Nekromanti En fråga om alstring till ritualer

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag undrar hur ni gör med alstringen till ritualer. Alltså ifall ni alstrar samma aspekt eller inte i en och samma ritual. Det är lite obestämt om hur det ska vara. I Eon II står det att det inte går men i Mystik & Magi går det men på deras errata på hemsidan står det att M&M har fel och sedan kommer Vandöda & Nekromanti med ritualerna till lischer där de alstrar samma aspekt flera gånger.
En annan grej i V&N är att det skulle bli ruskigt svårt att frambesvärja en elementarvarelse av femte rangen om man bara får använda varje aspekt en gång (för den måste väl vara åtminstone provisoriskt frammanad?).


Själv så tillåter jag alstring av samma aspekt flera gånger i min grupp. Det gör att blir lite roligare (och lättare) att använda sig av ritualer. Nog för att det kan missbrukas men eftersom det är bara jag som skriver egna ritualer så har det fungerat hittills.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det är erratan som gäller

M&Ms ritualregler hetskrevs sista dagen innan trycket så vitt jag förstått det och är därför fel. Felen i V&N är däremot mest pinsamma och det är hiskeligt att korrarna inte hittade dom (och ännu mer pinsamt att de ens kom dit från första början. Du är inte den första att fråga hur det ligger till).

Alltså. Max en (1) Alstring per aspekt i ritualer. Varken mer eller mindre.


/Naug, reder ut
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"sedan kommer Vandöda & Nekromanti med ritualerna till lischer där de alstrar samma aspekt flera gånger."

Det kommer att komma en errata till den.. med fixade ritualer (bland annat).

"En annan grej i V&N är att det skulle bli ruskigt svårt att frambesvärja en elementarvarelse av femte rangen om man bara får använda varje aspekt en gång (för den måste väl vara åtminstone provisoriskt frammanad?)."

Men sedan är de ruskigt bra de med. Det är inte som att var och varannan nekromant springer runt med sådana. De är ganska ovanliga om du frågar mig. Inte bara för att de är svåra att frammana utan även för att de sätter eld på gardiner och kläder ganska fort..
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ruskigt svårt

" Men sedan är de ruskigt bra de med. Det är inte som att var och varannan nekromant springer runt med sådana. De är ganska ovanliga om du frågar mig. "

Jo det är självklart de är ovanliga. Men då jag skrev ruskigt svårt då menade jag ruskigt svårt. Ifall man nu vill göra den provosorisk så behöver man först fem filament från en av elementaraspekterna + fem biotropiska filament och sedan ytterligare tio ataxatropiska filament. Sedan vill man ju inte ha en svårgihetsgrad på sista ritualslaget (slaget för att göra det provisorisk) som är på tio täringar. Fem är ganska lämpligt(?) och då behövs ytterligare fem filament för att sänka svårigheten. Sammanlagt tjugofem filament.
Säg att en väldigt mäktig magiker (åtminstone rollperson) behärskar fem aspekter (vad vet jag?) då behöver denne slå fem slag slag om Ob5T6 och sedan minst två slag mot Transformering (beroende på vilka aspekter magikern ifråga behärskar) på Ob4T6 (man vill ju inte tappa några filament vid transformeringen) och sist tre slag mot Ritual på Ob5T6. Eftersom genomsnittet på Ob5T6 ligger på 18,75 så vill man gärna ha en liten marginal åtminstone. Ett färdighetsvärde på 20 på fem alstrings aspekter och på Ritual. Färdigheten för Transformering räcker med 16-17. Åtminstone jag tycker att det är ganska mycket. Sedan kan man i och för sig dubbla tiden för att sänka svårighetsgraden men det tar redan fem timmar (fast fem timmar rabblande är förmodligen inte är något för en magiker :gremsmile:) och om man sänker alla svårighetsnivåer till Ob4T6 ökar man tiden till nio timmar. Men det är ändå stor chans för fummel tycker jag (tio gånger Ob4T6) och att sänka svårighetsgraden ytterligare är inte att tänka på. Det tar för lång tid. Sedan måste man tänka på ifall en nekromantiker vill frambesvärja en sådan elementarvarelse så har ju denne andra färidheter som den måste ha högt (åtminstone Alkemi men det kan vara roligt med Anatomi) men det kan avhjälpas ifall denne nekromantiker t.ex. har en kollega som specialiserat sig på ritualmagi.

