Det är inte mycket svårare än att chatta, faktiskt
Man kan ta det med mejl, tillexempel, men det gör inte jag iallafall.
Viktigt att tänka på om man ska spelleda på internet:
[*]Man måste skriva lika snabbt som
genomsnittsspelare x antal spelare. Man ska trots allt ha tid med alla spelare (mindre viktigt om man har fler spelare, förstås) och dessutom beskriva en ståry. Nu är det ju oftast omöjligt att skriva så snabbt, så man får slarva faktiskt. Jag skiter oftast i stor bokstav i början av meningar, jag hoppar över komplicerade ord, jag rättar sällan min egen text, jag slänger ur mig små "disclaimers" (i ordets riktiga betydelse, dis + claim,
avhävda, ungefär alltså...) åt spelarna så att de inte ska tjata medans jag skriver den stora texten...
[*]Orken är en annan sak man måste tänka på, och här är jag ganska kass. Se till att alltid skicka loggar så snabbt som möjligt till folk som inte var med på spelmötena, trots att det inte alls känns aktuellt för dig som spelledare, se till att jobba ditt hårdaste för att föra alla tillsammans, och se för allt i världen till att orka samordna allt igen efter pauser o. dyl.
[*]Ett tips är att ha
väldigt fasta tider, särskilt när det gäller större grupper. Undvik spelare med bristande uppkopplingar eller väldigt varierade uppkopplingstider. En grej vi körde med i spelgruppen '#Longway' var att vi hade spikade tider, och de som inte visade sig fick sina roller kontrollerade. Det blev lite som en flytande såpa eller så... man kunde hoppa in och styra sin roll lite om man ville (gällde dock inte att komma för sent in i spelmötet).
Nu låter det ju bara jobbigt, men jag anser att det faktiskt finns en herrujävlars massa fördelar också:
[*]
Jag kan iallafall släppa lös mig själv mycket bättre, även om jag spelar med min vanliga grupp. IRL blir det lätt tvång på att man ska "vara sig själv", vilket är totalt irrelevant i rollspel, ju. Men på internet kan jag beskriva element som lusta, skräck, alienation och kärlek utan att folk börjar rynka på näsan.
[*]Man kan spela med alla på hela jordklotet som har tillgång till dator och internet. Jag har spelat med flera forumiter, bland annat, och planerar en kampanj med erfarna Tribe 8-spelare från hela världen *längta*. Jag planerar ytterligare en kampanj med IRC:are.
[*]Man kan således uppleva
heeelt nya grejer. Som Nobilis tillexempel. Ska jag spela snart.
[*]Man kan uttrycka sig mycket klarare. Alla rollspelare är inte retoriker.
Tja, det finns nog fler fördelar, orkar inte tänka på eländet mer nu, bara...