Nekromanti En gåta

Moradin

Veteran
Jag har gjort ett litet äventyr och det är i princip klart, men jag behöver någon sorts gåta eller pussel för att öppna dörren till sista bossen :gremlaugh: men kommer inte på någon/något bra, finns det någon här som kan hjälpa mig?

KamiFisk

Hero
Ni kommer fram till två dörrar. Vid varje dörr sitter en talande staty. Med gemensam ton säger de att en dörr leder till döden medans den andra leder till......
En skylt informerar spelarna att de får ställe en fråga och endast en till en av statyerna för att finna rätt väg. Men de måste vara extra noga för endast en staty talar sanning den andra ljuger alltid.

solvebring

Superhero
McFisk said:
Ni kommer fram till två dörrar. Vid varje dörr sitter en talande staty. Med gemensam ton säger de att en dörr leder till döden medans den andra leder till......
En skylt informerar spelarna att de får ställe en fråga och endast en till en av statyerna för att finna rätt väg. Men de måste vara extra noga för endast en staty talar sanning den andra ljuger alltid.
Aw, damn!

/solvebring försöker komma på frågan som kan utesluta fel dörr. Svårt.

sirfrog

Warrior
McFisk said:
Det verkar som en variant på det klassiska Byaproblemet, men eftersom statyerna inte är "kommer" från rätt dörr kan man inte utnyttja "ta mig till din dörr"-lösningen. Istället blir lösningen som följande:
Fråga någon av statyerna vilken dörr som den andra statyn skulle säga var rätt, och gör sedan raka motsatsen.
Om Sanning blir tillfrågad skulle svaret bli "fel" dörr, då stayn Lögn skulle svara "fel". Blir Lögn tillfrågad skulle han också svara "fel", då Sanning skulle svara "rätt", men kommer ljuga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Aw, damn!

/solvebring försöker komma på frågan som kan utesluta fel dörr. Svårt.

//Krank trodde att alla människor redan hade sett Labyrinth minst en gång...

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
//Krank trodde att alla människor redan hade sett Labyrinth minst en gång...
Jag tror nog att den gåtan är långt mer känd än Labyrinth.

//EvilSpook