Re: Happy Crazy eller Scary Crazy?
Njae... Du skriver
"det FINNS inget "Happy Crazy"... ingen mår BÄTTRE av en mental störning."
Som spelare kan man ju tycka att ens rollperson är helfestlig, även om han/hon själv inte är särskilt nöjd med sitt livsöde. Däremot är ganska många sinnessjuka människor glada, eftersom de kan sakna barriärer och mentala gränser vi "vanliga" människor tyngs utav.
Dessutom är det alltid två sidor av skräck-myntet. För att någon ska vara läskig måste någon annan vara rädd. Att spela happy-crazy och vara vettskrämd för "normala" vampyrer är mycket läskigare för spelaren än att vara läskig vampyr och skrämma slag på vanligt folk. Här är dilemmat: Att skrämmas eller bli skrämd, det är frågan.
Sedan tar du upp en smart sak:
"Derangements har dessutom fördelen att många av dem är grundade i verkliga åkommor, vilket gör dem lättare att relatera till och att forska om."
Ja, det är därför jag gillar malkavs, tror jag. Det är liksom påtagligare att vara uppfylld med en sjukdom (ett verkligt tillstånd), än en onaturlig/övernaturlig drift/livsmål (gangrel och nosferatu framförallt, i viss mån även Ravnos och Tzimisce). De är ju på många sätt galna de med, eller hur? Men det är rätt få människor som resonerar i deras tankebanor, så därför tycker jag att malkavians är enklare att spela.
/Rising
Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."
"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."
"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"
"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"
"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."
"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."
"Sl: Det kan säkert ta ett tag."
"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"