Om himlen var täckt av moln så att solen aldrig syntes, och ljuset därmed blev mycket svagare, och världen var allmänt mindre varm, skulle människan fortfarande behöva pigment
Eftersom du säger att ljuset blir svagare tolkar jag det som att det inte är totalt mörker. Ja, människor skulle fortfarande behöva pigment. Det finns om jag kommer ihåg rätt 5 pigment typer, från allra blekaste till allra mörkaste. En person som är albino faller utanför pigmentstyperna då han saknar pigment och därmed inte tål längre vistelser i solen. Hudfärgen är ett resultat av vilket pigment kategori man tillhör. En person med kategori 1-2 kan sola en stund men blir oftast röd och inte brun, medans en person med pigment 3-4 klarar mycket längre exponering och blir brun oftast. En person med pigment 5 bränner sig i stort aldrig. Färgen på huden beror sedan i stort på var man bor. Om man utsätts för mycket sol ofta får man mörkare hud. Svenskar ligger på pigment ca 2-3. Dvs vissa blir rödaktiga medans andra blir bruna. Jag kan själv vara ganska blek på vintern men blir snabbt brun på sommaren. Värmen har inte så mycket att göra med pigmentet utan är mer en effekt av solen och fuktigheten. Bara för att det är molnigt försvinner inte solens strålar, de dämpas ja men försvinner inte. Samma sak med kläder. En vit t-shirt har jag för mig har solkyddsfaktor 50 så teoretiskt sett kan man faktiskt bli brun under t-shirten om man vistas i mycket solen, även om det tar längre tid där än på kroppens övriga oskyddade kroppsdelar.
Pigmentet skyddar kroppen från solens strålar vilket annars kan skada kroppen samt bryta ner cellerna snabbare (har jag för mig). Ungefär som med solglasögon (UV godkända) så tar de bort solens (eller i alla fall minskar dem) farliga strålningen vilket gör att man inte skadar ögonen. Utan glasögonen skadar man ögonen snabbare om man glor mot solen och ungefär liknande är det med huden (hoppas du förstår mitt exempel). Pigmentet skyddar till en viss del men själklart kan långvarig exponering fortfarande ge upphov till skador, tex cancer.
Därmed kortfattat svar på din fråga: Så länge solen fortfarande skinner eller i alla fall det fortfarande finns ljus så kommer man att behöva pigment för att skydda sig mot cellnedbrytningen. Om det blir svalare så blir man inte lika brun men behöver fortfarande pigment. Om det skulle bli vanligare med albinos vet jag inte - hos fiskar fungerar det ju så att de som lever på de djupen där solen inte når ner har lättare att utvecklas till albinos. Därmed borde det kanske bli lättare att bli albino om solens strålar inte nådde fram alls.