en smaksak (vad annars?)
Jag gillar personligen (subjektiv åsikt) Eons regelsystem, främst för att det är "elegant" i sitt utförande. Tråkigt nog fungerar det inte så bra i praktiken, men det beror på var man vill lägga tyngdpunkten i sitt spelande. (Spelmoment kontra rollmoment.) Vill man ha detaljerade regler så får man nämligen stå ut med en hel del arbete. Risken finns alltså att reglerna går ut över rollspelandet. Man behöver givetvis inte använda alla regler, men då är frågan om man inte borde spela (och betala för) ett annat spel istället.
Vad gäller spelvärlden Mundana så är det standard-fantasy (och inte originellt i någon mening) med betoning på detaljer och logiska förklaringar till olika fenomen. Det kan därför bli svårt att skapa eget inom ramen för Mundana, eftersom risken är överhängande att framtida moduler blir helt eller delvis oanvändbara. Men vill man ha allting färdigt inte har några ambitioner att skapa något eget så fungerar den säkert tillfredsställande.
Eon har mängder av moduler, vilket kan både vara en svaghet och en styrka. Det negativa är att man man nästan behöver hälften av dem för att överhuvudtaget kunna spela en kampanj, vilket blir dyrt. Dessutom blir det mycket (mer) regler att hålla reda på. Fördelen är givetvis att spelet är väldigt komplett - om man skaffar sig samtliga moduler vill säga. (Det saknas nog bara ett par nyckelmoduler innan spelet kan sägas vara helt "färdigt".) Gillar man (att köpa) moduler är det givetvis ett stort plus!
/Pauli Paananen, återförsäljare
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>