<har jag räknat fel någonstans får ni säga till, jag hade inte boken i närheten så jag tog allt från minnet och räknade även i huvudet så något kan ha blivit fel>

Vad pratar jag egentligen om. Jag har ju sett <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Istrin Likätare </font></td></tr></table> och hans färdighetsvärden men alla är väl inte så bra?. Och det kanske är tänkt att rollpersoner inte ska kunna göra sådana hursomhelst.

Att göra elementarvarelsen permanent är inte att tänka på. Då kan man lika gärna gå hem.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ruskigt svårt

Du vet att vi pratar om en vandöd(über)eldkastare va? Det är ingenting att leka med, jag hade skrattat om någon utav mina spelare frågat om han/hon fick skapa en.
Vem vill egentligen ha en sådan? Vad ska man med dem till? Spöa upp (och ned) folk? Bah.. då kan man hyra några män från närmaste milis istället. Jag anser att det vara ganska onödigt med sådana vandöda i annat än om spelledaren vill ha någonting riktigt läskigt som rollpersonerna ska fly ifrån - annars kan man lika gärna använda vanliga människor till grovgörat.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Ruskigt svårt (Spoiler)

Om man använder sig av kongelerade filament kan man sänka svårigheten avsevärt. Dessutom bör man räkna med att en så mäktig ritual i alla fall bör beräknas ta uppemot 16 timmar(vilket är det absolut maximala jag kan tänka mig för en vanlig dödlig).

Samma problem uppstår ju vid nedkallning av demoner, jag har konstaterat att demonologer som vill frammana riktigt mäktiga demoner kan arbeta "etappvis" och på så sätt komma i princip hur långt som helst (detta tar dock en hel evighet, kanske hela livet inräknat utformning av formler, alkemisk processer etc. är man ett team av av magiker kan man dock "överlappa" arbetet):
1. Skaffa dig en demon av rang 2, gör en generator med transformator.
2. Använd den energi som demonen tillhandahåller för att sänka svårigheten så att du med samma svårighet kan skaffa en demon av rang 3.
3. Upprepa 1 och 2 med den nya demonen. Osv.

Oftast behövs mer än en generator för att "jämna ut" svårighetsökningen. Det fina är följande: En demonisk ritual innehåller ofta tre alstringar (ataxatropi, semotropi, ikonotropi), så tre generatorer kan användas.

Vad gäller alkemiska processer är det fullt möjligt att "jobba skift", och på så sätt hålla svårighetsökningarna i schack.

Notera att generatorer kan användas för elementarer och vandöda också!

/Nordan, som tycker demonologer verkar betydligt stöddigare än nekromantiker och elementalister. (Utan att på något sätt tillskriva någon av de tre någon ondhets- eller slaktarstatus)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Re: Ruskigt svårt

