Nekromanti En fråga till de språkkunniga

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tänkte vara lite fiffig och skaffa mig en egen hemsida med den flashiga adressen homoludens.någonting. Men tydligen är det fler personer som har haft samma ideér för alla vettiga adresser är tagna. Det enda som återstår är www.homoludens.mobi och www.homo-ludens.mobi. Vad fan är .mobi för något? Det jävliga är att även om väldigt många varianter är registrerade så är det få som har lagt upp några hemsidor.

Hursomhelst, jag skulle behöva någon annan latinsk eller grekisk term som betyder något liknande (homo ludens betyder den lekande människan) alltså något som handlar om "lekande", "spelande" i kombination med människa. Är detta något som mina kära medforumiter kan bistå med?

chrull

Stockholm Kartell
,mobi är en topdomän för websider för telefoner.

krank

Går ondskans ärenden
Så med andra ord är toppdomänen för mobiltelefoner speciellt utformad för att det ska ta extra tid att skriva in dem på just mobiltelefoner? Fyra bokstäver istället för tre, eller två?

chrull

Stockholm Kartell
com = 222666 6
net = 66338
org = 6667774
se = 777733
mobi = 6 66622444

Bah. vem bryr sig egentligen. Domänen har inte fått något stort genomslag och vid det här laget har de som verkligen vill surfa på telefonen en modell som klarar det mesta.

ripperdoc

Myrmidon
Tänket är ju att om vanliga hemsidan har google.com, så har den mobila versionen google.mobi. Rätt smart, om alla använde det. Vilket de inte gör. Så nu är förvirringen total där man ibland ska skriva wap.domän.com, ibland mobil.domän.com, ibland bara domän.com och ibland domän.mobi.

Bäst vore förstås om sidorna själva fattade att det är en mobil browser de visas för, men det är inte alltid möjligt av diverse skäl.