Nekromanti En Garde! återuppstår!

kängtrollson

Veteran
Det är ju trevlig att så många sa så mycket om Spelet En Garde! på så kort tid! Vi på Mindless Gameing är ett gäng Killar och Tjejer i ålder 18-30 som tyckte att det kunde vara roligt om man kunde bidra till att det kom ut lite fler roliga spel på marknaden. Tidigare så har några av oss arbetat med ett monsterprojekt som kallas Fata Morgana, det är ett Science Fantasy spel som vi hoppas få ut någon gång i framtiden. Vissa av oss började spela rollspel i mitten av åttiotalet och minns med glädje spelen som var heta då, de andra började spela för något år sedan, men är bland de bästa spelare vi någonsin lirat med. Tanken på att återsläppa En Garde! har jag redan tagit upp bakgrunden till, men jag vill även påpeka att vi även har fler återsläpp på gång. Vi gör detta därför att vi tycker det är kul och för att vi anser att spelen är värda en andra chans. Vi ser med glädje på att det både föds och återuppstår rollspel i Sverige

Arfert

Facit
he he... ja du har nog rätt... vi har ingen aaaannniiing...

sen tycker jag omodernt är det nya modernt ;-)

Arfert

Facit
fler återsläpp? som vad, månne? Khelataar? Wastelands? vilka fler "döda" spel finns det egentligen? Mutant Rymd? Kult ?

Dimfrost

Special Circumstances
Khelataar ska väl släppas som pdf:er någon gång, och Kult lever ju på engelska. Den mest troliga återutgivningen är väl Skuggornas mästare, såhär i anknytning till En Garde! :gremsmile:

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Tror bestämt att jag har helmissat detta spel, kan nog beror på att man inte var så vidsynt när det gälelr spelen ifrån80-talet utan spelade mest Sagan om Ringen-rollspelet.
Nu till min undran, är det någon som kan uppdatera mig om detta spel ? Skule vara kul att höra era åsikter om detta spel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur kan det komma sig att ni har fastnat för just "En Garde!"? Och kan någon som är lite mer insatt berätta mer om spelet? Jag vet typ bara att det är svenskt, skrivet av Kult-skaparna och att man kan fäktas (duh!).

Storuggla

Champion
"Och kan någon som är lite mer insatt berätta mer om spelet? Jag vet typ bara att det är svenskt, skrivet av Kult-skaparna och att man kan fäktas (duh!)."

Tja, det är... eh. Okej, reglerna är som kults, fast omständigare (Ja du lyckas med att dyrka. Slå hur bra du lyckas nu!), illustrationerna är... tja, det var nog billigt att låta dagisbarnet rita och det hela känns som någon försökt spöa ett regelverk för att passa en setting som knappt beskrivs annat än i väldigt generella ordalag. Förresten, vill du fäktas så låt bli att göra det med värja. Ja, alla andra kommer fajtas med värja eftersom det är den tidsåldern, men värjan suger så otroligt att D'Artagnan skulle vara dödligare med en trubbig morot än med sin fars värja.
Spelet lider av att det inte har ett fokus. Det säger att man ska lira mellan 1492 till 1792, men med en världsbeskrivning som skummar igenom allt otroligt snabbt (säkert på grund av platsbrist) så blir det bara hackfärs.

Kort sagt: ser du den gamla utgåvan och vill ha ett bra lir – köp spelet som står bredvid.
Därmed inte sagt att den nya utgåvan är sunk, man kan säkert rädda det genom att fokusera på en tajtare tidsperiod (vilket de tydligen har) och spöa vettet ur reglerna. Kanske. :gremwink:

Storuggla, hlüghur

Krille

Super Moderator
Re: Ja, förutom Viking, Vägen och Ansgar då [NT]

"Har jag uttryckt mig klart och tydligt nu? Som sagt var, det handlar inte om att provocera eller vinna en disskusion, bara ett missförstånd angående olika uppfattningar och missuppfattningar."

Som jag sade tidigare, jag har aldrig uppfattat någon vilja att provocera nånstans.

Angående Vägen så hängde jag upp mig på ordvalet "utbildningsmateriel i den Kristna läran", och det ber jag om ursäkt för. Där finns ingenting mer att diskutera.

Vad gäller Västmark och dess low fantasy-varande eller inte, så ville jag mest belysa det faktum att fantasy-innehållet (i den mån man kan kalla det det) fanns där av en anledningen, nämligen att stärka det idéhistoriska innehållet och hjälpa spelarna att rollspela elvahundratalspersoner. Detta tog jag definitivt inte som en provokation. Det var för mig mest en intressant diskussion om huruvida historiskt korrekta rollspel kan vara knas och historiskt knasiga rollspel kan vara korrekta.

Om du känner att jag har provocerat eller hoppat på dig så ber jag om ursäkt. Det var absolut inte min mening.

Dimfrost

Special Circumstances
För att inte bara vara negativ och klaga på gamla regler tänkte jag vara lite konstruktiv och tala om hur jag skulle göra reglerna till ett musketörspel, eller åtminstone vad jag skulle ha som mål. Det skulle vara en snabb och enkel regelmotor, som i Skymingshem: Andra imperiet, Star Wars d6 eller Castle Falkenstein, och framför allt ett smidigt stridssystem med riktig fäktningskänsla. Det är nog inte så lätt att få, men taktikkorten i Andra imperiet är intressanta, liksom duellsystemet i Castle Falkenstein. Samt diverse satsningssystem som inte finns i något kommersiellt rollspel. Jag skulle definitivt inte vilja ha en gammal unken BRP-motor med grundegenskaper med trebokstavsförkortningar som inte kommer till användning i spelet. :gremtongue:

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
"Jag skulle definitivt inte vilja ha en gammal unken BRP-motor med grundegenskaper med trebokstavsförkortningar som inte kommer till användning i spelet. :gremtongue:"
Du, du... Det är inget fel på BRP. :gremgrin: (Det är vad man gör det till... och Skymningshem är ju samma princip)

/Han som förvisso slängt ut alla förkortningar förutom en, och den finns med av utrymmesskäl på formuläret

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, men om man har grundegenskaper som inte kommer till användning finns det i alla fall åtminstone ett fel på systemet. Och det var ju faktiskt det jag skrev, så att säga att det är "inget fel" stämmer inte. :gremgrin:

(För övrigt går det väl att diskutera om Kult/En Garde! är BRP eller inte, men det är ungefär lika meningsfullt som att diskutera huruvida dina regler är DoD eller inte. :gremtongue: Man får nog acceptera att det inte kan sättas några fasta gränser mellan olika spelsystem.)

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Ok, men nu förstod jag vad du menade. När du skrev "...en gammal unken BRP-motor..." så trodde jag att du menade att alla BRP-system är unkna, men du menade antagligen bara de BRP-system där grundegenskaperna inte används alls.

För annars har vi DoD2-3 och Mutant: UA som motargument och där grundegenskaperna i det sista rollspelet har på tok för stort inflytande. Och ditt kära Skymningshem är ju precis samma grej som BRP.
Skymningshem: Grundegenskap + färdighet + 1 tärning >= svårighetsgrad
BRP: Grundegenskap + färdighet ± svårighetsgrad >= 1 tärning.

/Han som tycker att grundegenskaperna används vettigt i Mutant Chronicles