Nekromanti En fråga till redaktörerna om vBulletin

anth

Vetefan
Halloj redaktionen!
Jag vet att den forumsplattform vi har idag, UBB, är föråldrad och inte helt pålitlig.
Jag vet också att Spider Jerusalem har en ny lösning och redan satt upp en testsajt där hela forumet är portat till vBulletin - och där allt fungerar som det ska.

Nu undrar jag givetvis vad det är som dröjer, varför vi inte byter plattform?
När jag frågat Spidde säger han att han frågat redaktionen när han får byta plattform - och han möts av tystnad och får inget svar.
(nu baserar jag min info på tredjehandsinfo så jag ber om ursäkt om jag fått något om bakfoten)

Därför tänkte jag att vi kunde prova en annan strategi.

Är det OK med redaktionen att Spidde flyttar forumet från UBB-platformen till vBulletin över t.ex. midsommarhelgen?

Är det som jag misstänker, att det är redaktörernas inaktivitet som gör att vi inte bytt plattform, förväntar jag mig att redaktörerna kommer att fortsätta att vara inaktiva även i denna tråd och inte opponera sig mot forumsflytt. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min likaledes osäkra information säger att det minst lika mycket handlar om att Spider inte haft tid. Och tid är svårt att trolla fram.

anth

Vetefan
krank said:
Min likaledes osäkra information säger att det minst lika mycket handlar om att Spider inte haft tid. Och tid är svårt att trolla fram.
Jag vet att Spidde haft ont om tid.
Jag vet också att redaktionen inte gett sitt godkännande.

Vad jag menar är att det skulle vara trevligt om redaktionen ger sitt godkännande nu så att det inte blir problem när väl Spidde får tid.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä, det är inte okej.

Vi har inte ens bestämt oss för om vi SKA byta än.

Redaktionens kvarnar mal långsamt.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Det finns ett testforum... i princip allt finns där.
Om man skulle göra en verklig flytt så skulle det vara fnuligt då våran databas är alldeles för stor.

Sen att byta plattform är inte något vi bara gör i en handvändning då det är mycket det ska tas beslut om samt att rent tekniskt är det en jobbig process.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Det är en av delarna, att göra test flytten tog mig ca en vecka att göra och det är inte möjligt att ta ner forumet så länge.

anth

Vetefan
Hipster T. Pokémon said:
Nä, det är inte okej.

Vi har inte ens bestämt oss för om vi SKA byta än.

Redaktionens kvarnar mal långsamt.
Jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter ett nytt skinande forum med massor med nya häftiga funktioner.

Det är mer att jag är orolig för att mitt gamla älskade forum ska gå sönder och försvinna.

För det första lades utvecklingen ner för UBB Threads för över 4 år sedan (de flesta andra liknande system kommer med uppdateringar minst en gång per år).

För det andra är vår databas för stor för sitt eget bästa.
Den är inte stor som ett uppslagsverk.
Den är inte stor som en bokhylla.
Den är stor nog att rymma ett mindre bibliotek.

Min oro är alltså inte obefogad.

Jag vet att redaktionens kvarnar mal långsamt, det är därför jag skriver det här inlägget - för att om möjligt olja kvarnstenarna. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Äh, banna alla användare i en vecka för dålig smak på användarnamn och gör uppgraderingen när det ändå är folktomt.

En vecka hit eller dit är ju ingenting jämfört med de driftstopp vi hade för flera år sedan.

anth

Vetefan
Spider Jerusalem said:
Det finns ett testforum... i princip allt finns där.
Om man skulle göra en verklig flytt så skulle det vara fnuligt då våran databas är alldeles för stor.

Sen att byta plattform är inte något vi bara gör i en handvändning då det är mycket det ska tas beslut om samt att rent tekniskt är det en jobbig process.
Jag är fullt medveten om att det är en komplicerad process som tar tid.
Och att det är massor med viktiga beslut som ska tas.
Men att inte ta några beslut alls gör inte att processen går snabbare. :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
krank said:
Vi kör en kickstarter för att betala spindelns lön en vecka så han kan ta ledigt från jobbet och fixa det som måste fixas :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Hans E Magnusson said:
krank said:
Vi kör en kickstarter för att betala spindelns lön en vecka så han kan ta ledigt från jobbet och fixa det som måste fixas :gremsmile:
Gör ni det så lovar jag att fixa det.

Genesis

Ni dés ni maître
Spider Jerusalem said:
att göra test flytten tog mig ca en vecka att göra och det är inte möjligt att ta ner forumet så länge.
Jo, det är det. Jag tror att vi klarar oss fint utan forumet i en vecka eller till och med två. För vissa skulle det till och med kanske vara nyttigt. :gremsmile: Det här handlar om att framtidssäkra forumet och jag tror att vi alla kan vara förstående och ge dig den tid du behöver.

Lupus Maximus

Tekniker
Spider Jerusalem said:
Det är en av delarna, att göra test flytten tog mig ca en vecka att göra och det är inte möjligt att ta ner forumet så länge.
Att det tar en jäkla tid att fixa i ordning allt inför en konvertering förstår jag. Installation, välja konfiguration, templates, plugins, etc.

Men vad är det som gör att forumet skulle behöva vara nere en vecka? Något i konverteringen av databasen som inte kan automatiseras eller förberedas? Eller är det själva konverteringen som tar så pass lång tid?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Lupus Maximus said:
Spider Jerusalem said:
Att det tar en jäkla tid att fixa i ordning allt inför en konvertering förstår jag. Installation, välja konfiguration, templates, plugins, etc.

Men vad är det som gör att forumet skulle behöva vara nere en vecka? Något i konverteringen av databasen som inte kan automatiseras eller förberedas? Eller är det själva konverteringen som tar så pass lång tid?
Det är sama databas då det är enda möjligheten på den server vi ligger på men olika tabeller, jag måste använda ett konverterings script som läser en tabell och skriver till andra, för att det ska fungera så får ingen regga sig eller posta medans jag gör det och den totala tiden det tar att göra importen är ca 1 vecka.
1 dag för alla users.
1 dag för alla pm
1 dag för forum/trådar och lite länkningar.
4 dagar för alla poster.

Och då menar jag endast export import tid efter jag dragit igång scriptet.

!Paxen

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
Lupus Maximus said:
Spider Jerusalem said:

Det är sama databas då det är enda möjligheten på den server vi ligger på men olika tabeller, jag måste använda ett konverterings script som läser en tabell och skriver till andra, för att det ska fungera så får ingen regga sig eller posta medans jag gör det och den totala tiden det tar att göra importen är ca 1 vecka.
1 dag för alla users.
1 dag för alla pm
1 dag för forum/trådar och lite länkningar.
4 dagar för alla poster.

Och då menar jag endast export import tid efter jag dragit igång scriptet.
Jag är okej med att forumet ligger nere en vecka. Man har ju fb och G+ i värsta fall

!Paxen

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
Hans E Magnusson said:
krank said:
Gör ni det så lovar jag att fixa det.
Vilket mål ska sättas? Kan du gå med på nudlar och vatten till mat i en vecka så underlättar det.