Nekromanti En fråga...

Donnie

Veteran
I kntrollpanelen kan man skriva in om man är med i en spelgrupp eller inte... När jag spelar rollspel brukar jag bara ringa nåra kompisar och fråga om du har lust att spela... Brukar man ha särskillda spelgrupper när man spelar rollspel?

Rising

Vila i frid
"När jag spelar rollspel brukar jag bara ringa nåra kompisar och fråga om du har lust att spela... Brukar man ha särskillda spelgrupper när man spelar rollspel?"

Jag har en rätt lös spelgrupp också, men måste planera spelmötena långt i förväg eftersom jag bor så långt ifrån mina spelkompisar.

Men jag känner folk som spelar i riktiga "spelgrupper" där det alltid är en och samma personer närvarande vid varenda spelmöte. Sedan finns det folk som är organiserade i riktiga föreningar också, som kanske till och med har en lokal de samlas i under helgerna.

Men så finns det också de som bara ringer ett par polare och hör om de vill komma över och spela.

På ens profil tolkar jag alltså "är du med i någon spelgrupp" som "har du några att spela med?" inte mer än så.

/Riz

Irratic

Veteran
Tjenna!
jag är spelar sedan många år tillbaka i en spelgrupp som hållt ihop sedan tidigt 90 tal o vi har en gemenskap utanför spelandet trots stora avstånd, dessa betraktar jag som nära vänner. och vi spelar bar ungefär 6 gånger om året med lite tur.

Medan den andra gruppen drevs ihop av min sambos fd arbetskamrater som kom från en annan grupp där deras sl slutat & jag fick axla manteln men de är relativt nya i gemet i mina mått mett men de har blivit försökskaniner åt min andra andra grupp egna rollspel men dessa umgåas jag inbte med privat utan endast i spelsyfte men i båda grupper så planerar vi in en helg fredag till söndag med konstant spelande förutom korta intensiva sömnpauser, detta är enligt min mening klart överlägset till en enda spelkväll eftersom när man spelar en kväll tycker jag att spelarna inte riktigt kommer in i sina karaktärer riktigt...

Donnie

Veteran
Så när du sitter en hel helg med dina spelkompisar och spelar... Hur många äventyr hinner ni spela då? Ett, två, fem osv...? Har ni en och samma spelledare hela tiden eller turas ni om? Hur många brukar ni vara i en spelargrupp?

Irratic

Veteran
tjenna!

Ett av våra äventyr brukar ta mellan 1 & 4 år att spela, vi kör med samma SL genom hela äventyret, vi har kört med en & samma sl i stort sett i 12 år, Antalet spelare har skiftat något som mest har vi varit 9 st men för det mesta är vi mellan 4-7 stycken som spelar inklusive SL, Vi kör oftast äventyren i kapitel det gör i alla fall jag som SL men det kan variera ett litet tag hade vi olika sl men det funkade inte efter et tag eftersom spelarna hade svårt med att se skillnad på deras karaktärer

Feuflux

omjonasson.se
När jag spelar rollspel brukar jag bara ringa nåra kompisar och fråga om du har lust att spela... Brukar man ha särskillda spelgrupper när man spelar rollspel?

Jag har 3 olika spelgrupper, när vi lirar är det antingen hela gruppen eller så blir det inget, all or nothing!

En grupp här i Linköping, en grupp i Kalmar (där jag kommer ifrån och oftast spenderar sommrarna) och så kusingruppen när man nu lyckas träffa hela den... (utspridd i Linköping, Kalmar, Lund och Karlstad)

Staffan

Myrmidon
Tja, det underlättar ju om man har en någorlunda stabil grupp folk att spela med. Själv har jag några lokala polare (5 pers plus jag) som brukar spela på onsdagkvällar. Förvisso är det inte hundraprocentig närvaro, men normalt brukar hela gruppen vara med.

Morgoth

Swashbuckler
I kntrollpanelen kan man skriva in om man är med i en spelgrupp eller inte... När jag spelar rollspel brukar jag bara ringa nåra kompisar och fråga om du har lust att spela... Brukar man ha särskillda spelgrupper när man spelar rollspel?

Jag har ett sortiment, liksom du.

Däremot har jag märkt att vissa spelare (som Kim och Johan, för att förvirra er totalt) är helt omöjliga att tvinga ihop utan att de stör sig på varandras spelstilar hela tiden. Att Kim är en flummig jävel som bor med sin morsa i en trea och Johan en ordentlig pojk, uppvuxen i en villa i stadens finare delar är väl också en faktor, antar jag...

Så oftast blir det en av två möjliga spelgrupper, eller så spelleder jag bara någon på internet eller provar att lira med någon av de otaliga, underliga vänner som alltid rör sig kring Kim. Tja, that's my story, officer.

Mogge tackar för sig.

Irratic

Veteran
Re: Lite OT vadå OT >HOT :BOT?????

Nej tillhör inte den gruppen min grupp är nog lite äldre tror jag!!! har bara spelat med den ena gruppen i ett par månader den adra kommer inte från KObacka......... HEhe =) :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:

Donnie

Veteran
eller så spelleder jag bara någon på internet eller provar att lira med någon av de otaliga

Kan man spela denna sorten av rollspel på internet?