Jo det är självklart de är ovanliga. Men då jag skrev ruskigt svårt då menade jag ruskigt svårt. Ifall man nu vill göra den provosorisk så behöver man först fem filament från en av elementaraspekterna + fem biotropiska filament och sedan ytterligare tio ataxatropiska filament. Sedan vill man ju inte ha en svårgihetsgrad på sista ritualslaget (slaget för att göra det provisorisk) som är på tio täringar. Fem är ganska lämpligt(?) och då behövs ytterligare fem filament för att sänka svårigheten. Sammanlagt tjugofem filament.
Säg att en väldigt mäktig magiker (åtminstone rollperson) behärskar fem aspekter (vad vet jag?) då behöver denne slå fem slag slag om Ob5T6 och sedan minst två slag mot Transformering (beroende på vilka aspekter magikern ifråga behärskar) på Ob4T6 (man vill ju inte tappa några filament vid transformeringen) och sist tre slag mot Ritual på Ob5T6. Eftersom genomsnittet på Ob5T6 ligger på 18,75 så vill man gärna ha en liten marginal åtminstone. Ett färdighetsvärde på 20 på fem alstrings aspekter och på Ritual. Färdigheten för Transformering räcker med 16-17. Åtminstone jag tycker att det är ganska mycket. Sedan kan man i och för sig dubbla tiden för att sänka svårighetsgraden men det tar redan fem timmar (fast fem timmar rabblande är förmodligen inte är något för en magiker ) och om man sänker alla svårighetsnivåer till Ob4T6 ökar man tiden till nio timmar. Men det är ändå stor chans för fummel tycker jag (tio gånger Ob4T6) och att sänka svårighetsgraden ytterligare är inte att tänka på. Det tar för lång tid. Sedan måste man tänka på ifall en nekromantiker vill frambesvärja en sådan elementarvarelse så har ju denne andra färidheter som den måste ha högt (åtminstone Alkemi men det kan vara roligt med Anatomi) men det kan avhjälpas ifall denne nekromantiker t.ex. har en kollega som specialiserat sig på ritualmagi.
fast det är inte så ruskigt svårt i alla fall. en nekromantiker bör enligt mig behärska alkemi varefter han kan göra kongelat.

exempel ritual:
Vindens åkallan av femte rangen (20)
alstra 5 biortopiska filament på 4h ob2t6
alstra 5 penumotropiska filament på 4h ob2t6
alstra 17 nekrotropiska filametnt på 4h ob14t6 (använd tolv kongelat här )
transformera nekrotropin till ataxatropi på 1h utan förlust ob3t6
väv luftharmoni med 5 filament på 2h och 1 extra filament för att sänka svårigheten ob2t6
väv gestalta med 5 filament på 2h och 1 extra filament för att sänka svårigheten ob2t6
väv provisorisera med 10 filament på 4h och 5 filament för att sänka svårigheten ob2t6

tidsåtgång: 21h
varaktighet: provisorisk
räckvid: beröring

detta är en fullt genomförbar ritual enligt mig även om den kostar i form av kongelt
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Då är vi ense

Jag skulle inte tillåta det heller men elementarvarelser är inte bara till för nekromantiker och jag tycker det borde vara större jämvikt mellan vandöda och elementarvarelser. Nog för att en elementarvarelse av lägre rang är bättre än motsvarande vandöd av samma rang men det är ändå mycket lättare att göra en vandöd av högre rang än vad det är att göra en elementarvarelse av högre rang. T.ex. behövs det en elementarvarelse av ganska hög rang för att vara jämlike med en skugga (nog för att skugga inte heller tillåts bland mina spelare) och skuggan är även permanent från början medan att göra en elementarvarelse som är jämstark permanent är till och med försvårt för en spelledarperson (åtminstone mina). Då skulle man själv behöva vara t.ex. lisch för att uthärda den oerhört långa tid det skulle ta att genomföra ritualen (självklart kan man sänka svårighetsslaget för Transformering och Alkemi med extra filament men då behövs ju dessa extra filament vilket gör att alstramomenten måste göras längre) och då en lisch frambesvärjt en sådan elementarvarelse kan han lika gärna göra den till en elementarvandöd.
Sådär nu talar jag mot mig själv (tror jag) men det jag menar är att vandöda och elementarvarelser borta vara lite mer jämlika (vilket är något helt annat än vad diskussionen handlade om från början)

Se vad lätt det är att prata bort sig.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tänkte inte på det

Ärligt talat tänkte jag inte på kongelerade filament. Vi brukar aldrig använda kongelat i min grupp.

Enligt mig skulle en 21 timmars ritaul vara mer än vad de flesta skulle uthärda men eftersom en normabyggd kan vara vaken i 27 timmar utan någon som helst svårighetsökning på något som helst så gör väl det ingen skillnad helt regelrätt. Och man hinner inte svälta tillräckligt heller för att göra det svårare.

Det borde finnas någon regel om att man får svårare att koncentrera sig på saker efter man varit utan mat visst länge (ca 5 timmar).

Jaggernaut som inte skulle kunna tänka sig att plugga på någonting efter att varit vaken i 25 timmar och utan mat i 20 timmar.
 
Top