den stanna det efter ett litet tag så kan man gå på hundra- och tiondelarna (00-99). Fungerar även alldeles utmärkt istället för en T10 också, då man bara går på hundradelarna.
Funkar inte, av två anledningar:

1. Han var fattig. Då har man inga enkronor.
2. Många singlade slantar ger en starkt normalfördelad fördelningskurva, till skillnad från en tärning.

wereskunk

Veteran
Aha, mycket bra fråga, det har jag nämligen inte, jag frågar spelare efter regler, eller så laddar jag hem dem på nätet^_^

Lambi

Swordsman
Du har itne funderat pa att jobba och/eller anmala er till Sverok sa ni far lite deg och sen kan ni lagga ner 50 pixadollers pa lite tarningar och kora sa det ryker. Tom sa att T12´an ryker! =)

Alternativt - fraga mamma. Hon tycker sakert lite synd om dig som har det sa knapert. Mormor ar annars ett heligt kort i armen. Spela lite gura pa staden kanske? Nagot rikt syskon? En barmhartig samarit? Begagnade tarningar (har iofs jag aldrig sett forut, men anda)? Mojligheterna aro limes konsumtecken!

Anders Åstrand

Swordsman
Två tips.

Tips 1:
Starta en förening och anmäl er till sverok, så får ni 2400 pixadoller (eller däromkring om jag minns rätt) om året att köpa tärningar för. Inte ens tärningstalibaner som Krille kan slita ut så många tärningar på ett år :gremsmile:.

Tips 2:
Såg att ett tärningsscript jag skrev får något/några år sedan fortfarande ligger kvar på internet, det kan du använda tills du fått kulor från sverok.