Donnie

Veteran
En grupp här i Linköping, en grupp i Kalmar (där jag kommer ifrån och oftast spenderar sommrarna) och så kusingruppen när man nu lyckas träffa hela den... (utspridd i Linköping, Kalmar, Lund och Karlstad)

På kontrollpanelen kan man skriva att man söker efter nya spelare... Sen har jag också sett att folk här på forumet spelar med folk från olika ställen i Sverige? Är det normalt att man tar kontakt med någon man inte känner på internet och träffar dem någon gång för att spela...?

Donnie

Veteran
Re: Lite OT

Såg att du kom från åsa, dvs inte långt från kungsbacka. Men tillhör du samma gäng som Måns, Håkan och dom där i "Slan" ?

Åsa? Jag vet inte var du har fått det ifrån... Men jag bor inte särskillt långt ifrån Kungsbacka, det stämmer. Och jag känner inte någon Håkan eller Måns som spelar rollspel...

PS: Jag bor i Falkenberg...

Feuflux

omjonasson.se
Är det normalt att man tar kontakt med någon man inte känner på internet och träffar dem någon gång för att spela...?

Tja, det finns ju ett kontaktforum här så onormalt torde det väl inte vara. :gremwink:

Själv så har jag hamnat i mina spelgäng utan internetkontakt, "använder" klasskompisar och släktingar istället.

Donnie

Veteran
Ett av våra äventyr brukar ta mellan 1 & 4 år att spela

1 & 4 år!? Jag har inte spelat rollspel särskillt länge (nybörjare alltså) och jag har bara en fråga: Hur lyckas du att hålla på med samma äventyr i flera år? När jag spelar rollspel med mina vänner tar ett äventyr bara en dag att komma igenom... De äventyren ni kör, är de jättestora, på flera sidor, eller improveserar du som SL väldigt mycket?

Irratic

Veteran
Re: Hundkonspirationens anfall [OT]

Avsäger mig allt släktskap med alla boende i Kba anser mig vara högre på utvecklingsstegen..... dessutom har jag en riktig hund =P
Och är absolut inte medlem av OT: Oroliga Terrorister..

Irratic

Veteran
Äventyren kanske ligger på 10- 20 sidor på ett litet block resten är upp till SL ( som är grynt duktig) jag stolpar upp äventyret, skriver ner kort om slp & intrig med sidospår O anpassar äventyret efter spelarna annars blir det för mycket
D & D äventyr med hyrsvärds puckon som inte känns trovärdigt alltid stora äventyr med mycket spelar frihet...

Morgoth

Swashbuckler
Det är inte mycket svårare än att chatta, faktiskt

Man kan ta det med mejl, tillexempel, men det gör inte jag iallafall.

Viktigt att tänka på om man ska spelleda på internet:
[*]Man måste skriva lika snabbt som genomsnittsspelare x antal spelare. Man ska trots allt ha tid med alla spelare (mindre viktigt om man har fler spelare, förstås) och dessutom beskriva en ståry. Nu är det ju oftast omöjligt att skriva så snabbt, så man får slarva faktiskt. Jag skiter oftast i stor bokstav i början av meningar, jag hoppar över komplicerade ord, jag rättar sällan min egen text, jag slänger ur mig små "disclaimers" (i ordets riktiga betydelse, dis + claim, avhävda, ungefär alltså...) åt spelarna så att de inte ska tjata medans jag skriver den stora texten...
[*]Orken är en annan sak man måste tänka på, och här är jag ganska kass. Se till att alltid skicka loggar så snabbt som möjligt till folk som inte var med på spelmötena, trots att det inte alls känns aktuellt för dig som spelledare, se till att jobba ditt hårdaste för att föra alla tillsammans, och se för allt i världen till att orka samordna allt igen efter pauser o. dyl.
[*]Ett tips är att ha väldigt fasta tider, särskilt när det gäller större grupper. Undvik spelare med bristande uppkopplingar eller väldigt varierade uppkopplingstider. En grej vi körde med i spelgruppen '#Longway' var att vi hade spikade tider, och de som inte visade sig fick sina roller kontrollerade. Det blev lite som en flytande såpa eller så... man kunde hoppa in och styra sin roll lite om man ville (gällde dock inte att komma för sent in i spelmötet).

Nu låter det ju bara jobbigt, men jag anser att det faktiskt finns en herrujävlars massa fördelar också:

[*]Jag kan iallafall släppa lös mig själv mycket bättre, även om jag spelar med min vanliga grupp. IRL blir det lätt tvång på att man ska "vara sig själv", vilket är totalt irrelevant i rollspel, ju. Men på internet kan jag beskriva element som lusta, skräck, alienation och kärlek utan att folk börjar rynka på näsan.
[*]Man kan spela med alla på hela jordklotet som har tillgång till dator och internet. Jag har spelat med flera forumiter, bland annat, och planerar en kampanj med erfarna Tribe 8-spelare från hela världen *längta*. Jag planerar ytterligare en kampanj med IRC:are.
[*]Man kan således uppleva heeelt nya grejer. Som Nobilis tillexempel. Ska jag spela snart.
[*]Man kan uttrycka sig mycket klarare. Alla rollspelare är inte retoriker.

Tja, det finns nog fler fördelar, orkar inte tänka på eländet mer nu, bara... :gremgrin: