Nekromanti En fråga om vapen

Mini

Veteran
Var hälsade.
Under mina nyfikna ögons sökande har jag sprungit på vissa detaljer som jag skulle vilja veta.
För det första har jag läst och sett på bild en viss typ av krutflaskor med mått på. När man vänder på flaskan och öppnar en lucka så fylls flaskhalsen med exakt den mängd krut som behövs till vapnet.Är det en sådan som är till försäljning i regelbokens lista?
Under mina studier har även funderingar på andra vapen dykt upp. Vad kom det in för vapen från norr och syd. Fanns det fler sorters franska och engelska vapen.
Hur vanliga eller ovanliga var vapnenfrån tex Prescott? Var detta östkustvapen?
Se där, en hög med frågor som dök upp under en kampanj i gränstrakterna mot Canada.
Med vänliga hälsningar
Mini
(som måste komma på ett nytt äventyr tills imorgon)

Mini

Red Dust

Veteran
Givetvis är jag ingen expert, men det borde vara ett dylikt kruthorn tycker jag.

I övrigt har jag tittat lite och hittat följande utländska vapenfabrikörer (ett litet axplock):

Adams revolvern, ett slaglåsvapen som konstruerades av engelsmannnen Robert Adams, som han visade upp 1851 därför att Samuel Colts patent gick ut 1849. Han gick senare och slog sig ihop med en snubbe vid namn Beaumont och konstruerade Beaumont-Adams DA (Double-Action) slaglåsrevolvern, som f.ö. användes flitigt under Krimkriget, den konverterades senare till patronladdning.

Annars har du Webley (Brittiskt), som 1867 konstruerade den gigantiska sexskjutaren i kal.422. Det dröjde till 1877 innan den blev patronladdad.

1896 kommer Mauserpistolen ut i kal. 7.63mm.

1897 tar John Moses Browning patent på sin pistol.
Allt enligt boken "Modern Handguns".

Jag skulle personligen inte vilja säga att det fanns något typiskt "nord-syd"-vapen, även om Le Mats revolver var populär hos sydstatarna under kriget.

M.v.h.

Red Dust.

Visst är det en krutflaska som är på bild i regelboken:)

De flesta vapentillverkarna låg i norr, däribland Colt, Remington, Smith & Wesson och Sharp.

Sydstaterna fick istället förlita sig dels på import från Europa. Franska LeMat var mycket populära, men även många brittiska vapen dök upp, bl.a. från Kerr, Beaumont-Adams, Webley och Tranter.

Blockader och annat elände under kriget försvårade importen och alltfler vapentillverkare som gjorde mer eller mindre dåliga kopior av nordstaternas vapen dök upp. Bland de mer kända var J. H. Dance & Brothers, Spiller & Burr och Griswold & Gunnison.

I supplementet om Inbördeskriget (som dock dröjer ett tag) kommer vi att berätta mer om flera av dessa vapentillverkare, samt givetvis ha bilder och stats på vapnen.

Sedan har förvisso namnen Dixie Firearms, Revolution Arms och Holby & Stock aldrig existerat på riktigt, men nog kan de dyka upp i en rollspelskampanj - agerandet är ju långtifrån unikt...

/t & a

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

Mini

Veteran
Tack för svaret.
Dock har jag kvar en fråga, nämligen gränstrakterna mot Mexiko och Canada. I Mexiko fanns periodvis franska arméer och Canada var ju brittisk koloni.
Är då inte chansen stor att europeiska militära vapen halkade in över gränsen? (smuggling mm)
En liten fundering bara.
Ha det gott
önskar Mini
(som misstänker att det snart är dags att ta en tur till biblioteket igen)

Mini